TALLUGGLAN

Alla inlägg under maj 2018

Av helena - 31 maj 2018 23:13

En trött kisse vilar inne medan solen gassar på balkongen (ca 40°c).
Själv knaprar jag värkpiller och hatar mina hälar.

Av helena - 30 maj 2018 20:16

Somnade på både värkpiller och en boll i natt och sov bra.
Balkongdörren vidöppen, katterna på räcket, kaffet rykande i en kopp och jag på soffan.
Mindre värkande när jag vaknade i dag men valde att vara hemma.
Rätt val el fel val?

Av helena - 29 maj 2018 19:04

Quadratus Lumborum visar sig vara liten men ha ett irriterande humör.
Sträckningen jag skaffade mig förra veckan, när hälen typ varit smärtfri några timmar var nog inte en sträckning...
Haft mer eller mindre ont dagligen sedan tisdags, men tagit ett piller, jobbat vidare och hoppas att det ska gå över efter en natts sömn.

Varför ska jag hela tiden försöka vara så jäkla duktig för?
Jag gör knappast ett bra jobb om jag inte kan böja mig för att lyfts papperskorgar, skrubba toaletter eller bära sopsäcken till soprummet..

Aj!

Av helena - 26 maj 2018 22:30

Började i går på den beställda rosen och har i princip inte släppt pennan sedan dess.
Det svarta bläcket är slut och även den svarta tuschen så nu är det slutritat för stunden.
Jag har även "träningsvärk" i handleden och det var många veckor sedan som handen kändes trasig som nu. Bara ta en Alvedon och hoppas värken lagt sig till i morgon.

Av helena - 25 maj 2018 19:49

Fick förra året en förfrågan om att rita en svartvit ros i storlek ca 40x70 cm. Sa självklart "Ja", och skickade den ut i framtiden.
Värk, operation och en massa annat att göra, har gjort att jag skjutit på rosen och för varje dag har det dåliga samvetet blivit allt större.
I dag infann sig lusten och modet att försöka mig på rosen o h med tanke på att jag inte ens dragit ett sträck de sista 2 åren gjorde att nerverna darrade under det första försöket. Bara sudda ut blyertsen, nollställa hjärnan och ge sig på det igen.

Efter ett par timmars "slit" så har jag suddat, målat m bläck och även kladdat på lite akvarellfärg. Nu vågar jag inte göra mer av rädsla att göra för mycket "små saker" och förstöra den. Så nu får den vila tills morgondagen och då är det dags för lite text :-)

Av helena - 24 maj 2018 22:59

Ont som tusan och in i det sista velande om jag verkligen skulle fixa att gå 5 km på asfalt. Efter ett par piller i kroppen och Voltaren salva på kroppen så startade jag i näst sista gruppen. Ta det lugnt i mitt egna tempo och utan att trilla över barnvagnar bara för att under startskylten stå bredvid en barnvagn... Hur jag än gör och var jag än ställer mig så hamnar jag fel, på något underligt sätt :-)
Men ännu har jag lyckats undvika första gruppen, men den dagen lär ju också komma... Av misstag, så klart :-D

5 km gick förvånansvärt bra och snabbt och hade dessutom hög musik i öronen som stängde ute alla störande intryck. Upptäckte även att många av CT, har en takt som passar mitt promenadtempo och vissa låtar var min hastighet lite högre än jag tänkt, men jag överlevde :-)
5 km på 53 minuter är väldigt bra. Med tanke på alla som var långsammare än mig och som jag fick runda och/sakta ner bakom så kunde tiden varit bättre, å andra sidan med mina trasiga fötter så kunde jag ha gett upp redan på bussen in :-)

Trevligt gäng, fantastiskt väder och en picknick som innehöll bättre val än jag trodde, så var detta vårruset ett av de bästa. Vilket jag tycker att varje rus är direkt efter.v

Av helena - 23 maj 2018 18:25

I går blev det någon timmes fotbad i försök att få mina fötter lite glada, vette tusan om det fungerade.
I morgon är det vårruset och dagen i dag har tillbringats på jobbet och sedan på en stol. Känns dumt och fel att knata runt på värkande fötter, bara för att jag vill upp i rätt antal steg per dag, när enda "boten" är smärtstillande på tub och vila.
Känns även fel att köpa nya jumpaskor när jag har tjocka plåster på hälarna och inte ens får ner fötterna i min vanliga storlek, så hur gärna jag än vill ha och behöver nya skor, så får det vänta ett par veckor.

Dagens middag är både god och hjälper nog även mitt järn att hoppa upp ett par steg.
Att det även är billigt och lättlagat gör der hela än roligare :-)

Av helena - 22 maj 2018 20:06

Semester från jobbet och istället tandläkarbesök i Danderyd kl 9.15
45 minuter senare kom jag ut med två hål mindre i käften och ett hål större i plånboken.
Tanken hemma i lyan hade varit att utnyttja min lilla semesterdag, njuta av solen i stan och kanske unna mig något kul/dyrt för att jag varit så duktig och inte ens funderat på att bita tandläkaren. Men när jag väl var på bussen så var pengarna kvar på köksbordet och i princip nada på kontot, så planerna fick ändras.
Vaxholm är fint, ligger vid vattnet och dit går det fort och smidigt att åka med buss så jag hoppade på bussen till... Solna centrum.

De går inte ens från samma hållplats, en stor väg och staket skiljer dem åt och de går åt olika håll... Var någonstans det gick fel i tanken vet jag inte, men jag satt kvar och klev av i Solna centrum.
Köpte en svårdrucken kaffe på pressbyrån (2 Bedövningssprutor i käften och ingen känsel i vare sig läpp eller näsa... En mycket spännande upplevelse! :-)) och sedan började jag gå. Fick för mig att Norra begravningsplatsen skulle ligga ganska nära och kanske skulle jag med mitt oooootroliga lokalsinne (och en knäpp telefon) hitta dit.
Kom fram tillslut och vandrade runt på en av Sveriges största begravningsplatser och jag kommer återvända för jag såg bara en liten del av av kyrkogården. Jag hittade Folke Bernadottes viloplats (prinsen med de vita bussarna under andra världskriget). Men här vilar massa kända namn (Lena Nyman, Magnus Härenstam, Alfred Nobel, August Strindberg och många fler)och även massa konst och skulpturer finns att beskåda på platsen, så jag återvänder med bättre skor på fötterna. :-)

Efter ca 2 timmar på vägar och stigar inne på den Norra begravningsplatsen, så letade jag efter en utgång och hittade på andra sidan staketet en kyrka (alla känner nog till min förkärlek till att fota dessavackra byggnader :-)
Kyrkan visade sig vara Solna kyrka och den äldsta delen är från 1100- talet.

Efter lite kortknäppande blev jag kaffesugen och började leta efter närmaste busshållplats, vilket var lättare sagt än gjort. Befann mig någonstans där det var så ont om busskuren att bussen bara gick 2 ggr/h och hittade efter ytterligare lite vandrande 3 hållplatser som var helt borta och nästan nedmonterade. Men jag hittade i allafall ingången till Hagaparken och dit blir det kanske en utflykt nästa gång :-)
Fortsatte vandra och nu började inflammationen i mina hälar berätta att de inte alls var så läkta som jag trott men jag haltade vidare och vägarna blev bredare och husen högre. Ett espresso house blev min oas för en stund och samtidigt som jag laddade med kaffe och ström till en död telefon, så försökte jag finna ut var jag kunde tänkas vara. När jag väl kom på att jag var på Odengatan så var min buss till Norrtälje ganska nära.

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards