TALLUGGLAN

Alla inlägg under augusti 2015

Av helena - 31 augusti 2015 18:33

För en vecka sedan drev jag mitt resesällskap till vansinne genom att knata in i alla suveniraffärer som jag såg :)

Att det redan gått en vecka är otroligt, det känns verkligen som det var i går som jag satt och svor på planet medan det lämnade Arlanda och husen blev mindre och mindre utanför fönstret. "N" roades åt mitt muttrande och jag mådde för jäkligt! Jag tror att varenda fjärill i min mage hade nallat av flaskan och dansade tango! 

Jag som inte ens klarar av att stå på en stol utan att få svindel och som undviker Grönalund eftersom jag skriker "Jag vill kliva av!!!" uppe på berg och dalbanan och blir vackert grön i flygande mattan...

Hela vägen upp till molnen höll jag hårt i armstöden och undrade hur tusan jag hamnat på detta plan och hur korkad jag var som frivilligt lämnade marken... 

det värsta var att när planet väl landade så oroade jag mig för hur tusan jag skulle komma hem till Sverge igen! Jag var beredd på att hyra en liten eka och paddla, allt för att undvika starten.

Men hem gick lättare och troligen så kommer jag att vara lika korkad nästa augusti då jag återvänder till Skottland! Jag tror att återresan blev lättare för att det var mörkt ute och det enda jag såg var ljusen från husen och vägarna. Jag slapp se de små myrorna rulla fram på sina upplysta vägar.    

Att packa upp väskan när jag kom hem var lite spännande, men jag trodde att jag hade köpt mer än jag verkligen hade, så det var en liten positiv överraskning. Bästa fyndet var absolut min sjal och varje kväll sitter jag med den över axlarna. Så varm och skön, så den kommer följa mig länge :)
En nyckelring blev det självklart också eftersom jag en gång i tiden samlade på dessa och nyckelringar kan man aldrig ha för många av :)

Den enda whiskyn som följde med mig hem var en liiiiiten flaska. Enligt försäljaren så såldes den endast på slottet, vilket visade sig vara en osanning, men man lär av misstagen. Min underbara sjal ligger som duk under alla prylar och i sparbössan ligger början till nästa resa :)


I klädesväg var ju en tröja med Edinburgh ett måste och när hösten kommer på allvar så kommer den att  vara så varm och skön.

 

på det stora hela så kan jag säga att det verkligen inte var sista resan till Skottland och planen finns att åka dit nästa augusti också. Även då är målet att gå på military tattoo, men funderingarna finns att utöka området. Nu har vi sett "alla"  sevärdheterna i Edinburgh, eller i allafall de som vi funnit mest intressanta. så nu lutar det åt att ta endagars utflykter utanför staden och kanske även tåg genom landet för vidare utforskning.
Jag fick i allafall med mig många kataloger och papper hem som verkar spännande och som garanterat kommer att vara sönderlästa inom ett par veckor :)

Av helena - 29 augusti 2015 20:15


 

Av helena - 26 augusti 2015 20:30

Det var en aning motvilligt som vi kravlade ur sängen på onsdagen. Kroppen protesterade efter alla de trappor som vi skuttat uppför och hjärnan var inte riktigt pigg på att vakna efter allt för få timmars sömn.

Men klockan 11 skulle vi checka ut från hotellet så det var bara att rulla ur sängen och gnugga sömnen ur ögonen.
Kaffemaskinen i restaurangen var lättare att fatta denna morgon och nu var vi inte heller ensamma i matsalen medan vi käkade vår frukost och kollade facebook.

I korridoren utanför vårt rum hittade jag min brors namne som jag självklart var tvungen att fota! :D

 


Ca 10.30 tackade vi för oss och traskade ut i regnet. Väskorna var tyngre än när vi anlänt. Jag tror jag lyckades hinna med alla turistaffärer som fanns i stan och fick nog med något från varje affär :)


Planen vi hade var att lämna väskorna på stationen och sedan vandra ut för en sista sväng på stan, men vädret gjorde att vi gick in i alla affärer vi hittade på väg till stationen och det var många affärer att se :)  Halvvägs slutade regnet och det blev åter väldigt varmt, så det var bara att packa om väskorna för att få ner jackorna igen.

Vi checkade in väskorna på tågstationen och hade tre timmar på oss innan de skulle lösas ut, så vi begav oss till en del av Edinburgh som vi inte varit i och där hittade vi udda små butiker, massor av wiskeyaffärer och en julaffär som bara sålde julgranskulor!! Lite annorlunda att höra julmusik mitt i högsommaren.

 
Vi gick gata upp och gata ner, kollade på hus och i skyltfönster. Vi hittade av ren slump även de museum jag önskat se första dagen, men skippat pga tidsbrist. Mina skor gick tillslut sönder så de parkerade jag i en soptunna.

Det blev även en promenad genom parken och vi såg en rabatt som var otrolig. Gillar klockan skarpt!!
 


Efter att vi hämtat väskorna åt vi lunchpirog på tågstationen innan vi handlade mat att ha på flygplatsen i väntan på flyget.

Lite jobbigt att vara ny i en stad är att man inte vet vad som finns på flygplatsen och vad man ska bära runt på.

Även problemet att ta sig till flyget är jobbigt när man inte känner staden och att leta efter en buss som tar oss rätt var inte det lättaste men tillslut så hamnade vi rätt och väntan blev närmare 4 timmar innan vi kunde hoppa på planet.  
Sömnbrist, uttråkning och värk gjorde att vår humor blev mer och mer sjuk, men kul hade vi!  :)  

Att säga att skottarna ser ut som andra stämmer väll inte riktigt ;)

       

Men jag gillar humorn i reklamen:

 

Av helena - 25 augusti 2015 20:00

Dagen inleddes med frukost på hotellet och där fanns tillräckligt på buffén för att mätta magen men det fanns även en meny att välja från om så önskades. Mitt stora problem var dock att få kaffe i koppen från den moderna kaffemaskinen, men även det gick efter lite funderingar och knapptryckningar :)

Efter lite ändringar i schemat så beslöt vi att tillbringa större delen av dagen på slottet. Vi insåg att det skulle vara tillräckligt stort för att sysselsätta oss och det var enormt!!


Edinburgh castel

Fram till år 1600 var detta en kunglig borg där bla Maria Stuart (Queen Mary) bott och nog kändes historiens vingslag extra starkt på vissa ställen.   

Vilken otrolig utsikt man hade från murarna.

Man såg hur långt som helst över staden och skymtade kullarna längre bort!  

Efter att det varit en kunglig borg så började det användas av militären och var även ett fängelse under en tid.
Tydligen slutade det användas som fängelse efter att för många rymde genom ett hål i muren.


 

 

Vilket jäkla jobb att få alla dessa stenar på plats :)


Det blåste en aning så den engelska flaggan vajade vackert på toppen...

   

De fångar som satt här kunde tjäna en liten peng genom att tillverka saker som de sålde till befolkningen utanför murarna. Ett av dessa föremål är detta skrin, som bara är så vacker!


   

Det måste vara stort för att värma de stora salarna...  

Något som jag speciellt ville se var "hundkyrkogården" som fanns på slottsområdet. Om jag förstod det rätt så hade vissa förband hundar som maskottar och dessa blev kvar på slottet även efter sin död. 

Efter lite letande och en massa trappsteg senare så fann jag platsen. 


Sämre utsikt kan man ha som död jycke :)  






Det fanns så mycket att se på slottet och vi var nog där i närmare fem timmar. När hjärnan började bli lagom mör så knatade vi därifrån för att få något i magen och vila på hotellet innan vi återvände till slottet i skymningen för lite kultur :)


På vägen tillbaka tog vi genvägen över kyrkogården och det var otroligt tyst där mellan gravarna, med tanke på att vi var mitt inne i stan. Vissa av de namn som förekommer i Harry Potter har författarinnan hittat på gravstenar på denna kyrkogård. Jag försökte finna någon, men stenarna/ kryptorna var gamla och namnen var svåra att läsa.
Men vackert var det i all sin läskighet! :)

Att gå på kyrkogården på natten var helt klart mer skrämmande än på dagen.
Jag vet inte riktigt hur det gick till men jag lurade ut oss på villovägar på måndagskvällen så i jakt på hotellet blev det lite fel och vi hamnade på kyrkogården.  
Men en trevlig skotte hjälpte oss hem, annars hade vi nog gått fortfarande :) 
 


Edinburgh military tattoo

Vid 19- tiden lämnade vi hotellet igen och begav oss mot slottet. hela slottet var avspärrat och bevakat så i väntan på att komma in på området blev det en fika och "turiststuderande". Många olika språk pratades och även svenskar knatade förbi vårt bord. Blandannat en Kerstin och hennes make. Mannens desperata röst och spannielsögon när han i vimlet bad frun att inte gå i från honom "Snälla Kerstin gå inte i från mig..." fick mig att le stort.
Men jag förstår honom, för det var väldigt mycket människor på ett litet område.

Arenan under dagen som vi passerade påväg in i slottet. Uppbyggd enbart för tattoon under augusti, resten av året är här en parkering.



Enkelt kan man säga att Tattoo är en militärisk musikuppvisning i paradform och har vuxit fram från kvällsignalens "Tapto". Därför börjar föreställningen i skymmningen. 
Det var läckert att höra musiken och se paraderna. Höra ett hav av säckpipor medan slottet bytte färg i bakgrunden.

Årets tema var "från öst till väst" och det var uppvisning från blandannat amerikanska armen, australien och Indien. Både militärmusik, Bollywood dans och självklart säckpipor och skottska danser som påminner lite om riverdance.
Uppvisning i världsklass, helt enkelt! 
Mäktigt och spännande! 
  
Det hela avslutades med ett fyrverkeri och jag spelade faktiskt in slutscenen när alla medverkande befann sig på arenan.
Planen är att återvända nästa år men på bättre platser :)
Under vissa av dagarna så pågick inspelning och vad jag hört rykten om så kommer showen att visas på tv, jag ser fram mot det.


När vi lämnade arenan så var kylan märkbar och det började även att droppa från himlen. Jag var glad att jag hade min nya sjal över axlarna och var ganska varm. Vi halvsprang till hotellet och ju närmare vi kom dessto mer forsade vattnet ner.
Det är verkligen som min bror sagt. Vädret skiftar ständigt i Skottland och man vet inte rktigt hur man ska klä sig för att inte frysa/svettas ihjäl.
   

Av helena - 25 augusti 2015 00:18

Äntligen!!

Efter att ha sett filmer som "Highlander" och läst böckerna av "Diana Gabaldon" så har drömmen varit att se Skottland. Främst har det varit en längtan att se högländernas vilda natur och skönhet men att besöka Edinburgh är en bra start för att lära känna landet och folket. Så efter månaders av mer eller mindre planering så var vi äntligen på plats i huvudstaden. Flygresan dit är en annan histria så jag koncentrerar mig på staden för stunden :) 

Att vi klev av vid fel hållplats från flygplatsen gjorde att vi fick en liten ofrivillig promenad på några kilometer genom stan till hotellet "Edinburgh city hotel" som låg på Lauriston Place.  


 Vårt hotell

   

Efter att ha kastat av oss väskorna och kollat in rummet så gav vi oss av ut på stan igen.
vi kände båda att ett besök på "Camera Obscura" var bra att starta med när staden var ny för oss bägge.
En byggnad på fem våningar och massor att kika på. Massa trappor att vandra i och kondisen var var ju inte riktigt som den kanske borde :)


Förutom att se staden från ovan så fanns det massa olika saker att göra.
kolla temperaturen i kroppen var spännande och jag tycker fortfarande inte att tempen på min näsa skilde sig från övriga Helena, men tydligen var den kallare :)

Utsikten från toppen på byggnaden var fantastisk och hela staden syndes.

Vilka hus!!


Efter det blev det spring på stan och jag avverkade många turistaffären och fotade allt som såg spännande ut. I varje hörn så spelades musik och det bjöds på en massa underhållning...

Överallt fanns monument och statyer över berömda skottar och en av dessa som verkligen hade ett  iögonfallande

minnesmärke var författaren Sir Walter Skott. En författare som även jag kan placera till specifika böcker :)  

 





Slottet från parken med den otroligt gröna gräsmattan!  

  
Om jag kommer ihåg lektionerna rätt på gymnasiet rätt så borde detta vara byggt i Gotiskstil med tinnar, torn och vackra fönster.
 

Efter att ha traskat gata upp och gata ner, ätit en underlig burgare på en liten bakgård och hittat till Primemark och fyndat lite kläder så återvände vi till hotellet.
Kylan slog till medan vi gick runt med blicken upp mot himlen och tittade på hus och då var schalen jag köpte underbar att ha över axlarna. Helt klart mitt bästa fynd!  Tillbaka på vårt boende tog vi varsin kopp kaffe och pratade igenom dagen samt planerade morgondagen.

 

Av helena - 23 augusti 2015 19:32

Den senaste tiden har det varit fullt av händelser och jag har inte uppdaterat något av det.

Tiden har funnits, orken har funnits men lustan att skriva finns inte


Nära vänner har gått bort, andra har gift sig, jag har sörjt och jag har varit tärna. Jag har fått anställning, jag har knaprat fler sömnpiller än vad som varit nyttigt, jag har varit så långt under isen som jag kunnat komma, jag har blivit uppsagd och jag har fått nytt jobb. Jag har jobbat som en idiot, funderat på sjukskrivning, planerat resa, bitit sönder en tand och jag har försökt att vara social med antidepp i kroppen. Jag har bråkat med chefen, gjort en virkad pläd och jag har varit sjukligt trött på mig själv.


Jag har helt enkelt inte haft lust att skriva under den tid där så mycket hänt och saker som jag verkligen borde ha fått ur mig på ett eller annat sätt…

Känslorna har åkt berg och dalbana i kroppen och jag har känt mig så…bläää!!


Så mycket jag borde skrivit och så lite det blivit.

 

 

 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards