TALLUGGLAN

Alla inlägg under april 2011

Av helena - 26 april 2011 12:15

Är åter tillbaka för ett "kort" inlägg. Gissar att det blir längre än väntat (som vanligt) när jag efter många om och men äntligen sätter mig vid bloggen :) 


Påsken har passerat och värmen har slagit till ordentligt.

Har de senaste dagarna haft närmare 25 grader på balkongen och totalt vindstilla. Har suttit ute i timmar och fått en "vacker" kräftröd färg i ansiktet :)  

I dag fläktar det något och solen har ännu inte riktigt nått fram till min bänk i värmen, så nu passar jag på att skriva lite. Passar samtidigt på att renskriva lite "skit" som måste översättas från dålig handstil till läsbart. Jag hade vid senaste träffen med min personliga coatch en aning problem att se vad jag själv skrivit, och då är det problem :)


Påsken var lugn och efter att ha tagit bort ringklockan på ytterdörren, fick jag inte besök av en enda påskkärring på skärtorsdagen utan kunde njuta av mitt godis i lugn och ro :D

Jag tillbringade hela påsken i lyan och njöt av stillheten och avsaknaden av alla måsten. Käkade min sill och "Curryägg" i sällskap av ett glas vin och då de flesta i huset verkade vara hos släktingar, så var det verkligen lugnt i området, inte ens den kära grannen festade.  Det var med andra ord en kanon påsk!!  


Hur var din påsk?? 


 

Av helena - 26 april 2011 08:30

Har fått en utmaning av aragonsfru som jag självklart hoppar på. 

Utmaningen går ut på att berätta 8 saker om sig själv och sedan skicka utmaningen vidare till 8 andra bloggare. 

Låter som en lätt sak, så nu sätter vi igång :) 



1. Jag går hos en personlighetscoatch för att bli starkare som person och förändra min inställning till vissa händelser i livet. Hon hjälper mig att fokusera på nuet och framtiden istället för att älta det förflutna. 

2. Jag önskar att min ekonomi var så pass bra att jag kunde förverkliga de drömmar jag har och få den perfekta drömlyan. 

3. Har "telefonfobi" och undviker att ringa upp folk. Inte ens till familj/vänner gillar jag att ringa. Undviker än mer att svara i andras telefoner.

4.Älskar havet och skärgården! Det finns inget mer rogivande än att sitta på en klippa och njuta av vågorna. 

5. Många ger sina bilar namn, men eftersom jag inte har bil så har jag fått nöja mig med att döpa mina cyklar :)   
De heter "Svarta jävulen" och "Vita häxan", fråga mig inte vad namnen kom ifrån, för det har jag inte en aning om :D 
 
6. Tilllbringade MÅNGA timmar som barn med att hjälpa till i ett travstall på Björkö. Bland alla vackra hästar så var favorit häst Nambar Wood. 

7 Har haft de flesta smådjur som går att ha. Det enda som jag inte haft är marsvin och iller. Men annars så har jag haft de flesta såsom råttor, kaniner, hamstrar, möss, fiskar och fåglar... m.m 

8. Jag funderar fortfarande på vad jag vill bli när jag blir stor. 
Jag väljer att bara skicka utmaningen vidare till två vänner och inte de 8 som jag borde, då jag inte fäljer så många bloggar.
Men de som jag vill utmana är dessa:
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
Av helena - 20 april 2011 17:58



Ett gäng bilder från Färsna! 


(Klicka för större bilder)

 

 Jossan hälsar på en liten killing,

medan mamma get oroligt såg på.

   

 Av alla djuren på gården, så var katten

favoriten...

Troligen för att det var den enda som var

stilla och njöt av klapparna  :) 

   

 En drös med lamm fanns på Färsna. 

Små, söta och bräkiga skuttade de runt...

eller snarare vilade



Själva gården!


Kommer dessa miljöer att finnas

kvar när barnbarnen vuxit upp??  

 

 Vet alla barn hur en gris ser ut

eller hur ullen på ett lamm känns??  

   

MIN favoritbild! 

 


Gamla byggnader och ett "riktigt" staket...

Är det bara jag som får känslan av att "Emil i Lönneberga" gömmer sig bakom knuten, redo att hoppa fram tätt följd av griseknoen??





















Av helena - 20 april 2011 17:40

När jag efter mötet i måndags kom innanför dörren var det knäpptyst i lyan. Det var svårt att tro att det i min lilla lya skulle finnas en barnvakt, två katter och två vilda barn...

I soffan låg barnvakten och stirrade på Disney film, men av de andra fanns inget spår. Var bara tvungen att kolla om småttingarna somnat om i sängen efter att jag gått eller något. Detta var vad jag hittade...





  

Av helena - 20 april 2011 17:34

Detta blev årets "vårbild" för mig! 

   Snöfritt och lekande barn som smutsar ner sig...


Att Elias och Jossan hade kul rådde det ingen tvekan om!  


 

Av helena - 20 april 2011 16:40

MINA DAGAR SOM PYSSLIG FASTER/MOSTER


Åter igen så har jag ansvarat för syskonbarnen under ett par dagar och kan erkänna att jag är mer än slut! 

De kom i söndags och lämnade lyan som ett bombnedslag i går eftermiddag.

Jag satte mig i soffan i går och bara njöt av tystnaden.

Även om Elias och Jossan är ganska lugna så tar det på krafterna att hela tiden ha pejl på vad de pysslar med...

Men även denna gång överlevde jag och även barnen kom ganska oskadda från lyan. Elias hade dock ett litet skavsår på tån och snubbelfia var lite skrubbig efter ett möte med en sten... Det klagades även över en del värk i fötterna :)  

Önskar verkligen att jag hade satt på barnen stegräknare, för det var bra många kilometer som det knatades under dessa dagar. 


I måndags hade jag ett möte som jag var tvungen att gå på, så barnvaten skaffade en barnvakt :)  Efter mötet som var possitivt och inte det skräckäventyr som jag förväntat mig, knatade hela gänget upp till "Flygis", där bror bjöd på lunch... Varmkorv. Efter det knatade vi vidare till Societetsparken via Södrabergen.

Det blåste ordentligt uppe på berget, men trots det blåste ingen unge ner och jag kunde njuta av utsikten över stan.

I societetsparken lekte ungarna i närmare en timme på "skeppet" tillsammans med en hög andra småttingar. Elias fick även upp draken som han släpat med sig hela vägen från lyan. Efter parken blev det fika på stan och möte med mamma/mormor/farmor som körde oss hem. Barnen var ganska slut på kvällen och de somnade snabbt, när de väl hamnade i sängen. 

Jag räknade ut att vi var ute i närmare 4 timmar och vi måste ha knatat närmare halvmilen... 


Södraberget

(Klicka för större bild) 

                      

Lek och bus blev det på

vägen till parken.       

Elias försökte flyga med draken,

men det blåste för mycket.

Jag var dock mest rädd att

han skulle följa med draken över kanten




*********************


tisdagen dök den lediga barnvakten upp för att göra oss sällskap ut till Färsna. Naturen börjar åter förvandlas till en barnkammare, så chansen att vi skulle se djurbebisar på Färsna var stor.

Byggandet av den nya sadsdelen är i fullgång och jag blev både chockad och deppig över hur mycket det byggs nära Färsna.

Jag gillar inte stora förändringar och att se stora byggnader, asfaltsvägar och gatlyktor där det förra året bara fanns åkrar, var ingen kul upplevelse.

Att även se det nya köpcentret där det "alltid" varit skog och berg, är en deppig syn. Visst, det måste till förändringar ibland, men jag gillar det inte...

Hursomhelst så hamnade vi på Färsna och det fanns en hel del djur på plats. Getterna hade fått killingar, så Elias och Jossan hade turen att få klappa en liten killing. Till Färsna hade även en dagisklass tagit sig, så Elias och Jossan roade sig med att leka med dessa barn, medan jag och "barnvakten" satt i solen med varsin kaffe. Varmt som attan var det när solen låg på, helt klart en av vårens varmaste dagar!   Efter ett par timmar blev det fortsatt skonötning, då barnvaktens eget barn skulle hämtas på dagis och jag hade ett inbokat möte på AF, som jag var tvungen att infinna mig på.

Lite klagande var det från barnen sida som tyckte att vi kunde ta bilen istället för att gå...  Men vi kom ner till stan i allafall och medan jag hade möte satt ungarna i väntrummet med ritblock. Jag trodde att Josefin skulle tröttna på att vänta efter bara ett par minuter så jag var ganska förvånad när hon fatiskt satt kvar på stolen efter de 40 minutrarna som mötet tog. Efter det knatade vi hem för att invänta mamman och farmorn som skulle transportera barnen åt varsitt håll. Själv satt jag mig somsagt i soffan och njöt av tystnaden :)

Det var ett par kuliga dagar och nästa gång har jag lovat dem att inte ha en massa möten att passa utan att vår tid bara är vår...  




     

Av helena - 19 april 2011 18:01



Last night I sent an angel to watch over you.

He came back earley, so I asked him why.

He told me that angels dont watch over othe angels.


 

Av helena - 16 april 2011 18:15










Lånar dessa vackra ord från en vän på Facebook.


***************** 


En ros betyder att du är älskad, ett leende betyder att du är speciell, och en hälsning att jag tänkte på dig just nu,

kom ihåg det!

En långskaftad ros från vänskapens trädgård får du av mig, den är till för att göra dig glad och för att jag vill att du ska må bra!

Om du plötsligt stannar upp och känner en närhet av något du inte kan se, är det bara jag som ger dig en kram i mina tankar och önskar dig en riktigt fin dag. 








 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards