TALLUGGLAN

Alla inlägg under januari 2018

Av helena - 31 januari 2018 18:59

2:a pris i "Resejakten" och en resecheck på 2000 kr kommer snart i brevlådan :-)
Superskoj att vinna men hade varit ännu roligare om det gällde annat än bara resor m Apollo. Har efter en snabbtitt på den resesidan inte hittat något där som lockat mig...
Men det ska bli kul att se var jag kommer att hamna och om jag försvinner ensam eller lyckas få någon med mig. :-)

Hade ett förvirrande samtal i dag med Lf och jag var än mer förvirrad när samtalet avslutades.
Det enda jag skulle göra var att be om uppskov till nästa lön och självklart ute i sista minuten. Denna månad kommer att bli tuff nog som den är då jag varit sjukskriven och en del stora räkningar dök upp nu i januari.
Även om jag inte vill skjuta upp, så var det enda alternativet om jag inte ville stoppa huvudet i jorden och hoppas räkningarna skulle försvinna...

Mig veterligen så betalas den försäkringen en gång om året. En större summa varje januari och den ska vara betald i morgon. Jag fick kontakt m Linus på Lf som bad mig vänta medan han kollade upp min försäkring. Efter några minuter återkommer han och förklarade att en påminnelse redan skickats ut till mig eftersom jag hade autogiro och inte haft tillräckligt med pengar på kontot när det skulle dras. Efter två misslyckade försök att dra pengar från mitt konto så skulle dubbel summa dras nästa månad istället. Där någonstans började jag reagera. Hur kunde en påminnelse vara påväg när sista betalningsdagen var i morgon?!
Lika säker som jag var på att jag inte har autogiro, lika säker var Linus på att jag hade det.
42-år och kronisk virrpanna mot ung man med allvetande datorskärm... Jag började tvivla på att jag verkligen betalade årsvis och om han hade rätt och det var autogiro.
Jag menar, jag har så mycket på autogiro att jag har noll koll på vad som dras och vilka summor det handlar om ( men börjar bli bättre... Typ).
Han lyckades i allafall övertyga mig om att den dubbla summan skulle dras nästa månad och att det inte skulle bli någon plump i protokollet och mer förvirrad än normalt avslutade vi samtalet. Bara en kopp kaffe senare så ringde Linus från Lf och bad om ursäkt. Datorproblem hade gjort att han fått fel uppgifter och att jag haft rätt. Jag hade inte alls autogiro och betalade bara en gång om året...

Tror jag ska sätta mig och gå igenom min icke existerande ekonomi någon kväll och kolla vad jag har för försäkringar och vad jag sitter och betalar för. Det kan nog sparas en krona både här och där om jag känner mig själv rätt.
Jag har full koll på läget m andra ord :-)

Av helena - 30 januari 2018 15:09

Med en dag kvar i Januari har jag nästan klarat av utmaningen med en daglig svartvit bild :-)

Är tillbaka på arbetet på full tid, sedan några dagar och då blir det även lunch på jobbet... Om än i det lättare slaget :-)

Av helena - 29 januari 2018 16:34

Jag är väldigt nära att byta namn på katten, Zasso.
Dubbelnamnet "Nej -Ajaj", passar bättre för stunden.
Måååånga gånger varje kväll använder jag orden och varje gång ser katten extremt frågande och oskyldig ut när jag säger det.

Att sitta bredvid mig i soffan, och sträcka ut sin framtass mot bordet och putta ner det som är närmast, har kommit att bli hans största intresse.
Vare sig det är pillerburk, vattenflaska, garnnystan, skål m geléhallon elller en full kopp m kaffe...
Enligt Zasso passar prylarna bäst nedanför bordet och intresserat ser han sakerna rasa och spridas och ser som sagt extremt förvånad ut när jag skriker "nej", när jag i ögonvrån ser kaffemuggen röra sig.
Självklart (som en förälder)sätter jag upp pekfingret och säger: "ajaj, inte göra så"...
Men antingen så förstår han inte eller så skiter han bara i vad jag säger... Troligen bägge.
:-)

Av helena - 28 januari 2018 19:18

Ryktet säger att snön är på väg, så snart ser det åter ut som i förra veckan...

Av helena - 27 januari 2018 20:36

En bild säger mer än tusen ord...

Av helena - 26 januari 2018 17:02

En svartvit bild om dagen i en månad och redan finns 25 bilder på bloggen, tycker själv att jag är ganska duktig :-)
I går var det löning, i dag är nästan alla räkningar betalda (ogillar att vissa dras vid månadsskiftet) och mitt konto gråter ljudligt stora tårar. Har endel färdiga rätter i frysen och en del varor kylen som ska göras i ordning, så förhoppningsvis så räcker det med maten kommande månad.
Men utsvävningar som Kina, Chop chop el trevliga fikor på Tösses bör jag skjuta på ett tag.
Inte heller denna månad blev jag miljonär, så vända på slantarna är ett måste och på nästa lön dyker även sjukskrivningen upp och det kommer ju bli... Spännande. Eller något...

Av helena - 25 januari 2018 20:40

Ett snabbt besök på sjukan och träff m ortopeden. Jag hann knappt få av jackan innan jag åter var ute i korridoren och läkaren påväg till sin efterlängtade kaffekopp.
Läkaren tittade på ärret, tryckte på handleden och skickade därefter hem mig.
Jag är smärtfri vilket var målet m operationen och eftersom vi bägge nöjda m resultatet, så friskförklarades jag. I morgon går jag upp full tid på jobbet och vardagen är tillbaka :-)

Av helena - 24 januari 2018 18:52

Blötsnö och skorna läcker, sista kaffet blev med utgången mjölk och det lilla arvet från pappa gick inte till resa utan gick till att överleva januari.
Försäkringsbolaget tänkte inte som jag och vill inte betala ut pengar som jag tycker jag har rätt till. Handen värker och det är bara onsdag och kallt som f*n inne.
Brorsan gifter sig på Kanarieholmen i sommar och jag planerar resa till Tallinn med roliga gänget men just nu blir det simma till bägge resmålen och äta rester...
Känner mig lika trevlig som en varböld för dagen och även lika nyttig som en.
En fattig, tråkig, stinkande, egoistisk och oönskad varböld...
Har en av mina sämre dagar, där allt pekar nedåt och jag hoppas verkligen det är en engångsföreteelse.

Men något måste jag gjort rätt, för jag fick löneförhöjning! ?
Skål för mig!

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards