TALLUGGLAN

Alla inlägg under januari 2009

Av helena - 31 januari 2009 21:18


 ¤Se till att vara omklädd direkt efter att du lämnat sängen om det skulle ringa på dörren.

¤Ha lyan städad om du känner den som ringer på dörren.

¤Ha rena glas om ditt främmande förväntar sig fika.

¤Plocka bort alla skitiga kläder från toan om ditt främmande får för sig att behöva pissa.

¤Var beredd på att du kanske får främmande eftersom du inte har dagen planerad för annat än en slapp dag.

Men den värdefullaste lärdomen är att jag alltid ska ha telefonen laddad och påslagen. För svarar jag inte när mina vänner ringer så dyker de strax upp som en mindre trevlig överraskning utanför dörren och får mig att önska mig ett djupt hål i golvet.


 

Hmmm.

Tack för presenten och kakan Lola, men nästa gång du vill dyka upp som kaninen i trollkarens hatt, så berätta det innan =) eller be Karin att skicka ett mail =)


 

Tack för fikat och för att jag fick tummen ur röven och jag har nu (tack vare er) börjat en grovstädning av lyan.   

Av helena - 25 januari 2009 23:17

http://www.kapitel1.se/helena-maxe  Har jag blivit beroende av :D   


När hårdrocken tystnar på VH1, så ska jag natta mig, men fram till dess kommer jag att läsa otroliga noveller på:  "http://www.kapitel1.se/boklistor"   

Av helena - 25 januari 2009 21:26

Medan Karin med dotter fegade ur så hoppade jag o Nanna i skorna och halkade ut på vägen för en promenad. Med vägen oskrapad och regnet droppandes från tunga moln halkade vi runt på isfläckar, vattenpölar och små snöhögar i närmare 50 minuter. Walk and talking tempo utan stress och även om benen hade önskan att gå raskare så ville inte naturen tillåta det.


Trots det risiga vädret så var det skönt att komma ut ett tag. Hoppas att det blir en promenix i morgon oxå.



Av helena - 24 januari 2009 21:46

Lördag och jag har inte pratat med någon på hela dagen. Om jag vore en av dessa sociala typer som omringar mig, så skulle jag säkert nli galen, men eftersom jag är som jag är så njuter jag av tystnaden och stillheten. Jag menar, Karin undrade om jag kände för att komma över till henne och jag valde att stanna hemma och städa (hmmmm). Jag tror aldrig att jag har  valt städning framför mina vänner tidigare. Men jag behövde det. Dels städningen i sig, men även att kunna strosa runt i morgonrocken och filosofera för mig själv i min ensamhet. Förutom att jag numera kan se diskbänken så blev det även en hög med kanelbullar. Så nu när klockan är 22, sitter jag i soffan och varvar ner. "ett fall för Frost" på teven, en del kommentarer på "kap1" som jag ska svara på och en stor härlig Semla på en tallrik framför mig.  Undrar bara var tusan Ullisen är :)  (ett skämt som Ull förstår)



Av helena - 20 januari 2009 11:16

Promenader, tjejsnack, skrattattacker, luncher och även lite lugn och ro i lyan... Dagarna som de sett ut de senasta dygnen.

Har även lyckats skriva lite på novellen. Har även skrivit om novellen, ändrat novellen och funderat ännu mera på... novellen.

Har nu kommit till det stadiet så jag inte vill/vågar ändra mer förrän jag fått hjälp. 

Novellen heter  "Dallrande nerver - novellen" och bygger på mina år som mobbad. Problemet jag har är att jag inte vet hur det jag skrivit, är i andras ögon.

Är jag för ytlig, känns det platt, är det för mycket av något, vad saknas osv.

Ni mina trogna läsare av bloggen skulle göra mig en sååååååå stor tjänst om ni hade lust att kolla igenom och hjälpa mig få texten bättre.

SNÄLLA!!!!  Hjälp en lidande konstnärs själ   =)


http://www.kapitel1.se/helena-maxe/dallrande-nerver---novellen--

Av helena - 17 januari 2009 13:23

Oj så länge sedan det var som jag skrev. Har jobbat på praktikplatsen som en liten iller och varit halft utslagen innen jag kommit hem på kvällarna. Det har i princip varit middag och sängen när jag kommit från Stockholm. Har annars försökt mig på lite små bearbtningar på novellen som går fraqmåt, sakta men säkert (eller något). 


Denna vecka har det även blivit 3 promenader och förhoppningsvis så kommer dessa promenader att fortgå under ett par veckor.

Jag ska även försöka ta mig ut på spåret utan Nannas sällskap och förhoppningsvis komma igång och bli lika duktig som jag tidigare varit. Nu skriker vattenkokaren på mig, så dagens första koppkaffe är på G.    

Av helena - 12 januari 2009 16:29

Helt färdig och slut! Telefonen ringde i morse och en äckligt pigg röst tjoade ett glatt ”Godmorgon” i mitt nyväckta öra. Det var bara att ramla ur slafen och hoppa i kläderna.


Halvstorm blåste det ute när vi började promenaden som blev sträckan vi tänkt men som tog längre tid än vi tänkt (jag skyller på motvind och inte långsamhet) att gå den långa rundan. Jag har ännu inte riktigt förstått varför jag o Nanna fick idén att vi skulle promenera ifrån. Troligen för att vågarna skriker av skräck så fort vi kastar ett öga på dem och då har vi inte ens ställt oss på den. Så vid 10.45 var jag tillbaka inne i värmen. En kopp kaffe, en dusch och därefter upp på cykeln och ner till stan för lunch på vanliga stället med Karin.

Därefter rullade jag till den nya psykläkaren som hette... något kul och som INTE tror på piller utan tror mer på SAMTAL!!! 

Av alla läkare som jag haft är det en som velat skriva ut piller till mig eftersom jag anser att jag inte blir helt hjälpt av att bara prata av mig problemen. Men tillbaka till ruta ett igen (två steg fram och ett tillbaka), så nu får vi se vad det är som händer härnäst. Hon tycker inte heller att mitt sätt och mitt beteende stämmer med ADD. Utan hon tror att det är något annat…  Älskar sjukvården, eller inte.

Men det positiva är att jag ska ge blod till farbror doktorn och se om det är något annat fel på mig som hon kan hjälpa till med att rätta till.

Säg det fel som inte jag har så ska jag ge dig en slängkyss  =D

Av helena - 11 januari 2009 16:31

Hela dagen har jag suttit framför datorn och då har det främst varit

 "Kapitel1." som trollbundit mig. En ny idé som ploppat upp är att flera av oss ska göra en novellsamling, med en röd tråd som löper genom alla texterna. Kan vara och bli intressant, så nu forsar det in ideér till den röda tråden. 

Spännande!

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards