TALLUGGLAN

Alla inlägg under juli 2008

Av helena - 31 juli 2008 22:28


Har hittat världens bästa radiostation!!!  

Det bästa är att den bara spelar rockmusik från 80- talet!!! 

Whitesnake, Skidrow, Bonjovi, Mötley Crue...  Det roligaste är att det spelas guns N´roses flera gånger i timmen och det är inte samma låtar heller som på vanliga stationer. Det är inte som om de lagt på en skiva som snurrar runt runt, utan det är en otrolig blandning. 

Sitter här och njuter av musiken samtidigt som jag knaprar bullar. Vikken otur ull att du missade mina kalasgoda bullar :)


Säger bara "gnägg gnägg" åt en snart nybliven tottoägare... 



Av helena - 31 juli 2008 19:06


För första gången på närmare en vecka har jag lägre temperatur än 30 grader i yan. 

Är så satans skönt!!! 

Skaffade dessutom ett ordentligt korsdrag genom att öppna porten, min dörr och fönstret. Problemet vid tidigare korsdragsförsök har varit att varenda blommkruka i fönstret blåste ner på golvet... Det har jag nu löst så att jag sitter i en djungel och skriver, då allt grönt i lyan står i tryggt förvar på bordet, runt min dator. Bara ormen som saknas för att det hela ska vara riktigt djungelaktigt.

När det dessutom blev svalt i lyan fick jag för mig att baka. Så nu ligger ett gäng nygräddade kanelbullar och vaniljbullar på bänken och doften av nybakat når enda ut på parkeringen.


Ställde klockan på 9 i morse då jag ville hinna städa lite i lyan innan lunchen med Karin, på vanliga stället. Vaknade dessvärre inte förrän klockan var strax efter 11 och fick då upp en jäklafart. Tyvärr så ringde telefonen när jag var på väg ut genom dörren, och eftersom jag är så snäll, så pratade jag i telefonen utan att visa minsta stress eller brådska. Vad vi pratade om har jag dock ingen aning om eftersom jag var så stressad att jag inte riktigt hörde  :) 

Lunchen var trevlig (som vanlig) och alla möjliga samtalsämnen ploppade upp innan vi försvann upp till expert och Lindgrens på jakt efter en mobiltelefon. 

Lagom till sista backen innan hemmet  blev himlen över Norrtälje askgrå och det började mullra. Det roliga med att bo vid havet är att åskan inte försvinner utan att den går i cirklar. Den försvinner ut över havet bara för att återkomme en stund senare, mullra lite granna och försvinna bort igen... Så kan det hålla på i flera timmar, så man vet inte riktigt när åskan är över. Men Jag gillar när det är oväder och är inte alltför rädd för blixtarna. Det finns vissa som håller på att pissa ner sig totalt, när blixtarna jagar varandra över himlen. Men sån är inte jag. När den är pricis över huset, kan hjärtat hoppa över ett slag, eller för en sekund byta plats i kroppen, men mer är det liksom inte.


Dags att koka en kopp kaffe, provsmaka en bulle och njuta av regnet som plaskar mot asfalten.


Fick förresten klart novellen i natt! Nästan klar att skicka in den, med andra ord. Ska bara göra lite lättare ändringar och leta efter roliga missar.    

Av helena - 30 juli 2008 21:20

Såg att det är många bloggare som berättar om simturer och badförsök med sina hundar. Läsandet av dessa bloggar fick mig att minnas min vattentokiga hund Totte och våra stunder på stranden.

Speciellt finns det ett minne när han rymde med kanoten…

 

Det var många år sedan jag måste ha gått i 5:an vilket betyder att det är närmare 20 år sedan som den bästa sommaren i mitt liv ägde rum.

Jag och min granne Jennie bodde vid stranden i ett båthus. Vi hade allt vi behövde i detta båthus och vi var nästan alltid där. Ibland var vi hemma för att äta och så, men de flesta stunder tillbringade vi på stranden med böcker och bandspelare.

Min svarta cockerspaniel Totte var ofta med oss och busade i vattnet, simmade och rensade stranden från tång, som han hämtade på bottnen och bar upp på land.

En dag fick jag och Jennie för oss att hyra en kanot och paddla ut till en av öarna utanför stranden. Totte var med och medan vi packade kanoten med picknick och torra kläder satt han bredvid och tittade intressant på.

Allt ömtåligt hamnade i plastpåsar då vi inte visste hur hunden skulle vara i kanoten eftersom han aldrig tidigare varit i en kanot, så kanske han i panik skulle välta kanoten. För att vara på säkra sidan så kopplade vi Totte och placerade honom i mitten och band fast kopplet i ett av sätena.

Glada i hågen paddlade vi ut i kanalen. Jag styrde, Jennie satt längst fram och Totte satt som en liten kung i mitten av kanoten, helt stilla och tittade på omgivningarna. Allt gick bra tills kanoten välte…

Jag vet inte varför men troligen så var det svallvågor efter en motorbåt som gjorde att vi alla tre fick ett ofrivilligt dopp.

Medan jag och Jennie försökte rädda plastpåsarna som innehöll både kläder och kameror, så rymde jycken med kanoten. Han simmade mot närmaste ö och då han var bunden i kanoten så fick han kanoten med sig på köpet.

Nu skulle jag aldrig ens komma på tanken att binda honom i kanoten eftersom vad som helst skulle kunnat hända, men då var jag ung och dum…  

Av helena - 30 juli 2008 16:56


Tänk vad kul och skönt det vore att skriva att lyan är kylskåpskall, i stället för att nöta på ordet bastuvarm. Men den dagen kommer säkert när jag knatar runt i lyan med hackande tänder och två fleeceplädar över axlarna.  


Jag tror att jag var en isbjörn i mitt förra liv, för denna värme är absolut inte kul för mig. Jag känner mig som en  övergiven piggelin glass i sommarsolen... Det bara rinner om mig.

Jag är en höst och vinter människa. Jag tål kyla och stormar hur bra som hellst och även mitt humör är så mycket bättre när solen försvunnit bakom gråa moln.

Lekte sällskapsdam i dag åt min moster och fick även lite mindre roliga men väl behövliga saker inhandlat. 


Det man inte har i huvudet får man ha i benen. Sprang runt på Flygis i flera omgångar eftersom jag och moster pratar så mycket att vi glömmer hälften av det vi ska ha, och då har vi ändå små inköpslappar med oss.

Nu när jag gjort dagens goda gärning och varit trevlig  mot moster kan jag äntligen stänga dörren om mig och åter bli den lilla egoist som jag strävar efter att bli :)

Tvättstugan om två timmar och innan dess så hoppas jag få lite på novellen skrivet.


Dags att koncentrera sig!

Av helena - 30 juli 2008 01:36

Efter att ha legat på gräsmattan och funderat, läst samt studerat mina fötter insåg jag att ett fotbad var något som mina stackars fossingar förtjänade.

Så jag fyllde baljan med det recept på vattenbad som Jempie tipsat om.

Vatten fanns i kranen, saltet fanns i skåpet… men var fanns honungen?? Letade en stund men den flytande honungen var borta (kanske flutit bort i värmen ??  hihihi). Då jag inte hittade blev det till att ta min förkylningshonung och strax lade sig en doft av pepparmynta och eukalyptus över lyan.

Väl med fötterna i det härliga och väldoftande vattnet insåg min tröga hjärna att salt och skavsår inte var en kombination som passade ihop. Bet dock ihop käkarna och härdade ut tills vattnet svalnat. (Vill man bli fin, får man lida pin…)

Kom på att när systersonen hade skavsår efter sina nya fotbollsskor så hade han grönsåpa i fotvattnet och dagen efter var blåsorna nästan borta.

Sagt och gjort. När vattnet med honung och salt var kallt så bytte jag ingredienser i badet och stoppade på nytt ner fötterna i det såpadoftande vattnet. Slog på teven och fastnade, så efter ett fotbad som varade i närmare 2 timmar hissade jag upp mina stackars fötter ur det kalla vattnet. Tittade på dom och såg att tårna förvandlats till 10 stycken torkade katrinplommon… Mycket snyggt.


Nu är kvällens fotbad över och det är ”bara” 29 grader i lyan.

Funderar på att natta mig och mina katrinplommon, innan jag hittar något annat roligt recept på nätet som jag baaaaarra måste testa.

Typ ”hur man gör en flintasteksgryta av pepparkaksdeg” eller ”honungskanderade sockor”….

 
Av helena - 30 juli 2008 00:01

Bara 29,6 grader inne i lyan...  Och 13,5 grader ute. Har allvarliga funderingar på att lyda Ullies råd och sätta upp tältet på gräsmattan.

om jag vinner på lotto i morgon så är det en enkelbiljett till Grönland som står högst på listan... eller snarare Antarktis, lite beroende på var det är kallast just för stunden.

Av helena - 29 juli 2008 15:19

För vem bloggar du för? Bloggar du för att skriva av dig eller för att hålla andra uppdaterade om ditt liv? Har bloggen tagit över den roll som dagboken haft… eller?

 

Bevisar antalet besökare hur populär man är som person eller spelar det absolut ingen roll att besökande siffran står på noll, då man bara skriver för sig själv och skiter totalt i om andra går in på ens blogg? Försöker man skiva intressanta saker som gör att ens besökare blir berörda, börjar tänka efter och återkommer till ens blogg eller skriver man bara för att själv hålla reda på vad som händer i ens liv?  

  

Varför började just du blogga????    

 
Av helena - 28 juli 2008 23:09


Ner till apoteket vid sjukhuset och hämta medicin, sedan hem dra för gardinen och fortsätta med novellen. Det var planerna för dagen när jag vaknade men blev det som jag planerade???   Skulle icke tro det! :)


Medicinen fanns inte på sjukhusapoteket så det var bara att hoppa på cykeln och fortsätta in till stora apoteket. Och eftersom jag ändå var nere på stan så var det lika bra att ta en kaffe på stammisstället. Där träffade jag en bekant så korsordet blev bortglömt ett tag medan vi "jiddrade"  om allt mellan himmel och jord.

När hon väl lämmnade mig så ringde mamma. Morsan satt och stirrade på en bänk vid badet, eller rättare sagt så satt hon på en bänk och stirrade... Och eftersom jag nästan åker förbi badet på vägen hem så droppade jag förbi henne. Och eftersom jag ändå var i vigelsjö och Weronicas cyckel som jag skulle köpa finns i vigelsjö, så var det lika bra att även åka förbi Weronica  och kolla på cykeln. Cykeln var kanon så jag cyklade hem med "Svarta djävulen" och hämtades hemma av mamma som körde tillbaka mig till Weronica där vi bytte pengar mot cykeln.

Jag cyklade hem på den "nya" bockstyren som har fotbroms och bra växlar... är inte van med något av dessa  saker, så det lär ju dröjja ett tag att vänja sig :)

Hursomhelst när jag ändå var på språng så gjorde jag mamma sällskap till Högmarsö för att plocka upp brorsan som skulle sluta  23.15... 

Medan vi satt på bryggan,  väntade på brorsan och slog ihjär små bevingade blodsugare så blev vi bjudna på as god  Brylé pudding och  kaffe.

Matte slutade dock närmare en timme innan bestämt så jag hann inte få sååå många myggbett, men de jag fick räcker för resten av sommaren.


Min lugna dag blev en allt annat än en hemmadag.  I morgon SKA jag vara hemma och skriva... Det är planen i allafall!

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards