TALLUGGLAN

Alla inlägg under december 2015

Av helena - 31 december 2015 17:15





Av alla måsten som jag skulle gjort under dagen så är det handlandet till kommande veckas matlådor som är gjort.  
Ytterligare ett litet "skaldjur" blev  hoppsydd under eftermiddagen och middagen eller i allafall den råa delen ligger och tinar på bänken i väntan på stekpannan. 
I dag är det nyårsafton och som alltid så har jag inga planer för kvällen. Eller planer har jag men jag är inte tvingad ut i kylan finklädd upp till tänderna och övertala mig själv att vara trevlig och social utan kvällen ser ut som de flesta av mina nyårsaftnar. En nedsutten soffa, lite goda ostar med tillhörande kex, en (liten) flaska vin och en stooor hög med filmer på bordet :) Lugnt och avslappnat. Kvällen till ära kanske jag även tänder alla ljusen i vardagsrummet. Brukar inte bli ofta som det sker eftersom min ekonomi inte tillåter 40 brinnande värmeljus i lyan varje kväll :)  


I morgon ska jag ut och halka i kylan. Ska glida ner en sväng till min far och önska gott nytt år. Skulle gått dit i dag, men kom ur sängen lagom till lunchtid och med alla planerade "måsten" så kändes det som om tiden inte riktigt räckte till för ett besök...  men i morgon MÅSTE det bli av, känner att det dåliga samvetet riktigt vrider sig i mitt bröst och jag mår skit över att jag prioriterar annat "viktigare" saker. Jag menar vad är egentligen viktigare än att hälsa på en äldre pappa som sitter helt ensam hela dagarna och känner sig bortglömd?  Jag är inte social men min ensamhet är till större delen självvald, jag trivs inte bland människor och njuter av tystnaden och ensamheten, men jag har ju valt det livet själv... 

Nästa år ska jag bli en bättre dotter och kanske lite bättre kompis och vän. Ska försöka skotta undan min osociala sida och i allafall försöka att släppa in männikor i min lilla privata värld, mer än jag gör i dag. 
Det kan gå dagar utan att telefonen plingar av mess och det värsta är att jag inte ens saknar ljudet av telefonen förrän messet kommer... Jag måste helt klart bli bättre på att hålla kontakten med mina vänner och visa hur mycket jag bryr mig om dem.


Det som jag framförallt kommer att minnas från året som passera tär att det varit ett år fullt av dödsfall. Många stora och kända människor har gått vidare och lämnat en massa minnen efter sig. Både musiker, skådespelare, författare och andra kändisar som man känner igen från tidningarna har lämnat denna värld.
Jag hoppas att nästa år är ett lugnare år på alla håll och kanter. inga terrordåd, färre dödsfall, att flyktingar finner ro och att det blir mindre skit i världen.
Jag hoppas det i allafall...
 
 

Av helena - 30 december 2015 17:30

...för i år! :)
Moppen är undanställd, skurmaskinen på laddning och jag har önskat mina "kollegor" ett trevligt nyår.
Hämtat ut paket och köpt en hög med ögon har jag även hunnit med i dag innan jag hamnade på stolen och fastnade.


Ytterligare en beställning på en liten sköldpadda kom in i dag, så problem med hur jag ska tillbringa de kommande lediga dagarna kommer jag inte att ha :D  Jag undrar dessutom om jag någonsin kommer att hinna göra en egen sköldpadda eller om jag tröttnat totalt när alla beställningarna är klara... Men den dagen lär dröja, så det är bara att vänta och se :) 


Känns en aning sjukt att året redan är slut och speciellt de sista månaderna gick i rekordfart och jag har inte riktigt hunnit med ännu.Än mindre funderat över att göra ett årsslut på bloggen, men kanske börjar bli dags att göra det. Mycket har ju hänt och inte förrän jag sätter mig ner och börjar fundera så vet jag hur mycket som verkligen hänt och även om jag kanske tyckt att dagarna släpat sig fram så har det i stort sätt hänt något "stort" varje månad... Gäller bara att komma på vad :) Lite svårt är det att minnas allt och eftersom jag även hade ca tre månader då jag helt gav upp bloggen och även min riktiga dagbok är oskriven, så finns det nog en del jag glömt. 

I stort kan man väll säga att detta år varit lika bergigt som övriga år. Vissa dagar har varit underbara och andra dagar har jag bara velat gräva ner på gräsmattan. Jag har träffat fantastiska vänner och jag har tagit farväl av fantastiska vänner. Jag har fått jobb och jag har förlorat jobb. Jag har blivit sårad och jag har garanterat om än omedvetet sårat vänner. Jag har fikat i trevliga sällskap och fikat på mindre trevliga ställen. Jag har sett lite av landet och en liten del av utlandet, jag har unnat mig saker som jag kanske inte borde och jag har självklart slösat mer pengar än jag haft råd med. Jag har skrattat och jag har fällt tårar. Jag har svurit åt idioter och jag har hatat vissa...
Jag har känt ånger och dåligt samvete, jag har njutit av solen och tårkat regndropparna från min kind. Jag har njutit av naturen och jag har sagt adjö till platser. Jag har stressat och jag har legat slapp som en överkörd padda på soffan...
med andra ord så har detta år varit likt övriga år :)

I bilder skulle väll mitt år se ut typ :  


 

En ny tradition är "Vårruset" med syster.
Även om jag aldrig kommer att vara först i mål, såär det kul att se sin egen

förbättring och att tillbringa tid med syster är något jag börjar uppskatta alltmer.


Börjar kanske bli dags att boka till nästa rus :)  

"Fyra bröllop och en begravning" blev det inte i år.

Men ett bröllop och två begravningar. 
Saknaden är fortfarande stor och jag saknar samtalen... 

   
 Valborg och midsommar tillbringades på Björkö, som alltid.  

Sista sommaren på Lyckhem med bröllop, en diskmaskin som ständigt jäklas och underbara vänner.
Somrarna kommer inte att bli sig lika utan helgjobben i naturen.

         
 

Ullared för 2:a gången och denna gång tvingades jag efterlysa min vagn som försvann från min sida dag två. 

Att jag dessutom just blivit uppsagd innan Ullared gjorde att jag shoppade utan tanke på morgondagen och jag tror det dröjde någon vecka innan jag ens vågade packa upp påsarna, i oro vad jag köpt för onödigt :) 

Konfirmation i Göteborg när "S" konfirmerades.
Träff med "Sis", sker i princip bara där nere och dagarna jag får tillbringa där är alldeles för få och för korta.


Ska skärpa till mig och nästa år SKA jag ner både på sommarbesök och se julen på Lisseberg!!   

 

   








     

Skottland är årets höjdpunkt alla kategorier!  
har i så många år velat åka dit och äntligen blev det av! 

Miljön, människorna och husen... Älskar allt jag såg i Edinburgh och jag åker dit i augusti igen med "N" och då blir det fler dagar och mer av det vilda Skottland.

Planerandet pågår för fullt även om det för stunden tagit jullov :) 

men det blir i allafall "Tattoon" och en natt i Edinburgh, sedan får vi se vart planeringen tar oss.  
Fortsättning lär följa :D 

Funderade på att köpa nytt bord, men istället så använde jag det som ett gigantiskt ritblock och det tog tid att få det klart :)     


 
På det stora hela så kan jag nog sammanfatta detta året som ett gigantiskt lapptäcke.

Mycket har hänt, mycket har känts och allt har sammanfogats med en stark söm för att passa mig, alla händelser under året har skapat mitt alldeles egna årstäcke där alla händelser och känslor finns bevarade.


Lappar på bredden och tvären har det även tillverkats i lyan i alla möjliga färger och mönster.
Vissa lappar som täcken, andra som väskor och nu på slutet även i form av sköldpaddor... 

           




#blogg52

Av helena - 29 december 2015 20:14

Mellan jobb och fika mvAnnie blev det promenad med cykeln och självklart lite bilder :-)

Av helena - 28 december 2015 18:45

Det har börjat gå både tomtar och troll i min mobil och jag har varit på jakt efter en ny bra länge, men liksom skjutit upp köpet...
Jag har haft min Samsung i ett par år och har den har större delen av tiden rullat på som en liten klocka och tagit så bra bilder att jag inte velat göra mig av med den. Jag kommer aldrig att få en lika härlig mobil som min galaxy S3, men nu börjar den som sagt att bete sig lite underligt och jag vågar inte skjuta upp bytet längre. Kommer sluta med att jag står utan telefon helt o hållet.
Men då är frågan vad jag ska välja...
Samsung som jag älskar, vara för att det är Samsung eller något annat märke som har en så bra kamera att jag bara mååååste ha den. Pratade m en tjej i dag som just köpt en Samsung S6 och enligt henne så var det hennes bästa köp någonsin. Träffade även an granne som har en Sony och hon verkligen rekommenderade Sony...
Just dessa två märken är det som jag velat emellan och jag blev ju inte klokare efter dagens samtal :-)
Men efter månader av funderingar och lusläsande av fakta så kommer jag att förhoppningsvis börja året med en ny mobil i den härliga färgen "Korall" :-)

Av helena - 26 december 2015 19:50

Stillhet i lyan och det är verkligen lugnt. Jag sitter och gäspar i soffan medan kissarna ligger i varsit hörn och snarkar. Hela dagen har varit stilla, jag har i princip bara lyssnat på musik, virkat på sköldpaddor och väntat på att klockan ska bli tvättstugetid. Tre "paddor" är på G, de sista av beställningarna och sedan kan jag börja på min egna soffkudde :-)

Julen har gått i stillhetens tecken och jag har bara varit utan massa måsten, eller i allafall utan de flesta måstena.
Klapparna till de minsta blev lyckade och redan nu börjar funderingarna på vad jag ger nästa jul, men jag har ju ett tag på mig att fundera :-)
Nu ska jag fortsätta kolla på "Stålmannen", vänta på tvällen och lyssna på snarkandw katter.

En sak som dock är ganska spännande och som jag la märket tillbredan förra julen är att jag inte går upp i vikt över julen, utan tvärt om. Vågen pekar nedåt och det känns superkul. Måste vara de stuvade brysselkålen på julbordet! :-D

Av helena - 24 december 2015 22:37

Dels sista inlägget i denna #blogg24, men även julafton. Ingen snö i sikte och många plusgrader.
Är nu åter hemma i lyan efter en trevlig dag och kväll hos syster. Fantastisk mat, glada gäster/släktingar, en något motvillig tomte och lagom med julklappar. Det blir nästan trevligare för varje år som går. Även brorsonen var med i år och jag hoppas det inte var sista gången :-)
Tror även att jag lyckades pricka rätt m alla klapparna och det är inte ofta det händer. I år blev det saker (böcker) som jag själv gillar och tanken var väll att om inte de gillar dem så tar jag hand om böckerna m glädje :-)

Av helena - 23 december 2015 22:19

Sitter fortfarande uppe fast jag varit påväg mot sängen en bra stund. Zasso sitter ute på balkongen och stirrar på den toma vägen och Boris har slagit sig ner i mitt knä och där tänker han troligen sitta tills jag reser mig :) 


Om bara någon timme är det julafton och jag har fortfarande ingen aning om när mamma hämtar mig i morgon för en trevlig dag i Hässelby, men det löser sig nog. Ännu har jag aldrig blivit bortglömd på en julafton, så risken är ganska liten att jag blir det i morgon :D 

Fortfarandehörs julmusiken från högtalarna och det är just vid denna årstid som jag själv märker vilken otrolig vidd jag har på musiksmaken. Visst alla handlar om snö, glädje och den lilla röda gubben, men det är en stooor bredd på artisterna. Allt från Elvis och Jussi Björling till New kids om the block och Troll...

Även norska barnvisor och Skottska dialekter rullar förbi öronen. Hur kul som helst :)


Nu ska jag släppa in den lilla randiga vrålapan som skriker på balkongen och sedan ska vi leta efter John Blund.  


 

Av helena - 23 december 2015 21:15

I vanliga fall brukar jag slå in klappar till långt in på natten och göra godis till sista minuten, så i år känns det väldigt lugnt och jag börjar fundera  vad det är jag glömt...
Sitter för stunden och lyssnar på julmusik, stirrar på levande ljus och gnuggar tröttheten ur ögonen.

Dagen har gått snabbt och jag känner mig som en uppvriden fjäder. Sprungit hit och sprungit dit, fikat med vänner, krockat med främlingar och hälsat på svägerska... Det har varit mycket helt enkelt. 

Klapparna till "småttingarna" (syskonbarnen och dit räknar jag även 25-åringen :) ) är inslagna och även hundrakronorsklappen är inköpt och inslagen. Med den klappen är jag i allafall garanterad ett paket i morgon, då alla som är med köpt varsin klapp som lottas ut. Lite spännande att se vad man får och hur givaren tänkte. Det ska vara en sak som passar alla åldrar (25 - 100) och bägge könen. Det får dock inte vara något ätbart, drickbart eller en lott... Sååå svårt att finna något som passar alla. Det ätbara försvann när min lillebror ett år fick en hel djupfryst lax... han var i yngre tonåren och inte speciellt glad över den klappen (snarare väldigt överraskad!! ) :D

En sorts godis är gjord och den följer med i morgon i väskan. Det blev en fudge, även om jag snarare skulle vilja kalla den en mjuk kola... Men den blev godkänd :) 
I ugnen står lillebrors "julklapp" på avsvalning och den packar jag ner i morgon i burken.

I stället för en sats Saffransbriscotti så blev det två. Tyvärr så blir den väll inte helt femstjärnig, men de bitar jag testat har varit farligt goda...
Det visade sig att klockan som jag höll koll på tiden med, stod helt stilla och det dröjde en vääääldigt bra stund innan jag upptäckte det, men de blir i allafall ätbara om än lite torra... 

Det blir helt enkelt ett Helenarecept, man testar och ser om det funkar. Jag brukar köra på det. Finns inte det ena hemma så testar vi något annat :) 
I år är första gången som jag griljerat en skinka och bara att hitta en lagom stor skinka till lagom stort pris var en utmaning men tillslut så hittade jag en liten skinka på 0,98 kg och den fick följa med mig hem.
Om skinkan får plats i en sockerkaksform så är den liten, men lagom stor för ett singelhushåll där en av de inneboenden har gjort en GBP :) 

Utmaningen blev sedan att göra griljeringen till min miniskinka. På platsen där ströbrödet stått var det ett tomt utrymme.

Blev till att plocka fram morteln och en skiva knäckebröd och när jag ändå lekte så blandade jag tre olika sorters senap och duttade i lite Whiskey...
Det blev ett bra första försök och godkänt även av pälsbollarna :) 


Jag testar skinkan med knäckebröd medan Zasso struntade i brödet och nöjde sig med skinkan..

Även om jag hela december kört med skivad julskinka på mackan så är det något visst med att ha en lägenhet doftande av varm julskinka för att inte snacka om den där sena mackan runt midnatt. Knäckebröd med smör och senap och sedan en tjock skiva varm skinka som får smöret att smälta... Det är jul för mig!!

 

Nu ska jag sjunka ner i soffan, slå på en film och kanske även öppna min Aladdin.

Kissarna sover sedan en stund tillbaka och på telefonen sjunger Cliff Richard om den lilla trumslagarpojken.



#blogg24



 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards