TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2023

söndag- färjedag 1

Av helena - 13 augusti 2023 17:15

Vet ingen som har såna problem med datorer som jag har.

Nu är det 5:e gången som jag skriver detta inlägg och jag hoppas att det denna gång sparas, annars är risken att grannen under får en dator i huvudet :) Tålamod är tyvärr något som jag inte äger.


Jag har varit till sjöss ett par dagar och i princip inte haft kontakt med omvärlden, så detta har hänt sedan jag blev offline i söndags :) 


Söndag 13 augusti

Planen jag hade var att vakna i tid och göra det sista så lyan var i ordning innan kattvkakten dök upp den eftermiddagen. Jag är ingen pedant eller prydlig människa, men jag vill helst inte visa upp ett kaos och en soptipp, lite ordning vill jag ha när jag inte själv är hemma. Så jag ställde klockan på 8 och även om bussen skulle gå vid 12.50 så känner jag mig själv så pass bra att jag vet att jag och klockor inte är en bra  kombo  och att tiden oftast gå väldigt fort i min närhet :) Så upp tidigt och göra i ordning det sista. Packa kläderna i reväskan, plocka ut katten ur densamma, duscha, äta frukost, leta efter katten, diska och dra dammsugaren över golvet.

Kikade på klockan och den var bara 11, så gott om tid kvar. Bussen skulle gå 12.48 och det tar ca 10 min om man går lugnt, så någon stress kände jag inte.  Började skriva en liten lapp till kattvakten, suddade, ändrade och renskrev. En titt på klockan igen och då var den strax för 12.30 Planen var att ta det lugnt, hinna med en kaffe innan bussen och bara ha det skönt på en bänk och titta på folk...

 

Lappen till kattvakten blev inte klar, för mitt ena resesällskap "S", messade och frågade om vi behövde ha passet med oss, för hon hittade inte det och riskerade att komma försent till mötesplatsen om hon började leta efter det. Medan jag letade efter svaret på Passfrågan så gick tiden och jag insåg att även jag skulle riskera att bli sen till bussen om jag inte rusade. Skuttade i skorna, jackan över armen och ut genom dörren med resväskan skuttandes efter mig. 

Kommer ut genom porten när jag inser att mitt pass inte är med mig på resan, så tillbaka upp till lyan igen, greppar passet och tillbaks igen genom trapphuset och stressen börjar komma. En blick på klockan och jag har bara 6 minuter på mig innan bussen är borta. Galloperar gatan fram med passet i ena handen, väskan i andra haden, stresspärlot i pannan och troligen även en hysterisk blick. Kommer fram till busstationen och ser bussen starta en liten bit längre fram. Börjar springa ännu fortare men bussen börjar rulla ut från hållplatsen.

I vanliga fall så inser jag att kampen är förlorad, ger upp och väntar på nästa buss som röda dagar går varje kvart. Men eftersom jag har vänner att träffa och en båt att passa, så är väntan inget allternativ och jag måste med just denna buss. Jag börjar tjoa som en tok samt banka på bussens sidor och till min glädje/lättnad så stannar bussen ch jag kan springa ombord.  Blippar min bussbiljett, kikar runt och kastar mig ner på första bästa lediga plats. Ser inte mitt resesällskap och messar henne medan bussen rullar ut från stationen. Det visar sig att inte heller hon fick med sig passet, så medan jag rusade efter bussen, så stod hon kvar på busstationen och väntade på maken som hämtade passet. 

Jag undrar vad den stackars busschauffören  tänkte, när jag gav mitt yttersta för att hinna med hennes buss och sedan bara åker en station innan jag klev av  :D . Tanken då var att jag skulle vänta på min kompis och göra sällskap med henne ner till Stockholm, men tiden gick utan att passet dök upp och för att inte vi alla skulle missa båten, så lämnade jag ensam Norrtälje. 

Hela vägen ner var en enda stor stress, för även om jag inte var lika sen så skulle vi inte ha så gott om tid som önskat till båten. Den skulle lämna hamn 15.30 och  en halvtimme innan skulle incheckningen stänga (enligt  hemsidan) så det blev en kamp mot klockan när jag och den 3:e i sällskapet "S", tog våra långa steg till färjan. Vi kom in i avgångshallen och såg att vi inte var sist på plats och fick samtidigt SMS från "N" att hon såg båten. Jag studsade av nervositet samt oro och försökta finna hur vi skulle få båten att stanna kvar tills vi alla var ombord, men otroligt nog så blev vi inte kvar på land! 

Det hade verkligen varit hemsk om vi stått kvar och sett "Cinderella" lätta ankar och glida iväg, medan vi blev kvar på land.  

 

 

Med andan i halsen hittade vi vår hytt och boade in oss i varsin slaf alltmedan vi berömde vår snabbhet, kondition och turen som vi haft. Medna motorn startade och vårt golv vibrerade så tog vi oss upp på däck och vinkade adjö till Stockholm. 

 


17.00 serverades vår middag och denna första kväll ombård hade vi bokat en trerätters. Så medan skärgården, segelbåtar och små röda stugor gled förbi vårt middagsbord åt vi gott och skålade i vin.

Vi var alla glada att vi hunnit och hoppades att turen skulle fortsätta under hela vår vistelse på "Cinderella".

 

    

Förrätten och varmrätten var supergoda och helt i min smak men tyvärr så hade efterrrätten stått framme lite för länge och var lite väl varm för att vara lika god som den såg ut att vara. 

Efter middagen gick vi igenom Taxfree och satt sedan på "Etage" lyssnade på morgondagens program och såg på underhållningen, medan vi testade lite drinkar i baren.

Runt sent hasade vi oss till hytterna för att vara vakna och mätta inför ett par timmar i Ystad. 

 

Fortsättning i nästa avsnitt :) 


 
 
Daniel

Daniel

17 augusti 2023 18:40

Vad var det ni åt då? :)

http://https://friadiskussioner.freeforums.net

helena

17 augusti 2023 19:27

Det kommer Daniel :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards