TALLUGGLAN

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.

Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle finnas bord kvar där vi ville äta. Så vi valde det smidiaga att boka bord redan innan resan, närmare bestämt så pass tidigt i våras att vi inte hade en aning om vad vi beställt när vi satt till bords :)

Första kvällen var det  3 - rätters på Seaview.

jag har i efterhand gått in och kikat på deras meny och kan ärligt talat inte säkert säga vad det var som vi serverades

Men förrätten var  i min smak och något som jag gärna skulle servera på midsommarbordet och kan ha varit gravad sik.Väldigt gott!! Sedan följde varmrätten som även den var god och i mitt fall blev det även här vit kokt fisk i någon smörig sås med potatismos... Ganska blek i både färg och smak, men den gick ner :)

Innan efterrätten så glömdes vi bort och när övriga gäster lämnade restaurangen så satt vi kvar och väntade dels på påtår för kaffet men även på själva efterrätten. När den väl dök upp så var krispet lite mjukt och själva jordgubbscheescaken lite för ljummen.

I väntan på förrätten så beställde vi varsin liten drink att smutta på. Vi lät baren bestämma, bara det skulle vara en söt med alkohol, så vi servarades en varsin "Erik"  :)

Dag nr 2 började med en frukost buffé innan vi klev av i Ystad. Vad finns att säga om buffer? Massa mat och provsmakning på det mesta. Jag hittade några favoriter som jag tog om, och som även fanns på min tallrik dagen därpå då vi även tog frukost buffé innan Visby.

Kvällen efter Ystad stod det även här buff'e på vårt schema och även här fanns det en massa mat att välja på men även endel vegetariska rätter som smakade bra. helt sjukt egentligen över mängden mat att välja på och att ha en adhd diagnos gör att valen inte blir färre men svårare att veta vad man ska välja och var man ska starta. Men det var mycket som var gott och även paret som vi delade bord med var trevliga.
Susanne och Tobbe hade åkt flera gånger och hade tips på resemål och förslag på kommande matställen i land.

När vi kom tillbaka från Visby och lämnat kajen så var det dags för skaldjursbuffén. Jag gillar fisk men har inte mycket över för skaldjur, men det fanns en hel del som jag gillade och ytterligare en del skaldjur som jag vågade testa. Även här rullade vi mätta och belåtna ut från restaurangen.

Helt klart värt pengarna :)

Blev en heldel buffé under ressan, men då vet man å andra sidan att det finns något för alla att äta.

kan ju även meddela att jag tog närmare 2000 bilder under resan, så det kommer att dyka upp minnen på Instagram under ett bra tag framöver :)

På Insta heter jag:  helena_maxe om ni vill in och kika på fler bilder   :)

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, där vi fått gå iland sent och timmarna varit ganska få att ströva runt och se stan. Frukosen intogs i "Seaview" som är mindre till storleken och således en lugnare lokal och inte lika stimmig som "The Buffet", men annars samma buffe. Vi åt i lugn takt och klädde oss sedan för en dag i land. Jag och "S" tog landgången och vandrade in till Visby, en promenad som inte tog många minuter och mötte sedan upp "N" vid Östra porten, dit hon åkt med buss. Gårdagen hade slitit på henne och hon beslöt sig för att skippa Visby och istället vända tillbaka till Färjan och vila, men jag och "S" strövade runt och fotade en massa. Mitt mål för dagen var att ta mig till Galgberget, även om det fanns annat som lockade så hade jag ännu inte varit på Galgberget. Min och Mias vistelse på Gotland hade ju slutat lite abrupt, när färjan hem visade sig gå ett dygn tidigare än vi planerat och en hel dag i Visby då gått förlorad, därbland en promenad till galgberget.

Jag har verkligen förälskat mig i Gotland och Visby är en av de finaste städer som jag har varit i. Jag vill verkligen återvända och då kanske försöka pricka in en annan månad är augusti som det varit båda mina gånger på ön.

Jag kan i många timmar gå omkring bland husen och längst med muren och bara njuta av miljön...

Tänk om dessa murar kunde prata, tänk vad mycket de kunde berättat...

Vi strosade runt i ett par timmar, gick  längst med muren, genom Almedalen, Botaniska trädgården och genom stan.

Vi stannade ofta och fotade vackra rosor, mysiga språng och gulliga små hus...

Klicka på bild för förstoring!!

Inget hus är det andra likt innanför murarna

Efter några timmars promenerande så började vi känna av både hunger och värmen och beslöt att röra oss mot shoppingstråket för lite mat och ett besök på "Kränku Te och kaffe". Jag fyndade lite te och lokalt tillverkat godis  innan vi hittade ett fik "Ett rum för resande" som hade något vi bägge ville ha. Jag var på jakt efter Saffranspannkaka och även "S" valde det på fiket som vi hittade. cafee't var väldigt litet och även om det fanns plats utomhus, så började det droppa så vi satt inne. Väldig god Saffranspannkaka och den försvann extremt snabbt från fatet :)

Vi fortsatte att vandra runt innanför murarna, kikade i olika små affärer och jag fick tag på både kylskåpsmagnet, ett litet minne och garner till en beställning. Som alltid så blev det dyrare än planerat, men vad gör det om hundra år?  :)

När fötterna kände sig klara med Visby så började vi strosa hemåt mot färjan och gick förbi hamnen och "Glassmagasinet" Ett måste när man är i Visby, men inte så smart när man ska äta buffe någon timme senare, men även den gick ner :)

Glada och nöjda återvände vi till Cinderella och gjorde oss i ordning för middag. När vi kastade loss och lämnade Visby stod jag på däck och njöt av den medeltida staden. Vare sig man är i Visby eller utanför på havet så är det en fantastiskt vacker stad och jag saknar den redan!

Redan vid bokingen så bokades även alla måltider. Det gick även att boka dessa senare på båten, men risken skulle då finnas att det inte fanns platser i restaurangerna samt att det skulle bli dyrare, så jag bokade allt samtidigt som hytter valdes. Denna tredje kväll ombord åt vi Skaldjurs buffé. Det fanns en del att välja på och vi alla tre blev nöjda. Jag är ingen skaldjursfantast, men testade både hummer, rökta räkor m vitlöksdipp, vanlig räka och även en liten kräfta slank ner. Men det fanns även olika sorters bröd, rökt lax samt något grillatkött som skars upp och serverades med potatisgrattäng. Så ingen gick hungrig från bordet :)

På det stora hela så var kryssningen super, men att inte ha mobilnät var väll ett litet minus.
Att det inte var kontakt med nätet i hytterna, är något man inte kan förvänta sig, men att inte ha det på däck och andra offentliga platser var oväntat. Jag kände stundtals en oro att inte ha pengar på kontot i taxfree/barer och inte ha möjlighet att kunna föra över för nätet var borta.... Men annars så var det mest bara plus på resan. Lugna korridorer, lite (vad jag såg) fylla och hytter där tystnad rådde.

Okej, många av passagerarna var väll närmare pensionen och över och därför inte de mest ljudliga på färjan men även några barn och yngre fanns med på passagerarlistan.
Jag håller redan på att kolla på vart nästa resa kan ta mig och oss, för resa kommer jag absolut att göra.

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)

Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större

Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)

Min första bästis Smulan, hade en sommargård i skåne och där var jag med under ett par somrar. Vi åkte på turer till både Ängelholm, Båstad och Ystad, men eftersom jag börjar bli gammal och senil, så har jag bara svaga minnen från dessa år.
Kan dock säga att jag vill tillbaka till Ystad och se mera av den stan, samt även åka till Österlen och se det platta och öppna landskapet.

Denna gång blev det dock bara en oguidad tur inne i stan och i sällskap av en papperskarta :)

Sovmorgon och frukostbuffé innan vi gjorde oss klara för en dag i Ystad.

Det svåra var att bestämma klädsel när vädret visade en salig blandning. Inte klart, men inte heller regn och inte riktigt molnigt heller...

Men det var okej väder hela dagen och riktigt varmt för att vara så sent i Augusti.

Det blev lite strul på båten innan vi lämnade "skutan" och som jag fattade det så var det bilar som inte lämnade bildäck och hindrade bussarna från att köra av och inte förrän bussarna lämnat båten kunde vi passagerare lämna färjan via bildäck. Det måste ha sett ut som en svärm med gräshoppor när vi svärmade ut på kajen. Alla blippade sin bordingcards innan landstigningen och de flesta lämnade kajen i bussar för att bli avsläppta närmare Ystad.  Vi fick bara drygt fyra timmar inne i Ystad och jag kände panik över att inte hinna se allt jag ville se innan dagen var slut och vi skulle återvända till båten.

Men vi strosade i lagom takt mellan hus på vackra gator, rosbuskar och smala gränder och jag var härligt nöjd med dagen.

Finns en hel del i denna miljö som påminner om Visby. små och gamla hus, rosor runt dörrarna, korsvirkesbyggnader (jag kallade de för korsstygnshus som liten :) ) och bara en helt underbar småstadskänsla där det mesta doftar historia...

Det är något med dessa platser som jag bara älskar. Att gå omkring på kullerstenarna mellan hus där generationer satt sina spår och skapat historia.

Jag har en karta som visar vad dessa hus heter och en del av dess historia, men just nu får ni bara se dessa bilder :)

**********************************

Vi fick även tid att ta en paus vid kaffestugan "Bäckahästen" som ligger i ett korsvirkeshus i centrala Ystad. Det var väldigt mysigt att sitta i den stora uteserveringen och styrka sig med en kaffe, innan vi traskade vidare för att hinna hem till färjan .

Vi var även inne i några mysiga affärer på vår jakt efter magneter och i mitt fall något kul minne från resan.

Hittade en liten hantverksaffär på en bakgård som jag helt förälskade mig i och hade så svårt att lämna.  Affären hade mycket spännande och gården hade en mysighetsfaktor som bara var... WOW!!

inte för att jag hade kunnat bo där och ha folk/turister gåendes utanför fönstren hela tiden, men som fotoobjekt var det  bara helr perfekt!    och alla bilderna här under är från den gården!

Stora bilder men texten fortsätter efter bilderna :)

Om jag försvinner från Norrtälje, så finns chansen att jag återfinns på denna vackra innergård :)

Vi hittade tillslut våra magneter och gick tillbaka till färjan en kort stund innan vi skulle vara på plats. Ingen av oss orkade springa denna eftermiddag.

Buffé blev det denna kväll och obegränsat med dryck. helt okej mat och vi blev mätta, men det var en stor matsal och sorlret runt oss gjorde mig hjärntrött. Vi hamnade vid samma bord som ett trevligt par och vi pratade lite med dessa för att av och till under resan stöta ihop med Tobbe och Susanne. Två trevliga pensionärer som ofta kryssade och gav oss en del tips om hur vi kunde resa billigt och trevligt.

Även denna kväll avslutades i "Etagé med show , morgondagens program samt några drinkar. Kvällen tog dock slut tidigare för dagen i Visby skulle bli både längre och börja tidigare.

Jag somnade snabbt och sov bra nästan hela natten.
Vaknade någon gång av att det gungade svagt, vatten som slog mot taket och av ryggvärk från helvetet...

Av helena - 13 augusti 2023 17:15

Vet ingen som har såna problem med datorer som jag har.

Nu är det 5:e gången som jag skriver detta inlägg och jag hoppas att det denna gång sparas, annars är risken att grannen under får en dator i huvudet :) Tålamod är tyvärr något som jag inte äger.

Jag har varit till sjöss ett par dagar och i princip inte haft kontakt med omvärlden, så detta har hänt sedan jag blev offline i söndags :)

Söndag 13 augusti

Planen jag hade var att vakna i tid och göra det sista så lyan var i ordning innan kattvkakten dök upp den eftermiddagen. Jag är ingen pedant eller prydlig människa, men jag vill helst inte visa upp ett kaos och en soptipp, lite ordning vill jag ha när jag inte själv är hemma. Så jag ställde klockan på 8 och även om bussen skulle gå vid 12.50 så känner jag mig själv så pass bra att jag vet att jag och klockor inte är en bra  kombo  och att tiden oftast gå väldigt fort i min närhet :) Så upp tidigt och göra i ordning det sista. Packa kläderna i reväskan, plocka ut katten ur densamma, duscha, äta frukost, leta efter katten, diska och dra dammsugaren över golvet.

Kikade på klockan och den var bara 11, så gott om tid kvar. Bussen skulle gå 12.48 och det tar ca 10 min om man går lugnt, så någon stress kände jag inte.  Började skriva en liten lapp till kattvakten, suddade, ändrade och renskrev. En titt på klockan igen och då var den strax för 12.30 Planen var att ta det lugnt, hinna med en kaffe innan bussen och bara ha det skönt på en bänk och titta på folk...

Lappen till kattvakten blev inte klar, för mitt ena resesällskap "S", messade och frågade om vi behövde ha passet med oss, för hon hittade inte det och riskerade att komma försent till mötesplatsen om hon började leta efter det. Medan jag letade efter svaret på Passfrågan så gick tiden och jag insåg att även jag skulle riskera att bli sen till bussen om jag inte rusade. Skuttade i skorna, jackan över armen och ut genom dörren med resväskan skuttandes efter mig.

Kommer ut genom porten när jag inser att mitt pass inte är med mig på resan, så tillbaka upp till lyan igen, greppar passet och tillbaks igen genom trapphuset och stressen börjar komma. En blick på klockan och jag har bara 6 minuter på mig innan bussen är borta. Galloperar gatan fram med passet i ena handen, väskan i andra haden, stresspärlot i pannan och troligen även en hysterisk blick. Kommer fram till busstationen och ser bussen starta en liten bit längre fram. Börjar springa ännu fortare men bussen börjar rulla ut från hållplatsen.

I vanliga fall så inser jag att kampen är förlorad, ger upp och väntar på nästa buss som röda dagar går varje kvart. Men eftersom jag har vänner att träffa och en båt att passa, så är väntan inget allternativ och jag måste med just denna buss. Jag börjar tjoa som en tok samt banka på bussens sidor och till min glädje/lättnad så stannar bussen ch jag kan springa ombord.  Blippar min bussbiljett, kikar runt och kastar mig ner på första bästa lediga plats. Ser inte mitt resesällskap och messar henne medan bussen rullar ut från stationen. Det visar sig att inte heller hon fick med sig passet, så medan jag rusade efter bussen, så stod hon kvar på busstationen och väntade på maken som hämtade passet.

Jag undrar vad den stackars busschauffören  tänkte, när jag gav mitt yttersta för att hinna med hennes buss och sedan bara åker en station innan jag klev av  :D . Tanken då var att jag skulle vänta på min kompis och göra sällskap med henne ner till Stockholm, men tiden gick utan att passet dök upp och för att inte vi alla skulle missa båten, så lämnade jag ensam Norrtälje.

Hela vägen ner var en enda stor stress, för även om jag inte var lika sen så skulle vi inte ha så gott om tid som önskat till båten. Den skulle lämna hamn 15.30 och  en halvtimme innan skulle incheckningen stänga (enligt  hemsidan) så det blev en kamp mot klockan när jag och den 3:e i sällskapet "S", tog våra långa steg till färjan. Vi kom in i avgångshallen och såg att vi inte var sist på plats och fick samtidigt SMS från "N" att hon såg båten. Jag studsade av nervositet samt oro och försökta finna hur vi skulle få båten att stanna kvar tills vi alla var ombord, men otroligt nog så blev vi inte kvar på land!

Det hade verkligen varit hemsk om vi stått kvar och sett "Cinderella" lätta ankar och glida iväg, medan vi blev kvar på land.

Med andan i halsen hittade vi vår hytt och boade in oss i varsin slaf alltmedan vi berömde vår snabbhet, kondition och turen som vi haft. Medna motorn startade och vårt golv vibrerade så tog vi oss upp på däck och vinkade adjö till Stockholm.

17.00 serverades vår middag och denna första kväll ombård hade vi bokat en trerätters. Så medan skärgården, segelbåtar och små röda stugor gled förbi vårt middagsbord åt vi gott och skålade i vin.

Vi var alla glada att vi hunnit och hoppades att turen skulle fortsätta under hela vår vistelse på "Cinderella".

Förrätten och varmrätten var supergoda och helt i min smak men tyvärr så hade efterrrätten stått framme lite för länge och var lite väl varm för att vara lika god som den såg ut att vara.

Efter middagen gick vi igenom Taxfree och satt sedan på "Etage" lyssnade på morgondagens program och såg på underhållningen, medan vi testade lite drinkar i baren.

Runt sent hasade vi oss till hytterna för att vara vakna och mätta inför ett par timmar i Ystad.

Fortsättning i nästa avsnitt :)

Av helena - 13 augusti 2023 15:30

Sitter på färjan söder ut och internet fungerar när det vill, så ingen uppdatering i kväll :-) Kan dock säga att resan mot färjan var lite stressig, men mer om det när jag har nät!

Av helena - 10 augusti 2023 20:33

Barnvaktande i dagarna tre och helt slut. Även om barnet är en lugn 11- åring, så tar det på hjärnan att inte vara ensam.
Det ska lagas mat, pysslas, passas och roas. Det har dessutom regnat en del, så mycket innesittande har det blivit.

I går så gjorde vi muffins med jädrans massa socker okej, cupecake är väll det korrekta namnet och ingen av oss hade tidigare lekt m frosting, så det blev ett misslyckande som en rinnande smet. Men nu har vi gjort det och nästa gång kanske det blir rätt :-D

Gott blev det i allafall ?

I går kom F på att hon ville måla och många timmar förflöt i tystnad medan vi bägge var försjunkna i vårt skapande. Jag på papper m vattenfärg och bläckpenna medan F satsade på kanvas och akrylfärg.

I morse fortsatte vi målandet och när F blivit hämtad så fortsatte jag med min.
Egentligen skulle jag både plockat undan, diskat samt gjort annat men jag fastnade i färgen :-)

Att sitta med en ljudbok i öronen och ett papper på bordet får tiden att gå väldigt fort, men det är behövligt ibland.

Det färdga resultatet

Av helena - 8 augusti 2023 23:51

Sitter "barnvakt" till en 11-åring och äntligen har jag sällskap ut i skogen då ungen älskar att plocka blåkär :-)
Jäntan anlände även med en kartong kantareller, så i kväll känner jag mig rik!!

Hörutom ett besök ute i Andersvedja så har vi övriga kvällen pysslat m hemligher och pyssel :-)

Dagen har gått fort och Frida har äntligen kommit till ro i bäddsoffan.
Själv sitter jag på balkongen, dricker vin, lyssnar på träden som rör sig väldigt mycket i vinden samt ätit årets första kantarellmacka.
Såååå otroligt gott!

Av helena - 8 augusti 2023 09:21

Dag 1 på semestervecka nr 2.
Mina väderappar lovade uppehåll och även solchanser, så jag packade ner kaffetermosen i väskan och for till stora staden.
Plåster på fötterna och lindade skavsår.
Jag var duktig en tidigare vecka och kastade alla mina trasiga skor, så enda alternativet är skorna jag håller på att gå in. Var ite pest el kolera att välja skor för dagen, men blev tillslut mina blå jumpaskor m en extra sula.

Klev av vid Tekniska och fortsatte m buss 67 ut på Djurgården. Var inte riktigt säker på vad jag ville göra och redan på bussen ner insåg jag att fötterna kanske inte var sådär supertaggade att vara på äventyr.
Klev av vid Manillaskolan och fortsatte längsmed vattnet ut mot Blockhusudden. Blev tipsad om att deras fika är något i särklass och har man semester så kan man ju passa på att sitta ner och njuta av det. Kommer fram till café och kedjan på grindarna är låsta.
Det visar sig vara öppet alla dagar utom måndagar... Tjohoo!!

Vandrar vidare och styr kosan mot Rosendal, längstmed Djurgårdbrunnskanalen. Uppehåll i vädret och lagom värme, men en jämngrå himmel gör varenda bild ointressant.
Rosendalsslott har öppet under sommaren och det museet har jag tänkt besöka länge. Slottet är möblerat i dess ursprunga Empirmöbler. Under gymnasiet så skrev jag ett arbete och redovisade om Empiren, så det är en möbelstil som jag gullar lite extra mycket. Efter en ganska händelselös promenad längstmed kanalen kom jag fram till Slottet och kom då som först på att de allra flesta museum i Stockholm har stängt på måndagar...
Bara att knata vidare.
Hamnade i allafall i handelsträdgården och belönade mg m en läsk och sorbet medan jag funderade på fortsättningen.

Gick vidare men nu började skorna att kännas lite för svåra att gå i, så framme vid Nordiskamuseum hoppade jag på spårvagnen mot T-centralen och tog sedan bussen hem. Var hemma lagom till middagstid, plåstrade om mina stackars skavsår och satt resten av kvällen i soffan med ett stort ölglas med vin :-)

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Instagram

Tidigare inlägg

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...