TALLUGGLAN

Alla inlägg under maj 2008

Av helena - 31 maj 2008 12:02

Som vanligt så somnade jag som en stock i går kväll, efter att garnerat smörgåstårtorna.

Brorsan var hemma så han och jag hann med att snacka ett par timmar också innan vi törnade in på varsitt håll. Ingegerd kom förbi på kvällen och vi snackade en del om midsommaraftonen. Vi ställer båda upp som frivilliga tillsammans med två andra kottar.

Att ”föda” närmare 600 midsommarbesökare kräver en heldel förberedelser och tankearbete.

I väntan på att mamma skulle komma hem så berättade Ingegerd att hon som sju åring klev på båten vid Nybrokajen i Stockholm med en namnlapp runt halsen och en namnlapp på resväskan. Vid Barnens Ö lämnade de båten för att tillbringa hela sommaren på Kollo.

Ingegerd var äldst med sina 7 år och hennes lillebror var yngst på det kollot. Han var bara 4 år.

Det var kul att höra hennes minnen från barndomens kolloliv.

Jag var som liten alltid avundsjuk på alla barn som fick vara på kollo, jag tyckte inte alls att det var rättvist att jag som nästan bodde på Barnens Ö, inte fick åka på kollo. Men nu så inser jag att det är jag som haft tur! Många av kollobarnen är ett par veckor ute på landet, badar i havet och bygger kojor i skogen. Jag å andra sidan lever/levde hela året ute på landet…


 

Bilder på smörgåstårtorna. En Skagentårta och en ost/skinktårta.

Av helena - 29 maj 2008 23:52

Man kan inte säga att jag sliter ut motorvägen med mina Stockholmsresor.

Mina turer till huvudstaden går under ett år att räkna på händernas fingernaglar, och de turer jag tar tillsammans med mitt eget tråkiga sällskap (läses ensam, solo, allena) går att räkna på ena handen.

Det är inte för att jag ogillar storstan som jag undviker den, utan tvärtom så älskar jag Stockholm, men eftersom alla affärer som jag behöver (utom Indiska) finns i Norrtälje så håller jag mig till Norrtälje.

Men eftersom jag dock lovat att handla åt pappa i dag ,så tog jag även en tur till Solna centrum. För även om det i NT finns alla affärer så finns här ett väldigt litet utbud och mycket lite som jag gillar.

Så vid halv tre snåret stod jag och väntade på bussen. Jag kan svära på att tröjan var ren och obefläckad när jag lämnade lägenheten, men något måste hänt på vägen ner till stationen för det är plötsligt en fettfläck och en tandkrämsfläck på tröjan, och jag som inte ens hunnit lämna Norrtälje ännu…  Hmmm

 

Hursomhelst så kom jag av i Danderyd. Min granne på bussen somnade och buffade upp min axel som en kudde… han sov säkert superskönt, jag satt dock inte lika bra.

Hamnade även på rätt buss ut till Solna och därifrån gick allt bra, förutom att det var ovanligt mycket poliser och polisbilar ute. Men det var inget jag tänkte på under vägen. Hamnade i Solna centrum som planerat och hittade även den ena trevliga butiken efter den andra och självklart så hittade jag två supermysiga/snygga tunikor som jag självklart inte köpte (Helena är en idiot som ångrar sig såååå mycket!!!), så det blir troligen en tur senare i veckan för jag vill/behöver nya kläder. Hursomhelst. Knatade in på ICA och handlade lite till faderen och gick därefter in på restaurang Gyllene måsen (hahaha) och lånade toaletten. När jag öppnade dörren drabbades jag av dagens enda hjärtattack.  Jag vet inte varför men alltid när jag möter en polis så känner jag mig så skyldig! Har aldrig brutit mot lagen (inte allt för mycket i alla fall), men jag får alltid dåligt samvete när jag ser en polis, och klarar inte av att se denne i ögonen och eftersom jag viker undan med blicken så måste jag ju se jätte skyldig ut…   När jag öppnade dörren (från insidan) stod det utanför dörren 7 poliser i uniform. 7 stycken!!! Snacka mitt lilla hjärta stannade en kort stund innan jag fattade mod, bad om ursäkt för att jag stod i vägen och ilade ut från hamburgeriet… Självklart med svettdroppar i pannan och blicken stelt mot marken.

 

Efter ett par timmar hos min far så var bussen först försenad med 20 minuter och sedan var varenda gata avstängd och polisen dirigerade trafiken.  Bussen fick inte åka sin normala rutt och eftersom jag åkt från pappa till Danderyd en enda gång tidigare så kände jag mig ganska vilsen redan när jag klev på bussen och eftersom det blev en annan runda en den vanliga så letade jag efter hållplatser jag kände igen. Långt bak i bussen började rykten om att det var statsbesök i Stockholm och att därför stora delar av stan var avstängd… jag har ingen aning om det var statsbesök eller terrorhot, men jag har aldrig sett så många poliser samlade på samma ställe. Kanske dags att börja läsa dagstidningen så jag vet vad som händer i Stockholm.

Av helena - 28 maj 2008 19:08

En härlig dag!

Lunchade med Karin, Lola och Kim. Som nästan alltid så blev det Kebab för mig och ”Hälsofreaken” valde (självklart) sallad  :)

För en gångskull så kändes ingen stress utan vi satt kvar vid bordet en bra stund, snackade, skämtade och skrattade. Självklart så larvade vi oss också, men det brukar vi göra så det är inget nytt. 

Men bara att sitta och njuta av vädret och varandras sällskap var sååå härligt! Inte den minsta stress under hela dagen!


 

Eftersom mycket av det jag gör är impulser och som jag inte så sällan ångrar, så kom jag på att jag skulle klippa mig…

Med hjälp och råd från ”tjejklubben”, så miste jag närmare 30-35 cm av peruken och känner mig något naken. Det är två år sedan jag var i närheten av en sax, men eftersom det börjar bli varmt i luften (och marken) och det inte finns en borste i denna värld som tar sig igenom min hårman, så var det lika bra att kapa skiten och bli av med problemet.

Fick någonting som liknar en frisyr… den är bättre än det jag hade, men det är inte riktigt jag. Tror att jag hade en liknande frisyr i grundskolan, men är inte riktigt hundra.

Hursomhelst så köpte jag vax och gelé och nu så trivs jag kanon i min ”busiga” frisyr… Nu ska jag bara leta kläder som passar till den nya Helena (Hehehe).

Kort på den nya frillan kommer att dröja, så är nyfikenheten stor så kom på lördag när mamma firar 65 år med öppet hus ( Tid, lust och ork så är du självklart välkommen! ).

Jag åker ut redan på fredag för att garnera smörgåstårtorna, som blir 2 till antalet.

Ett superskojigt uppdrag om jag får fria händer det vill säga.

Är kanontrött efter en heldag ute i friska luften, så om jag inte hittar tennstickor att hålla upp ögonlocken med, så är det snart nattadax för mig.

  
Av helena - 26 maj 2008 23:16

En sol som aldrig riktigt går ner…

Ljumna vindar över spirande sädesfält…

Doften av glödande grillkol i skymningen…

Volleyboll på en finkornig sandstrand...

Färskpotatis och nykokad lax…

Handdukar spridda över en solvarm granitklippa…

Vita segel mot horisonten…

Skratt och glädje vid ett sillbord…

Jordgubbar och vispad grädde… S

olbrända kroppar och saltblöta badkläder…  


Vad är sommar för dig??

Av helena - 26 maj 2008 16:27

När inspirationen tryter och jag känner mig lika intelligent som en vattenpöl, är det inte lätt att ”kasta” ihop två noveller på bara ett par dagar. Men nu är grunden i alla fall lagd och jag ska bara läsa igenom de en sista gång och göra de slutliga ändringarna, innan jag slickar på frimärket och börjar hålla tummarna.

 

Mors dag var går. Jag och ”Lilldrutt” (Lillbrorsan Mattias) firade den med henne genom att äta på Marinan ute i Grisslehamn. Eftersom Lillbrorsan Micke jobbar där så var valet av restaurang ganska lätt. Inte bara för att han jobbar där utan för att maten och miljön är helt underbar! Eftersom jag för stunden går på medicin som tar bort hungern, så var jag inte det minsta hungrig och valde därför att bara äta förrätten, Toast Skagen…  Såååå svinigt gått!!!!!! Min mor och bror valde även att äta varmrätten och istället för att sitta och stirra på dom när de åt så beställde jag in en starköl. Berättade jag att jag går på tabletter och bör således undvika alkohol?? Med bara en Skagentoast, antidepptbletter och en cider i magen så var inte ölen det bästa valet den kvällen och det snurrade till ganska ordentligt i skallen och jag förlorade känseln i läpparna. Jag brukar i vanliga fall tåla sprit bra, men inte igår. Dessutom så slutade hjärnan att fungera och jag såg självklart fel i busstabellen och blev strandsatt i lilla Elmsta. Missade bussen med 10 minuter och tvingades sitta på Ica i närmare 1 ½ timme, innan nästa buss kunde plocka upp mig och dumpa mig på terminalen i Norrtälje. När jag väl hamnade i Norrtan så hade den mesta ölen försvunnit ur hjärnan och jag kunde åter tänka någorlunda klart. Jag har aldrig känt mig så IQ mumsmums, som jag gjorde i söndags. Kommer att dröja länge innan jag smakar öl nästa gång.

Av helena - 22 maj 2008 20:24

Lekte ”Hans och Greta” i går. Men istället för att strö brödsmulor efter mig, för att finna min väg tillbaka så var det istället en sträng av kaffepulver efter mig och min cykel.

Köpte en burk pulverkaffe i går och eftersom jag är en MYCKET fattig student, så är varje krona värdefull, men kaffe är dock en last som jag INTE kan vara utan. I går så köpte jag därför en glasburk kaffe (Näskaffe). La den i en påse och placerade den på pakethållaren. Hit är allt okej…  Problemet kom på vägen hem, när jag körde genom en grop, påsen försvann från cykeln och ett högt ”Klirr” hördes.  Det var inte bara glasburken som gick sönder utan även påsen. Ett stort hål i botten, där mitt kaffe fann sin väg ut i frihet.

Hade det bara varit kaffe i påsen så hade jag utan problem kunnat kasta den i närmaste soptunna, men mina köttbullar, bröd och mjölk ville jag få med mig hem, så det var bara att lassa upp påsen på pakethållaren igen och fortsätta cykla som om inget hänt.   

Av helena - 20 maj 2008 17:29

Spelade på V65 för ett par veckor sedan och var tydligen så intresserad av att vinna att jag totalt glömde bort hästarna.

3 dagar efter loppet hittade jag spelkvittot och kollade av den mot text –tv. 1 rätt, 2,3,4 och …5 rätt!!! Var tvungen att kolla nuffrorna igen bara för att övertyga mig själv.

Jag hade 5 rätt på V65!!!   

 Försiktigt höll jag i den lilla lappen som om det vore av guld eller som ett stearinljuset i en svart värld.

Livrädd att spelkvittot skulle gå samma öde tillmötes som en trisslott i mina tonår gjort, la jag genast kvittot i plånboken.   

Men så fort det var gjort så började jag fantisera om vad jag skulle göra med pengarna. Alla saker jag skulle ha råd att köpa och alla skulder som äntligen skulle kunna betalas av.

Mina fantasier gick på högvarv och det var inte långtifrån att jag hamnade på resebyrån för att kolla sistaminuten resor, men besinnade mig i sista minuten eftersom jag faktisk ännu inte hade vinsten i mina händer.

Fulla av hopp och förväntan knatade jag till tobaksaffären och lämnade fram kvittot, mitt leende slutade någonstans bakom öronen.

Dessvärre hamnade hakan vid knäna och fötterna var bly tunga när jag släntrade ut från tobakshandeln.

Självklart hade varenda kotte i Sverige 5-6 rätt på just det loppet och 6 rätt gav hela 26 kr vilket innebar att 5 rätt inte gav någon utdelning alls.

Att Helena aldrig lär sig att tur inte existerar för henne. Det ser ut som om jag inte kommer att bli rik på spel utan får slava ihop min första miljon på vanligt hederligt arbete (eller råna närmaste bank), men mina drömmar om miljonen har gett ganska många bra noveller, så inget ont som inte har något gått med sig.  

Av helena - 19 maj 2008 21:07

Hade tvättstugan i dag, inte världens roligaste syssla men det måste göras ibland.

Eftersom det inte var länge sedan som jag tvättade och lyckats hålla de flesta kläderna rena, så hade jag inte så mycket som behövdes tvättas.

Med 3 timmar kvar på tvättiden fick jag således den brillianta idén att tvätta min kudde och täcke…

Så med kudden under ena armen och täcket släpandes efter mig som en jäkla snuttefilt för 3 åringar, knatade jag ner i källaren och pulade in de i maskinen. När jag efter 30 minuter öppnade luckan så möttes jag av en maskin skumgummi…

På samma sätt som man sett skum/bubbelbad i filmer, svälla över, fylla rummet och ”attackera” så fort dörren öppnats, så övermannades jag av skumgummi. Längst ner i trummans botten, låg den lilla säck som en gång hållit skumgummit under kontroll.

En hel sida på kuddfodralet hade repats upp och trots att jag inte gör mycket under dagarna, men  ½ timme med att fylla kuddvaret kändes som timmar jag kunde använt till något roligare… som att läsa en bok eller något.

Gav upp letandet efter säkerhetsnålar under tiden CSI håller på, men snart så ska jag "sy" ihop kuddvaret med säkerhetsnålar :) och hoppas att skummgummit håller sig i kudden tills min nya kommer i morgon bitti. 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards