TALLUGGLAN

Alla inlägg under november 2015

Av helena - 30 november 2015 15:23

Äntligen hemma! Kan ju inte påstå att lederna blev bättre av att vantarna fortfarande var fuktiga efter cykelturen i morse, men nu är jag hemma och funderar på att krypa ner under elementet och tina upp.
Fattar inte hur det kan göra så ont i kroppen vissa perioder och ingen smärta alls övrig tid.

Första snön föll i morse och det är nog aningens för varmt för att den skulle bli liggande kvar, men nu vet jag i allafall att vintern är på väg :-)

Av helena - 29 november 2015 21:21

Det går troll i min dator och i två timmar försökte jag övertyga den om att mitt modem inte var ett USB minne, men det ville sig inte och jag har gett upp om att komma ut på nätet i kväll och bosatt mig i soffan i stället :-)

Första advent i dag och första ljuset tänt i adventstaken. Har även hittat min julmusik, så för stunden är Billy Ray Cyrus undanstoppad och "O'helga natt, samsas med "hej tomtegubbar" på stereon.

Av helena - 28 november 2015 16:29

Pyntat lyan efter bästa förmåga och varje år är det något jag upptäcker att jag måste köpa. I år är det brist på tomtar, så det blir tomtejakt på rean :-)
Men förutom bristen på tomtar, så funkade alla ljusen i stakarna och även skarvsladdarna var hela och det är inte ofta som det sker. 

Väcktes väldigt tidigt i morse och det var omöjligt att somna om när Zassso väl upptäckte att jag var vaken, så blev det kel för hela slanten. Så planen jag utarbetade klockan 6.30 i gryningen var att laga matlådor inför kommande veckor och en liten tacogratäng hamnade faktiskt i ugnen, men övriga råvaror till flera rätter är fortfarande i skåp och lådor, men det är en dag i morgon med.
Istället för mat så blev det bak. Hittade "pepparkakskrydda" i mitt kryddskåp, så jag kastade ihop en mjuk pepparkaka medan lussedegen jäste på bänken.
Min ugn lever sitt eget liv och jag var säker på att allt skulle bli bränt och väcka liv i brandvarnaren, men jag satt redo med ugnstermometern och jag tror jag fick brödet perfekt!!

Av helena - 27 november 2015 20:25

Har en liten känsla av att det inte kommer att vara lika mycket snö i mitten av december i år som det var för tre år sedan när jag var ute på Björkö under ett av  julborden.

Jag tror att dessa bilder är från det året som jag låg och fnittrade i en snödriva runt midnatt med ett element under ena armen, sängkläder under andra armen, en tung väska på ryggen och en glödande cigg i handen. Det enda som inte blev blött var cigaretten, som jag lyckades hålla upp i luften när halkan satte in och fötterna försvann under mig.

Bör kanske tilläggas att jag var spiknykter :)


Jag undrar fortfarande om tanten som stod på trappan och väntade på sin taxi lyckades se min raska färd mot jorden. Mitt skratt lär hon i allafall ha hört när jag hamnade platt på rygg i snön och plötsligt bara såg björkens kala grenar över mitt ansikte och allt jag burit utspritt runt mig...  :D


 
#Lyckhem #Björkö #Tillbakablick 

Av helena - 27 november 2015 12:40

Har antagit utmaningen att skriva ett inlägg om dagen fram till julafton. Räkna ner dagarna fram till själva "dopparedagen".
Förhoppningsvis så blir det lättare att skriva 24a dagar i följd än det var att fullfölja förra utmaningen med 100 dagar.
Men med tanke på att jag knappt skrivit ett ord i "tallugglan" sedan Edinburgh, så är jag smått oroad för min ork och min lust att skriva.
Vad ska jag skriva och vem tusan vill läsa min svamlade blogg??!

Jaja. Jag tar ett steg i taget och vem vet, det kanske blir 24 bilder på en i olika stadier smältande snöflinga :-D

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards