TALLUGGLAN

Alla inlägg under april 2018

Av helena - 30 april 2018 19:50

Många valborgsfiranden på Björkögården har det blivit. Men de senaste åren har det ändrats. 2016 dog pappa och jag valde att utebli från firandet på Björkö.
2017 gick jag på starka smärtstillande och var väll bara delvis närvarande, om man säger så :-)
Och i år är jag så störtförkyld att hela jag känns som en enorm hälsofara och därför är jag bara närvarande i tanken i år.
Hade verkligen velat vara på plats och Björkögården betyder mycket för mig.

Av helena - 29 april 2018 20:54

Söndag och i princip uttråkad till döds. Har varit hemma sedan tisdags i superförkylning och hostar fortfarande lungorna ur kroppenen är som sagt enormt uttråkad.
Var ute en sväng i dag. Lunch på Chop chop, och en snabb sväng in på Dollarstore och sedan raka vägen till soffan. Trött, huvudvärk och yrslig.

I morgon jobb igen eller det var planen i allafall. Jag blir istället hemma och försöker bli bättre.

Av helena - 27 april 2018 23:43

Tre semesterveckor under sommaren har jag begärt och fått igenom och nu pågår planeringen för fullt. Mycket jag vill hinna, mycket jag vill se och många jag vill träffa.
Göteborg, Tallinn och Prag är bara lite av det som snurrar i planeringen.
Resterande veckor sparas tills jag behöver dem under resten av året.

Av helena - 26 april 2018 21:08

Ytterligare en dag hemma och nu börjar jag bli rastlös som sjutton. Har fortfarande ont i halsen när jag sväljer och varje ord är ansträngt och jobbigt . Näsan rinner i ett kör, hostar lungorna ur kroppen och fortfarande även huvudvärk samt yrsel så det blir en tidig kväll.
Plockat fram böckerna och pluggat, men får ingen ro utan vandrar som en äggsjuk höna, trots att jag vet att jag måste sätta fart. Har dock lyckats ringa och avboka viktiga möten både i dag och i morgon och det räckte med att de hörde min röst för att tiderna skulle ändras :-)

Av helena - 25 april 2018 18:17

Kämpar år ut och år in. Alltid är det något som ligger som ett dis över tillvaron. Hur man än gör så går det inte ihop.
Antingen så är det ekonomin som inte går ihop eller hjärnan som spökar. Vrider på ören för att få allt att fungera och lyfter på fötterna för att inte snubbla över livets snubbeltrådar.
Leva som student med studielån, hamna på soc och livet är en kamp, komma ut i arbetslivet men hamna på botten och få pengar från försäkringskassan och eller socialen. Kämpa för allt, vända på alla ören, låna av släkt och vänner. Försöker intala sig att man inte behöver nya vattentäta skor och att allt kan lagas med silvertejp... Räkningar hopar sig, csn vill ha sina pengar och man känner hur kronofogden räknar minuterna innan de kan ta upp jakten på en...
Hjärnan kräver dyr medicin för att fungera och hjärnspöken sätter käppar i hjulet för både idéer och vettiga tankar.
Stundvis är livet svart och stundtals grått, men aldrig riktigt fri att andas utan kamp
På något sätt lär man sig att leva med att hela tiden leva på gränsen mellan lite pengar och inga pengar. Att dra in på något för att kunna ha råd med annat, planera månader i förväg för att skramla ihop till något som egentligen inte borde vara så svårt att köpa.
Man hoppas att det en dag ska bli bättre. Kanske inte drömmen om att bli rik, men bara kunna slappna av en stund och bara kunna vara...lugn.

För någon månad sedan hade jag ganska exakt 800 kr på kontot när alla räkningar var betalda. Min spargris gjorde att jag fixade månaden på 1500 kr och då är kattmat och kattsand inräknade, men inte var det en lätt eller kul månad varken i plånboken eller för psyket.

Jag hoppas att år av kamp nu äntligen är över och att någon däruppe imponerats av mitt kämpande och nu belönar mig med lite stillhet och kanske en kista med guldpengar. Fick i dag besked att försäkringskassan har godkänt min ansökan, skatteverket är snällt mot mig i år och min läkare har gjort fel så jag väntar skadestånd...
Trots att min förkylning fortfarande driver mig till vansinne, så för dagen är jag ganska glad och lättad ändå :-)

...OM jag en dag inte svarar i telefonen så sitter jag troligen på en sista minuten till Skottland...typ :-D

Av helena - 24 april 2018 19:13

Sjuk igen!
Har i några dagar känt av huvudvärk och nyst som en tokig, men i gårkväll började även halsen att kännas. Vaknade efter midnatt av att jag inte kunde andas och näsan var helt igentäpt. Sovit dåligt under natten och inte kunnat svälja utan smärta
Hemma igen!
Känner att jag egentligen inte har råd att vara hemma men kan man inte svälja, somnar sittande på en stol och behöver pausa på en promenad mellan soffa och kök, då blir det nog bäst att vara hemma.
Somnade på soffan idag, sov närmare 3 timmar och vaknade av att Findus petade mig på näsan med utdragna klor och hoppade högt samt försvann under soffan när jag öppnade ögonen.

Av helena - 23 april 2018 20:42

I dag är det 2 år sedan pappa dog.

Av helena - 22 april 2018 21:30

I dag har det varit en bra dag, till kycklingen blev kvar i frysen och jag tärnade den medan den var stenhård. Inga problem att göra det innan skada men men efter jag jag även haft problem.m att öppna burkar.
Eftersom jag inte har ont så tänker jag inte längre på vad jag gör eller kanskw inte borde göra. Ont som fan just nu i handen och hoppas verkligen att det försvinner under natten för just nu gör vi jag "smärt ryck" m foten. Skakar den så jag kan tänka på annat än värken...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards