TALLUGGLAN

Alla inlägg under mars 2018

Av helena - 31 mars 2018 23:55

Blev en tripp till landet och påsklunch.
På ditvägen var bussen fullpackad (killen bredvid mig var inte fullpackad, men en bra bit på väg :-)) och 10 min försenad, på hemvägen var det en tom buss som plockade upp mig och brorson.
Trevligt folk, god mat och en bra dag.

Av helena - 30 mars 2018 21:48

Långfredag och ledigt. Klarblå himmel och några grader plus när stora delar av familjen strålade samman på stan.
12 personer runt långbordet i åldrarna 2 - 75 år. Jag satt mitt i massan och räknade "barn" och insåg att alla syskonbarnen var på plats samtidigt och jag tror inte att det inträffat tidigare, så det var kul.

Det var en trevlig dag i trevligt sällskap.

Av helena - 29 mars 2018 21:34

När jag gick i sjuan valde jag ett tillvalsämne som handlade om släktforskning. Vi fick nosa lite ytligt på hur man gick tillväga för att leta sig bakåt i släktleden. Otroligt intressant tyckte jag det var då och det har med åren blivit ännu mer intressant.

Jag är inte den enda i släkten eller ens i min familj som släktforskat och på bägge sidor har det kommit ganska långt bakåt. Häromdagen köpte jag en tidning om släktforskning och när jag kom hem så letade jag fram den släktforskning som min farmor skrivit och lämnat vidare till min pappa. Mig veterligen fick alla hennes barn ett exemplar av släktforskning som även innehåller berättelser och minnen från gamla tider, samt texte och forskning om orterna Abborrträsk och Arvidsjaur som vi kommer ifrån.
Man ser att det är ett otroligt arbete som igger bakom pärmens innehåll.

Tätskrivna sidor i blå bläck där inte en enda överstrykning är funnen och i en handstil som fortfarande är extremt svårläst för mig.
I sjuan gav mig i kast med att försöka läsa hela farmors släktforskning för att lära mer om släkten och till min stora förvåning hade vi en dvärg i släkten.
Min mamma blev fundersam över min upptäckt och var själv tvungen att läsa textraden.
Släktingen visade sig inte vara en dvärg utan han var en dräng...

Av helena - 27 mars 2018 21:03

Vintertid är klockan bara 20. Så frågan är hur tusan jag kan vara trött redan nu?!

Men nu känns det som tid att leta efter sängen. I morgon är det onsdag, sedan skärtorsdag och därefter en lång helg.
Snart sovmorgon med andra ord... Tjohoo!!

Av helena - 26 mars 2018 20:17








Den 26 mars 1938 föddes min pappa och i dag skulle han ha fyllt 80 år. 


Tog en promenad till kyrkogården, tände ett ljus och skickade lite tankar.




Grattis pappa på 80-års dagen!

Av helena - 25 mars 2018 20:19

I dag har balkongdörren varit öppen sedan tidigt, två glada katter som dels njutit av solen på balkongen och sprungit som dårar ut och in. Jag tror de gillar att snön är borta :-)
Själv har jag gjort något jag troligen inte gjort på över ett år. Jag har legat i soffan och läst en bok. Inte haft romanen som ljud i öronen som jag vanligen har, utan bläddrat i en riktig bok med pärmar.
Avslappnande som sjutton och något jag troligen behövde och absolut inte sista gången :-D

Bortskämda som mina pälsbollar är, så är godis det bästa i livet. För att göra lite annat än bara ge dem godis så gömmer jag det runt om i lyan och på platser där katterna får vara. Under kuddar, på fönsterbräda, i kartonger och andra platser där det ger lite utmaning att få belöning
Zasso väljer gärna lätta utvägen och äter det godis han ser, medan Findus har blivit en fena på att använda nosen och nosar sig fram under soffkuddar och under mattor.

Av helena - 24 mars 2018 22:17

Mitt minne gav mig nästan en hjärtattack i morse. Glömde att jag i går förde över lönen till annat konto och fick en hjärtattack när mitt konto i princip var tomt :-D

Av helena - 23 mars 2018 23:42


Fredagskväll mot ledig lördag...
Det är jag, två sovande katter, en "Irish Coffee" och värmande torgvante på ond hand.
Jag hoppas verkligen att det är vädret, vindarna och den korta tid som gått sedan op, som fortfarande känns i handen.
Många har sagt att jag kommer känna av brottet flera år framåt, andra säger att det kan kännas resten av livet ... Känns ju kul :-/

Med tanke på att lederna i fingrarna redan värkt i så många år att jag börjat vänja mig vid att alltid känna lite värk, gör ju inte direkt att jag ser fram emot ett liv med konstant handledssmärta. Dämpar värken med värmande vante, handledsskydd och försöker att hålla handen i stilla läge, men jag har så otroligt svårt att sitta stilla och göra inget. Så det slutar alltid med att jag gör för mycket och frågar mig själv vad jag pysslar med :-)
De Oxycodine jag fick utskrivet innan op (när det verkligen stod klart att min smärta inte var påhittad) i december, har jag fortfarande kvar av, men jag vill hålla mig ifrån dem så mycket som möjligt.
Dels så är de beroendeframkallande, dels klassade som drog men framförallt så är det enda tabletten som tar bort smärtan helt (samt även gör mig trött som sjutton, så endast tillåten på kvällen) och då vill jag spara dom till riktigt krisläge.
Kanske feltänk, men tar de slut så är de slut och receptet kan/vill inte förnyas i första taget :-(

Fredag. Klockan närmar sig midnatt och jag känner i dag mer än på länge. Om det är f.d brottet eller annat försöker jag fortfarande finna, men just för stunden är det handryggen som ömmar vid beröring och ett svagt pulserande av smärta genom benen i fingrarna. Känns knappt förrän det är borta, bara anas...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards