TALLUGGLAN

Alla inlägg under september 2011

Av helena - 22 september 2011 23:11

Fick i dag reda på att Dregen och Pernilla Andersson är gifta...  

Hade ingen aning om det och den vetskapen är väll egentligen inte så speciell, men ändå ...  

Pernilla ser ju inte direkt ut som en "Rockbrud", men  man ska som sagt inte dömma hunden efter håren, eller hur det nu är :) 


Well well cykelställ.

Dags att göra kudden sällskap och drömma lite roliga drömmar. 


Av helena - 21 september 2011 17:56

Träffade min läkare förra veckan och han föreslog att jag skulle prova att vara utan Concertan någon vecka, då jag inte känner av den längre på samma sätt som i början. 

Nu har jag varit utan den i närmare en vecka och jag mår...  Jag har helt enkelt mått mycket bättre, om man säger så. 

Mitt humör är i botten,  min hjärna jobbar dygnet runt och vill inte sova, själv är jag trött hela tiden, men kan inte slappna av tillräkligt för att somna. När jag väl sover så sover jag länge och hårt. I natt blev det 11 timmars oavbruten sömn och för mig som i normalafall inte sover mer än 8 timmar, så känns det underligt. Jag vaknade inte ens av klockan i morse och när jag tillslut kom ur sängen så hade en bir på min arbetsdag redan gått...  


Jag hatar hur jag mår för stunden! Jag hatar att känna mig som ett enormt misslyckande som inte bara förstör mina egna chanser utan som även förstör för andra genom att inte följa de "regler" som är uppsatta. Det är få regler, men ändå så bryter jag dem hela tiden och den nedgående spiralen är igång...  

Det är så svårt att bryta mönstren och jag vet inte var jag ska börja. Jag behöver väll en spark i baken och någon som säger att det nu räcker...

Men var denna "någon" finns vet jag inte, i allafall inte i närheten av mig.


Jag vet för stunden inte vart jag ska ta vägen. Är så trött på att vara Helena och skulle mer än gärna byta min hjärna med någon. 

Är det bara Concertan som får mig att må som ett vrak, eller är det även den ovissa framtiden som gör mig till en obalanserad varelse med läckande tårkanaler??  


Jag vet inte, men för var dag som går ökar olustkänslan att kliva ur sängen... 


 

Av helena - 20 september 2011 16:42

Tråkighetens fe har åter fått mig i sitt grepp, så i väntan på att inspirationen skall återvända så blir det ytterligare en lista med "kuliga" frågor att svara på.

Dessa hittade jag på "Mamma Marias blogg"


1. Hur gammal är du om fem år? 41 år

2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? Bara snabba möten med människor blev det i dag.

3. Hur lång är du? runt 162 cm

4. Vilken är den senaste filmen du sett? Young Victoria

5. Vem ringde du senast? Min läkare

6. Vem ringde dig senast? Min sköterska :) 

7. Hur löd det senaste sms:et du fick? Jag har haft en helvetes natt... 

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? jag messar oftare än jag pratar i telefon. 

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? Skilda

10. När såg du senast din mamma?  I fredags

11. Vilken ögonfärg har du? blå

12. När vaknade du i dag? 08.30

13. Vad skrämde dig om natten som barn? Mardrömmar & monster.

14. Vad fick dig verkligen att skratta senast? I går på "Café Tullen" när jag inte riktigt hörde vad Lotta sa och fick det till ett helt annat ord...  

15. Har du stationär eller bärbar dator? bärbar

16. Hur många kuddar har du i sängen? En stor och massa små

17.  Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Det beror på..

18. Är du social? Inte det minsta! 

19. Vilken är din favoritglass? Oj, vad svårt.. hm.. jag har nog inte bara en favorit, jag har nog många favoriter, men Nogger är npg den godaste.

20. Vilken är din favoritefterrätt? Marängsviss är ju väldigt gott, men någon favorit har jag nog inte.

21. Tycker du om kinamat? nja...

22. Tycker du om kaffe? JA!

23. Vad dricker du till frukost? Kaffe och ett par mackor, försöker hinna med gröt, men tiden går för fort på morgonen.

24. Sover du på någon särskild sida? Nej, jag vänder och vrider på mig.. 

25. Tycker du om att mysa/kela? Nix

26. Är du en beroendemänniska? Ja.

27. Känner du någon med samma födelsedag som din? Hade en brevkompis som var förr samma dag och samma år som jag :) 

28. Vill du ha barn? Nix! 

29. Kan du några andra språk än svenska? Lite svengelska kan väl alla. ;)

30. Har du någonsin åkt ambulans? Har jag sluppit göra! 

31.  Föredrar du havet eller en bassäng? Havet.

32. Vad spenderar du helst pengar på? För stunden är det nog garner och annat som har med stickning att göra.

33. Äger du dyrbara smycken? Äger bara ett smycke och det är värt mycket för mig. 

34. Vilket är ditt favoritprogram på tv? Jag gillar deckare och annat med fart i. 

35. Kan du rulla med tungan? tror inte det.

36. Vem är den roligaste människan du känner? -

37. Sover du med gosedjur? Sover bara med katterna :) 

38. Vad har du för ringsignal? En störig jävel så jag ska höra att det ringer.

39. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? tror inte det

40. Vad har du närmast dig just nu som är rött? Ett doftljus som doftar underbart gott. 

41. Flirtar du mycket? Nej, aldrig.

42. Kan du byta olja på bilen? Nä.

43. Vilken var den senaste boken du läste? Nattfåk av Johan Teorin

44. Läser du någon dagstidning? Nej

45. Prenumererar du på någon veckotidning? Nej.

46. Vilken radiostation lyssnade du till senast? P3

47. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? En göra lista.

48. När var du i kyrkan senast? Tror det var vid påsken 2010... 

Av helena - 20 september 2011 16:16

Hoppade runt lite bland världens bloggar och hittade denna utmaning hos "fyrbarnsmorsan". 




Svara endast med ett enda ord!
Utmana fem personer att göra testet!


1. Din mobiltelefon:
gammal 
2. Din äkta hälft:

Öhhhh...
3. Ditt hår:
slitet
6. Det bästa du vet:

barnen
7. Din dröm inatt:
drömlös
8. Din dröm/ditt mål:

ro
9. Rummet du är i:
litet

10. Din hobby:
pyssel
11. Din skräck:

oändlighet
12. Vill du vara om 6 år:
lycklig
13. Var du igår kväll:
stressad
14. Vad du inte är:

pigg
15. En sak du önskar dig:
nyrenoverat
16. Var du växte upp:
Väddö
17. Det sista du gjorde:

kattjakt
18. Dina kläder:

slappa
19. Din TV:

grå
20. Ditt husdjur:

Hårbollar
21. Ditt humör:

ok
22. Saknar du någon:
ja
23. Din bil:

saknas
24. Något du inte har på dig:

smycken
25. Favoritaffär:

Panduro
26. Din sommar:
Varm
27. Älskar någon:
kanske
28. Favoritfärg:
blått
29. När skrattade du senast:

måndags
30. När grät du senast:

funderar



Jag utmanar alla som känner för att utmanas. 

Av helena - 19 september 2011 16:36

Det är tråkväder ute och då passar hela familjen (jag och hårbollarna) på att mysa inomhus.

Jag under täcket, i min trasiga soffa med blicken fäst på tvrutan och kissarna snarkar i varsin hörna.

Eller snarare Boris ligger utslagen på nackstödet på "sina" kuddar och Zasso har somnat på min garnväska som jag missade att ställa tillbaka i skåpet. 


Klicka för större bild!  


   

Av helena - 18 september 2011 19:59

Dagens middag blev en härlig och mycket stark Gulaschgryta som dämpades med en STOR klick turkis yoghurt.


 Som vanligt är allt taget på en höft, då jag ytterst sällan använder böcker utan "tager vad jag haver" i skåpen :) 


Köttfärs som steks tillsammans med grovt hackad lök och S&P

Fint skivad morot och tärnad rå potatis i en storgryta tillsammans med 2 burkar krossade tomater, 2 vitlöksklyftor och ännu mera hackad lök.

2 buljongtärningar och lite vatten.

Blanda i den stekta köttfärsen och koka upp.

Krydda med paprikapulver, chilikrydda och Tabasco.

En stund innan serveringen blandas hackad paprika ner i röran... 


En stark rätt som kan bränna rejält i käften :)  En klick gräddfil eller Yoghurt på grytan, ger en härlig brytnng till hettan. 



Av helena - 14 september 2011 23:47

Alltid när jag tror att jag kommit så långt ner i skiten som jag kan komma, så blir jag förvånad över att jag kan sjunka en bit till...  

Kan erkänna att jag hade ett rejält sammanbrott i går, då allt gått åt skogen och inget blir som jag önskar eller planerar. 

Avslaget på soffan var bara droppen som fick bägaren att rinna över, innan det beskedet hade jag träffat min läkare och jag står nu på noll igen gällande piller. Ska vara utan Concertan de närmaste veckorna för att ta reda på om de verkligen är tabletterna för mig, eller om jag ska testa några andra. Jag börjar undra om det verkligen är ADD som jag har eller om det är något annat... 

Efter besöket hos läkaren så var jag på besök hos min handläggare på RESA och när min arbetsträning på möbeldoktorn går ut i slutet av oktober så blir det inte en förlängning på den arbetsplatsen. Något jag redan anat och räknat ut helt själv... Så vad som händer efter RESA är en bra fråga som ingen vet svaret på...  


Det är helt enkelt alldeles för många frågetecken runt mig för stunden vilket gör att mitt psyke åker Berg och dalbana... 

Helst skulle jag vilja stänga in mig i lyan, dra för gardinerna, gömma mig från omvärlden och strunta i alla måsten. 

Men tyvärr så funkar inte livet så, utan det är bara att knata upp på morgonen och sätta leendet på plats innan jag cyklar till jobbet och hoppas på att jag orkar hålla masken på plats hela dagen och inte braka samman...  


   

Av helena - 13 september 2011 17:21

Sitter och fnular på en överklagan.

Dessvärre låter jag känslorna styra och slutar jag inte med det i överklagan så lär jag av socialkontoret bli anmäld för mordhot, så därför skriver jag av mig här och nu :)


Läget är som så att jag hos socialkontoret ansökt om en soffa och fått avslag... Ärligttalat så hade jag väntat mig att få avslag, eftersom jag alltid får avslag vad jag än ansöker... om det inte är hyra. Hade jag inte uppfyllt deras krav om att söka jobb eller vara inne i ett program som leder till arbete så hade jag inte ens "fått" det av dem, men som läget är nu så har jag tak över huvudet i allafall.


Alltså. Jag har en soffa men är i behov av en ny/annan... Min nuvarande är ett arv från brorsan som skulle köra den till tippen. Eftersom jag var i behov av en soffa så tog jag den, överlycklig att slippa sitta på golvet och se på tv. 

Soffan var en grå modulsoffa i 5 sektioner där vissa av delarna saknade ett eller ett par ben. Benproblemet löstes genom att plocka av alla benen vilket gav en så låg soffa att mamma (och vissa vänner) sitter där de sitter när de väl satt sig i min soffa. Den är så låg att de helt enkelt inte kommer upp i från den :)

Kanske ska skriva att jag tror att soffan var grå... Den var nämligen så full av fläckar att jag är osäker på färgen och jag vill inte ens fundera på vad det är för fläckar, men med tanke på att han hade stort umgänge och endel fester så är det nog inte bara öl som spillts i soffan...  Inte ser den kul ut i allafall, men det fixade jag med ett lakan som kastades över och dolde fläckarna. Jobbigare var det att lösa problemet med moduler som delade sig när jag råkade somna i soffan. Efter vissa sovstunder vaknade jag med känslan att ligga i en väldigt obekvän hängmatta. Dvs soffan hade delat på sig och blivit ett gäng armstödslösa fåtöljer.

Såååå okul, men med lite spik så löste jag även det problemet...  

Jag spikade helt enkelt ihop alla modulerna till en enda  och fick en soffa som inte delade på sig.  

Jag och min soffa firade nyligen tre år som sambor och jag kan inte påstå att den ser bättre ut i dag än när vi träffades :)  

 Jag tycker personligen att min soffa är kanon att sova i, men det var innan den började knarra  och stoppningen började byta plats inne i sitsen. Att fjädrarna dessutom börjat gå i soffan, gör  ju inte att den blivit bekvämare direkt, tvärtom så gör den numer mer skada än nytta och jag känner mig som en överkörd och halvdöd 180-åring varje gång jag lämnar soffan. Det blir en massa "Aj" och "Oj" innan jag lyckats knäcka ryggen på plats.  

Med andra ord JAG ÄR I BEHOV AV EN NY SOFFA!!!  


Men att få soc att inse det samma, är inte lätt eftersom de tydligen anser att soffor är lyx...

För att citera avslaget jag fick: " Enligt socialstyrelsens riktlinjer bör socialnämnden ge ekonomiskt bistånd till den hemutrustning som behövs för att ett hem ska kunna fungera. Då en soffa inte anses ingå i skälig levnadsnivå avslås ansökan om ekonomiskt bistånd till en soffa."  


Då jag faktiskt inte tycker att en billig IKEA soffa är någon lyx utan snarare en självklar sak i ett hem, så håller jag på med en överklagan.

Jag menar, att för mig är soffan en viktig del i mitt sociala liv och den behövs för att mitt hem ska fungera. Det är på soffan jag sover när jag har syskonbarnen på besök och utan soffa så kan jag därför inte låna Elias och Jossan. Har frågat om de vill sova i badkaret och det vill de inte, men hädanefter så har de nog inget val, då de faktiskt är tillräckligt små för att få plats där i. 

Utan min soffa kan jag inte heller ha Hallstavännen på besök och övernattning, då hon alltid sover i den och även börjar snarka innan hon lagt huvudet på kudden. Jag kan inte ens ha  mina vänner på besök, då jag bara har 3 stolar vid köksbordet och därför bara kan erbjuda ståplats vid fika...  Jag tror dessutom att min mamma blir Superglad över att sitta på kuddar på golvet de gånger hon är på besök och envisas med att vilja se på tv...

Någongång under hösten ska dessutom "Sis" komma upp på ett efterlängtat besök från Eskilstuna (eller krokarna däromkring) men som det ser ut nu så skjuts det på framtiden, då verken hon eller jag är i skick att sova på madrass på golvet...


För mig är soffan en viktig möbel och jag tror inte att jag är ensam om att tycka det... Eller??   Det är kanske bara  jag som har en soffa i vardagsrummet??  Mitt hem fungerar inte utan en soffa, så enkelt är det! Och jag är så vidrigt förbenad över att jag tvingas överklaga för en sån pissig och självklar sak!!

I mina ögon är soffan lika viktig och nödvändig som ett matbord eller som en säng...


Nu ska jag sluta att muttra för mig själv och försöka få ihop en överklagansom inte innehåller hot eller tårar...




 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards