TALLUGGLAN

Alla inlägg under september 2008

Av helena - 30 september 2008 21:55

I full galopp ner till Solna med varukassar under varje arm. snacka lite med faderen och sedan åter full fart hem. Eftersom det självklart var mitt i rusningen när jag skulle åka hem så blev det till att sitta där det fanns plats på bussen och det var längstframme, granne med chauffören.  Somnade på bussen och lyckades drömma.


"Jag satt på bussen med en påse full med kryddburkar. Föraren kör över ett gupp och jag tappar greppen om min kryddburkar som lämnar påsen och sprider sig över bussen. En pepparburk tappar sitt lock  vilket får till följd att alla i bussen börjar nysa...  "


Mycket underlig dröm om jag får säga det själv. Någon som vet lite om drömtydning och som kan berätta för mig vad drömmen betyder?


Hamnade efter mycket om och men hemma hos Karin. Maten var klar i samma ögonblick som jag plingade på dörren, exakt som jag siade om igår  :) 

 Maten var kanon och kvällen var lugn. Emma somnade som hon skulle och jag lämnades ensam i soffan med ett korsord. I det stora hela så var dagen bra om än något stressig. Dagen var som vanligt med andra ord.


I morgon är det marknad i Norrtälje och även om jag varje år säger att jag ska fly stan så slutar det endå med att jag hamnar i trängseln och drar hem en massa skit som jag inte vill ha och än mindre behöver. 

Ska träffa Karin och Lola vid lunchtid i morgon för lunch.

Det blir dock inte pizzerian denna gång då Karin tröttnat på våra elaka kommentarer (eller är det trängseln som vi tröttnat på?? ) så vi satsar i stället på kinakrogen.




 

Av helena - 29 september 2008 23:00

Det sitter en liten trummis i min skalle och lirar trummor.

Inte ens piller kan få denna lilla rockare att sluta spela. Han väckte mig i morse och har hållit mig sällskap hela dagen.


I dag har jag varit på apoteksbesök och sett insidan på Willys. Hann även grabba tag i en liten potatissäck inne på Coop, nar jag ända hade vägarna förbi. Planen var att göra kroppkakor till min far och min moster. Måste dessvärre göra om potatisdegen någondag, eftersom den blev lite kletigare än jag tänkt mig. Det var som att stoppa ner händerna i välling. Och att göra en snöboll av välling är ungefär lika lätt som att få en katt att flyga eller något.


Morgondagen var menad att bli lugn. Barnvakt på kvällen, men i övrigt skulle det vara jag och novellen. Men tji fick Helena då ett samtal med pappa visade att min bror inte varit på besök på över en vecka och maten tagit slut i hans kylskåp. Så i stället för lugn och ro fram till cirkus 17.00 så blir det en buss tripp ner till Solna, snacka med pappa och fylla hans kylskåp innan jag hoppar på bussen till kära Norrtälje och i flygande fläng anländer i lagom tid till middagen.

På onsdag är det Norrtälje marknad och som vanligt så är jag dubbelbokad. Lovade att lotsa min moster genom stan samtidigt som jag ska luncha med Lola och kanske Karin... Hmmm. 

På torsdag ska jag och mamma ner till Solna med matlådor och  städutrustning för att ge oss i kast med pappas lägenhet.

Och senast på fredag fm ska novellen vara inne hos min lärare...  Trots att jag inte har jobb att gå till så känns det som om jag aldrig är hemma och ledig.


Jag verkligen älskar min mobiltelefon!!! Antingen så tar batteriet slut eller pengarna på kortet. Jag slänger aldrig på luren i öronen på folk, även om vissa kanske tror det eftersom min telefon utan förvarning har en tendens att dö, när jag pratar med folk.  Mina vänner är vana att efter en stunds samtal prata med sig själva eftersom jag försvunnit men att min far plötsligt blir ensam på linjen, det är inte kul utan bara jobbigt.




Av helena - 29 september 2008 16:48

De 10 värsta omdömena man kan få på sitt arbetsbetyg

Följande omdömen kommer från verkliga arbetsbetyg. Inget man vill visa upp vid kommande anställningar precis...


10. "Jobbar mycket bra när han står under konstant bevakning och är inlåst på sitt kontor."


9. "Sedan min senaste rapport, har den anställde nått botten och börjat gräva neråt."


8. "Hon har sagt så många grodor, att när hon öppnar munnen ringer vi Jonas Wahlström."


7. "Han skulle vara ute på djupt vatten i en vattenpöl."


6. "Den unga damen har vanföreställningar om sin kompetens."


5. "Han sätter väldigt låga mål, och misslyckas ständigt med att nå dem."


4. "Den anställde kan gå långt, och ju förr han börjar desto bättre."


3. "Den anställde gör att det i någon liten by någonstans saknas en fåne."


2. "Hans anställda skulle följa honom överallt, men bara på grund av deras morbida tankar."


1. "Jag skulle inte låta den anställde föröka sig."



Hittat på: http://www.skrattnet.se/

Av helena - 27 september 2008 19:08

Efter att ha upplevt dagen så kan jag erkänna att jag har huvudvärk efter allt skratt och galna tankar som rört sig runt i hjärnan. Det var länge sedan som jag skrattat så mycket som jag gjort i dag.

Tre lugna och trygga tjejer träffas på stan och genast börjar vansinnet sprida sig i gruppen. Som en virussjukdom drar den snabbt in i alla och raskt drabbas vi av samma underliga humör och det dröjer inte länge innan skratten skallrar mellan husen och vår galenhet måste synts i våra ögon för så fort vi gick in på pizzerian så lämnade alla andra lokalen och plötsligt sitter vi helt allena.

Jag, Lola och Karin hamnade på stammis stället och det trots våra försök att undvika pizzerian.

Men då priserna ökat på andra ställen, maten inte dög och vår hunger var stor så knatade vi ändå till pizzerian via underliga genvägar. Pizzan var dock så fullpackad att de enbart kunde erbjuda ståplats, men turen var med oss och vi haffade efter lite stirrande tre platser. Hade vi väntat ytterligare tio minuter så hade vi som sagt kunnat välja vilka platser vi velat eftersom vi lyckades skrämma iväg varenda kotte.  

Även om jag innerst inne tror att det snarare finns något annat än maten som drar Karin till pizzerian.

För att erkänna så är inte jag heller helt opåverkad av hans charm, men det är främst kul att psyka Karin eftersom det såååå tydligt märks att hon fått en beundrare.


 

Jag och Karin ska fixa i ordning pizzerian och vi planerar för fullt. Väggfärg och fondtapet är i det närmaste bestämda och vi är beredda att starta renoveringen om fjorton dagar.

Nu ska vi bara övertala ägarna om att vi har rätt i val av färger vi ska även övertala dom om att vi är rätt personer att renovera. Även övertala dom om att de måste renovera snart. Som det kanske framgår så vet ägaren inte om att vi ska renovera… Eller rättare sagt så fick de veta det i dag, men är ännu inte riktigt lika hundra på vår idé som vi är.

 

Tack för en kanondag tjejer!  Gillad den rosa tapeten med fjärilarna något otroligt! (eller inte) Är fortfarande förvånad över att han inte blev mer förvånad än han blev.    

Av helena - 26 september 2008 20:27

Jag måste bara fortsätta diskussionen som pågick under eftermiddagen, nu när det inte finns någon som kan säga emot mig och protestera (hehehe). Det ÄR inte kallt ute!!!  Kallt är det när snön ligger på marken eller rimfrosten biter tag i grenarna.  Så ännu är det INTE kallt ute, å andra sidan så har jag norrlandsblod och fryser alltså inte lika lätt… Å andra sidan så är jag rökare och borde därför frysa lättare…  Men så länge jag vägrar erkänna att det är kallt så klarar jag av kylan. Det är som i somras då de vattnade tennisbanorna och det kändes i hela stan (Karin vet vad jag pratar om, Hihihihi)  Envis som en liten åsna? Jag vet inte vad du pratar om ;)


 

Vaknade av klockan 07.30 och (kors i taket) så klev jag ur sängen direkt (verkligen kors i taket) Under närmare en timme stirrade jag på klockan för att inte missa tiden jag tvingades lämna lyan samtidigt som jag käkade frukost, stirrade på tv och i skallen gick igenom att allt som jag skulle ha med mig var packat.

Vid 10 i 9 smällde dörren igen bakom min rygg och jag skuttade ner till min nylagade cykel. For i väg med världens fart ( bor ju  på toppen av en backe och då går det inte att undvika att det går fort att ta sig därifrån) bara för att efter ett par hundra meter komma på att min lunchlåda var kvar hemma. Det blev att vända vårdslöst och trampa hemåt igen, rusa upp för trappan, kasta upp dörren och grabba tag i lunchen och sedan direkt raka vägen tillbaka till cykeln. Jag som varit ute i god tid, hade plötsligt mycket bråttom. Vid 9.20 skulle jag vara i köket på Roden skolan och jag parkerade cykeln med en minuts försening. Svettig, andan i halsen och inte så lite stressad ramlade jag in i köket för att möta Weronica. Kände mig verkligen lite förvirrad och borta, men dagen gick i alla fall bra. Hamnade i disken och trots fullrulle så var det ingen stress, jag stormtrivdes och dagen försvann fort.

Jag hoppas att jag får jobba där igen och att jag även kallas in som vikarie i caféet.


Nu ska jag doppa mina värkande fötter i en balja med vatten och därefter slänga mig i  soffan och inte röra golvet förrän i morgon.

Av helena - 25 september 2008 19:43

I morse ringde telefonen och en trevlig röst frågade om jag ville jobba i morgon. Självklart vill jag ut och träffa folk. Behöver verkligen tjäna lite pengar, att tigga och låna av varenda kotte är inte världens roligaste göra.



Av helena - 24 september 2008 19:03

Dagen var planerad att bli en lugn dag med fokus på novellen. Dessvärre behövde jag lite kläder tvättade så redan där sprack min planering.

Tvättstugan till tre, undertiderna maskinerna gick så satt jag vid datorn och lyckades få ihop två hyffsade A4 sidor text. Vid tre for jag iväg till Ö&B för att inhandla ett par billiga kollegieblock till mig och ett par till Ylva (när jag ändå var där...)

När jag sprang mellan hyllorna ringde Nanna som var på väg hem till mig på fika, men eftersom jag inte var i närheten av lyan så fick jag henne att ändra riktning och möta mig nere på "Kanelbullen" i stället.

Fika med Nanna och lite skitsnack innan våra vägar skilldes åt.

Hon skulle hämta grabben och jag skulle överlämna blocken till Ylva. Överlämnandet drog som vanligt ut på tiden eftersom vi snackade så mycket att minutrarna rusade på klockan. Lite stressad lämnade jag Ylvas mysiga lya och ilade upp till "Gyllene måsen", för att göra Nanna och cissi sällskap över en hamburgare. Satt där käkade och snackade ännu mera skit innan jag åter stressade iväg hemåt.  Lagom i tid till premiären på 4:an, ska jag åter infinna mig hos Ylva och göra sällskap framför den serien. Tyvärr så blev min dag med novellen inte så produktiv och stilla som jag planerat och trots att jag sprungit runt som en speedad höna i dag så har jag ännu inte hunnit köpa mjölk eller kaffe.

Undrar om jag överhuvudtaget orkar planera morgondagen eller om jag tar dagen som den kommer...

Av helena - 23 september 2008 20:16

Åkte med moster och köpte plattor till gången. på vägen hem så körde vi förbi ett par rådjur och genast kom ämnet in på vilda djur. Moster undrade var någonstans längstmed motorvägen som jag brukar se rovfåglarna och hon berättade att hon aldrig sett en levande havsörn i frihet och att hon bara sett någon Älg så strax hade ämnet övergått till älgar. Jag berättade att jag stött på en älg bara ett par meter framför mig när jag var ute på promenad och att Joel satt på mammas (hans mormors) biltak när vi var på "älgsafari" ute i skogen. Jane säger att hon sett en älg med enorm krona ... Jag fortsatte att prata älgar och trodde att moster var inne på samma ämne när hon plötsligt säger:

- Det är väll närmare 3 meter mellan vingspetsarna på dom.





 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards