TALLUGGLAN

Alla inlägg under december 2009

Av helena - 31 december 2009 18:45

Om ett par timmar ringer landets klockor in ytterligare ett nytt år.  

Ett nytt år tar sin början och allt det som vi inte han göra under året som varit, ska vi nu rätta till och förverkliga. 


Löften ges samtidigt som raketerna fyller skyn med färger och glasen höjs för att fira att året är tillända.

Löften som vi kanske lyckas hålla ett par månader på sin höjd, innan något stör vår vilja och drömmen rinner ut i sanden. Löften som vi kanske menade den stund som vi uttalade dem, men som dagen efter inte låter lika lätta att uppfylla.


Är det lättare att hålla löften som ges på nyåret?

Vad är skillnaden på nyårslöften och vanliga löften?


Just år 2009 har gått svindlande fort och månaderna har rusat förbi som ett expresståg. Även om jag upprepar det varje december, så känns detta år verkligen kortare än tidigare år och jag undrar hur det är möjligt eftersom jag inte fyllt tiden med något särskilt. 

 

Jag vill inte ge nyårslöften eftersom jag vet att jag inte kommer att hålla dem. Men jag kommer att ge "nyårsförsök".

Jag ska försöka göra nästa år till ett bättre år än det som varit. Jag vill försöka att göra en förändring i mitt liv. Inget radikalt som märks från en dag till en annan... utan mer i smygsteg för att vänja mig vid det nya. En typ inskolningsperiod.  Jag kommer att försöka hålla mig kvar utanför godisträsket och fortsätta mitt chips och godis uppehåll. Ett uppehåll som även inkluderar kolsyrade drycker och saft. 

Jag ska ta mig i kragen och försöka ta mig ut i spåret och gå de rekommenderade minuterna varje dag.

Jag ska försöka... 


*************************************



För mig är nyårsafton den dag som jag sätter mig ner och reflekterar över året som varit. Allt bra som skett och hur jag kunnat göra annorlunda för de mindre bra händelserna. En dag jag ägnar mig åt att minnas...


Vad gjorde jag under 2009 och vad hände utanför i den stora världen?

Vad skulle jag gjort annorlunda och vad missade jag när chansen kom? 

Vad vill jag ta med mig in i det nya året och vad vill jag absolut glömma och aldrig mer tänka på? 
Som den person jag är så kommer jag troligen att älta min misstag till livets slut, men återigen så gör jag även detta år ett försök till rannsakning, innan klockan slår midnatt. 


Om ett par timmar ringer landets klockor ytterligare in ett nytt år och om 12 månader sitter jag säkerligen åter här, undrar vad som som hände under året som gått och vad jag kunde gjort annorlunda... 


  

Av helena - 31 december 2009 13:35

Om ett par timmar kommer "Egbert", så jag funderar på om det kanske är dags att städa undan det värsta från golvet. 

Men mycket gjorde jag i går, så det är troligen bara dammsugaren som behöver rastas lite snabbt. 

Vi ska återuppleva nyåret på Väddöfolkhögskola! Även om vi inte är lika insnöade som vi var då, tystnaden och mörkret inte lika tätt så kan det nog bli mysigt :)


Håller på med livräddning på årets sista dag.
Såg i går att min kaffeplanta som jag fick av syrran i inflyttningspresent inte verkade riktigt kry. Bladen hänger som ett ihopfällt paraply, och då är det något som inte är helt bra med den. Jag hoppas verkligen att min vackra blomma kommer att överleva. Å andra sidan kan man som jag ta livet av ett gäng kaktusar, så är en kaffeplanta inga problem. Jag skulle troligen även klara av att döda en plastblomma om jag verkligen gav mig attan på det! 

Av helena - 30 december 2009 20:00

Årets sista utmaning att besvara och kanske sprida vidare handlar om året som varit! 




1. På en skala mellan 1-10, hur har ditt 2009 varit? 

- mitt 2009 har varit en svag 5:a. Mycket kunde varit bättre, men även klart mycket sämre. 


2. Vilken händelse kommer du att minnas bäst från året?

- Michael Jacksons död och begravning kommer nog alltid att vara en händelse att minnas för mig. 


3. Vad är det bästa som hänt dig under året som varit?

-Den nya lägenheten är årets bästa händelse. Att få den lägenhet jag velat ha efter 6 år i kön, var en WOW känsla. men även köpet av Zasso hamnar uppe i toppen på listan.


4. Vad är det tråkigaste/värsta som hänt?

-Mycket kan nämnas, därför nämner jag inget.

  

5. Vilken är den bästa filmen du sett under året?

-Bästa film? Jag går inte på bio så ofta utan håller mig mest hemma med gamla hederliga dvd filmer. Så den bästa filmen är troligen någon härlig film från 80- talet :D  

6. Vilken är den sämsta film du sett under året?

- Svår fråga! Har hittat ett par som varit riktiga botten napp, kommer dock inte på vad de heter. 


7. Vilken är den bästa låt du hört under året? 

-Hittade gruppen Nickelback under året och deras låtar har snurrat dygnet runt på stereon, så bästa låt vet jag inte, men bästa grupp är i alla fall Nickelback! 


8. Kommer du att ge nyårslöfte?

-Nix. Eftersom jag vet att jag troligen kommer att bryta löftet redan på nyårsdagen så har jag istället valt att ge "Nyårsförsök". Saker jag ska FÖRSÖKA uppfylla under året. 


9. Vad kommer du att ge för nyårslöfte i såfall?

- Föröket är att fortsätta med godis uppehållet och även försöka komma ut i spåret oftare.


10. Hur kommer du att fira nyår?

Nyår kommer att bli mycket lugnt! Jag, Zasso en gemensam popcornskål och en trave med kuliga filmer. 


11. Var på skalan 1-10 hoppas du att 2010 kommer att bli för egen del?

- Hoppas i allafall kunna ta mig upp mot 8:an på skalan. 


12. Vad hoppas du kommer att ske under kommande år?

- Att jag får ett jobb är en stor förhoppning och även att jag kan få ha mina syskonbarn på besök oftare. 


13. Vad hoppas du inte kommer att inträffa under året som kommer?

-En mardröm är att jag ignorerar vad min kropp säger och går in i  väggen igen. 


14. Något särskilt som du ser fram mot 2010?

-Ett jobb skulle som sagt vara trevligt.  :D

 

Av helena - 30 december 2009 15:33

Det har varit lugnt i mellandagarna och inget har hänt som är värt att nämna. 

Hjärnan mår bättre och jag försöker att bara slappna av innan nästa "skit" händer. 


Det är underligt! Så fort jag mår bra och verkligen trivs så händer något som får humör tillbaka ner i skoskaften igen. Det är som om jag inte förtjänar att må bra och för all framtid ska kräla runt på marken som en liten ångestfull daggmask...

Lever på hoppet att nästa år kommer att bli bättre :D 




Fick en MP3- spelare av bror i julklapp. Min gamla går det troll i och efter fyra års flitigt användande så har den fått för sig att bara fungera när den är kopplad till datorn. Så fort jag kapar "navelsträngen" till datorn så slutar den att fungera och eftersom jag gärna vill ha musik på bussen, så önskade jag en ny MP3 och det fick jag. I skicket bättre begagnad i och för sig, men om den funkar bättre än den gamla, så är det ett klart plus i kanten :D  

Planen är nu att försöka få över lite musik på den nya MP3:n och se vad som händer.  Jippie! 

Andra planer för dagen är att försöka få ihop "tävlingsnovellen" till kapitel 1.  

Två teman fanns att välja mellan och sista inlämningsdagen är i morgon.
Jag har bara skrivit början och har en liten skiss över handlingen och hoppas kunna få ihop resten under kvällen. Vore kul om jag orkade avsluta projektet denna gång.



Av helena - 27 december 2009 21:00

I brist på händelser som gör att jag inte kan uppdatera bloggen så blir det denna lilla lista i stället!



Så skratta och njut!!  




 Hur man upprätthåller galenskapen i livet


   1) Vid lunch, sitt i din parkerade bil med solglasögonen på.

       Peka på förbipasserande bilar med en hårtork. Se om de saktar in.


      2) Sök dig själv via växeln. Försök INTE förställa din röst.



      3) När någon ber dig om hjälp, Säg: jag delegerar!



      4) Varje gång någon ber dig att göra något, fråga om de vill ha

          pommes frites till det?



      5) Ställ sophinken på skrivbordet med en lapp med texten: Inkorg



      7) Häll koffeinfritt kaffe i kaffeautomaten i tre veckor. När alla har

         kommit över sitt koffeinberoende, byt till espresso.



      8) I minnesfältet på alla dina inbetalda räkningar skriv: För

          sexuella tjänster.



      9) Avsluta alla dina meningar med: 'I enlighet med profetian.'



      10) Använd inte punkt



      11) Så ofta som möjligt: hoppa istället för gå.



      12) Fråga folk vilket kön de tillhör. Skratta hysteriskt när de har

            svarat.



      13) Specificera att din drive-in order är för att 'ta med'.



      14) Sjung med på Operan



      15) Gå på poesiafton och fråga varför dikten saknar rytm.



     16) Häng myggnät runt ditt skrivbord. Spela band med djungelljud hela

            dagarna.



      17) Fem dagar i förväg talar du om för dina vänner att du inte kan

            komma på deras fest för att du har huvudvärk.



      18) Be dina arbetskamrater tilltala dig med ditt Gladiatorsnamn, Rock

            Hard, eller varför inte Snöret......



      19) När pengarna kommer ut ur bankomaten, skrik 'Jag vann! Jag vann!

          Tredje gången denna vecka!!


Av helena - 27 december 2009 19:03

En gammal text som fortfarande är kul att läsa om varför tomten omöjligt kan existera! 

 *********


Det finns omkring 2 miljarder barn på jorden. Men eftersom tomten inte besöker muslimer, hinduer, judar eller buddhister, reduceras antalet barn till 15% det vill säga 378 miljoner. Med ett världsgenomsnitt på 3,5 barn per hushåll är det sålunda 108 miljoner hushåll att besöka, om vi kan anta att det finns minst ett barn i varje hem.

Jultomten har 31 jultimmar att arbeta på, tack vare tidsskillnaden mellan de olika tidszonerna och jordens rotation, och om man antar att han reser från öst till väst (vilket verkar logiskt). Detta medför 822,6 besök per sekund. Det innebär att för varje kristet hushåll med snälla barn, har tomten 1/1000 sekund på sig att parkera, hoppa ur släden, krångla sig ner i skorstenen, fylla sockorna med klappar, lämna resten av klapparna under granen, äta de godsaker som möjligt blivit kvarlämnade, hoa 3 gånger, få sig själv upp genom skorstenen igen, tillbaka upp i släden och sätta fart vidare mot nästa hus.

Vi antar nu att vart och ett av dessa hushåll är jämnt utplacerade över jorden (vilket vi naturligtvis vet inte är sant, men statistiskt sett gör det det och  för våra uträkningars skull så accepterar vi detta), vilket ger 1,2 km mellan varje hushåll, en total resa av 110 miljoner kilometer. Med andra ord flyger tomtens släde med ungefär 1000 km per sekund eller 3000 gånger ljudets hastighet. Som jämförelse kan nämnas att den snabbaste farkost som människan hittills skapat, rymdsonden Ulysses, färdas cirka 50 km per sekund. Som kuriosa kan nämnas att en normal frisk ren kan komma upp i max 30 km i timmen.

Lasten i släden är ett annat intressant objekt. Om vi antar att varje barn får klappar motsvarande 1 kg, har släden en last på 500 000 ton, utan tomtens egen vikt. På land kan en normalstark ren dra ungefär 200 kilo. Även om vi antar att de speciella flygande renarna kan dra en vikt tio gånger denna, kommer inte släden ur  fläcken, om inte tomten skaffar fram cirka 360 000 dragvilliga renar.Detta kommer att ge släden en samlad vikt på ca 600 000 ton.

600 000 ton, som flyger med 1000 km per sekund alstrar ett enormt luftmotstånd. Detta kommer att hetta upp renarna, ungefär som en meteorit som inträder i jordatmosfären. De två ledarrenarna kommer då att absorbera en energi motsvarande 14300 trilljarder joule per sek, eller 14300 trilljarder watt. Ledarrenarna kommer helt enkelt att brinna upp omedelbart och de bakomvarande kommer att utsättas för en ljudvallsbang och därefter själva brinna upp. Alla renarna kommer att stå i brand på mindre än 4,26 tusendels sekunder, det vill säga när tomten når till sitt femte hus.

Detta är dock hypotetiskt, för då släden accelererar från 0 till 1000 km/s på 1/1000 sek, kommer alla i släden att bli utsatta för en g-kraft 17500 gånger större än tyngdkraften. En tomte på ca 150 kg (vikten är uppskattad efter existerande kopior) skulle naglas fast i bakre delen av släden motsvarande en vikt av ca 3 miljoner kg, vilket ögonblickligen skulle krossa varje ben i hans kropp och förvandla honom till en våt fläck.

Slutsatsen blir då, att om det någon gång funnits en tomte så är han definitivt död nu...

Av helena - 27 december 2009 18:41

  



Ingen kan få dig att känna dig underlägsen

utan att du ger dem ditt tillstånd. 


Eleanor Roosevelt

Av helena - 27 december 2009 16:05

Så har jag åter lekt lite med färgerna och fixat lite med bloggen. 

Positiva kommentarer eller kanske några negativa? 

Tillsvidare är det i allafall så här den kommer att se ut... 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards