TALLUGGLAN

Alla inlägg under september 2013

Av helena - 22 september 2013 21:05

Trött, snuvig och ont i kroppen...

Undrar hur jag mår i morgon?
Nu stoppa ner min värkande kropp under ett varmt täcke och hoppas sömn gör underverk.

Av helena - 21 september 2013 11:50

Jag kan ju inte direkt säga att denna vecka varit världens skojigaste att uppleva! 

Stressen i hjärnan har varit i det närmaste total och det har krävts otroligt mycket energi att lugna ner den.

Att upprepa femtioelva gånger för samma personer vad ADD är och vad som krävs för att jag ska fungera och må bra är jobbigt. Att femtioelva gånger få höra att de förstår och ända varje gång uppleva att de gör allt tvärtom, är sååå jobbigt!
Det tar på min stackars hjärna att hela tiden försöka hantera förändringar i min närhet och försöka finna lugn i stressen.

Jag försöker släppa kontrollen och bara koncenterar mig på mitt, men hjälp vad svårt det är att INTE föröka vara på alla platser samtidigt och rätta till situationer som inte har med mig att göra... Men i slutänden och efter en massa ältanden med olika personer så kommer jag ändå alltid fram till samma slutsats och det är det på något underligt sätt ändå mitt problem.

Har stundtals känt mig som en jäkla marionettdocka som inte har något att säga till om utan bara kan göra vad min "dockmakar" vill att jag ska göra, med hjälp av trådar...  

Sjukt slut i äppelskruttet, med andra ord :)


Men veckan har inte bara varit ett enda stresspass, utan det har även blivit en resa till Arlanda och kollat på stället, en tripp till Åkersberga blev det i går och nu sitter jag och väntar på att bussen till Grisslehamn och båten ska gå.

Vågen visan ett par siffror minus och jag börjar åter att lida av klädbrist (både glada och dyra glädjeämnen). 

Av helena - 18 september 2013 21:24

Raskt håller hjärnan på att omvandlas till gul äppelmos. Förändringar hela jäkla tiden och ingen chans för mig att slappna av och hantera dem. Framförhållning är något "alla" vet att jag behöver, men ingen bryr sig. Jag har inget att säga till om och kan bara sitta m armarna i kors och känna hur hjärnan blir mos...
Tåget jag sitter i skenar och jag kan inte stoppa dess framfart. Jag kan bara vänta på smällen och hoppas jag inte skadas allt för mycket!

Av helena - 17 september 2013 19:23

Som alltid när jag är stressad så stressar jag än mer och självklart så var det massor av stress inblandade igår, så stressnivån var på högt över den vanliga stressnivån.

Sen som vanligt till jobbet och telefonen blev kvar i lyan på laddning, så under fikat blev det att ila hem för att hämta den och självklart hade jag ett missat samtal. 

Skulle bli hämtad kl 12.30 och eftersom det är kortare än min arbetsdag, så skulle jag omöjligt hinna göra mitt jobb om jag inte stressade och jag chansade att ta en kortare lunch så jag skulle få mer kontorsstäd gjord... 
Att kasta i mig mat har de senaste 1 1/2 åren varit en idiotisk idé eftersom magknipen dyker upp lika säkert som ett "amen i kyrkan" och lika så igår! Så istället för att hinna med ett par kontor extra innan avfärd, så blev det städning med magsmärtor... inte gick det fort heller.

Kände mig som en kärring som jobbat i 180 år som potatissäcksbärare och fått ryggen otroligt krökt och förstörd. Kunde inte gå rakt på X-antal timmar och inte ens tillbaka i Norrtälje vid 16-tiden hade värken försvunnit. Men kanske har jag denna gång lärt mig läxan (eller så är minnet otroligt kort som alltid )  :) 

 

Hur som haver så var gårdagen spännande och infoträffen var intressant. Arbetsplatsen är stoooor och jag har en stark känsla av att bussarna till/från jobbet kommer att ställa till det för mig. Har jag otur så kommer jag att få kuska runt i hela jäkla landet innan jag är tillbaka i lyan efter en dags jobb :) Försöker finna ut alternativa resvägar till och från Arlanda, men om jag inte förvandlas till en fågel, så blir det nog en resväg på ett par timmar. Speciellt hemvägen kommer nog att bli jobbig... 

Men jag kommer i allafall att ha en provmånad att testa, om det passar mig. OM jag lyckas klara alla prov som jag måste genomföra med 100% rätt :) Två test är redan klara och lika säker på att jag skulle klara det ena testet, var jag lika säker på att INTE klara det andra testet.

I förmiddags kom dock ett mess med de glada nyheterna att jag klarat mig och hela dagen har jag knatat runt leendes som en idiot och nynnandes på barnramsor som en dåre.

Visst det är en bit kvar innan jag är godkänd, men jag är i allafall en bit på väg :)


 


Av helena - 15 september 2013 19:31

I går blev det inte många knop gjorda. Nöta soffan och glo på inspelade serier från veckan, var i princip det enda som skedde :) 
I dag blev det en sen morgonoch jag hann knappt svälja gröten innan ringklockan ringde och en liten granne stod utanför med klänningen ut och in. Hon undrade om hon fick hälsa på katterna...  

Kvarten senare hade de förökats och tre små grannar busade i min lya. Det ritades, lekte med katter och rullade kattleksaker över hela vardagsrummet. Fick ut dem genom dörren medan jag åt lunch och städade lyan, sedan stod de åter i dörren och ville in. Åter åkte varenda pinal fram och ljudnivån blev så hög att katterna gömde sig på säkra ställen.
Nu har tystnaden lagt sig i området och efter min promenad vid 16 tiden, har dörrklockan varit tyst och katterna har nu som först börjat komma fram igen :)


Hela helgen har tankarna vandrat fram och tillbaka och jag kommer inte att fatta några beslut förrän jag träffat den blivande arbetsplatsen och träffat chefen som har hand om städningen på... Arlanda  :)

Hade arbetet legat i Stockholm hade det varit en sak. Där har jag vänner att träffa efter jobbet och även sovplatser att låna om det krisar. Men Arlanda ligger liksom ute i ingenstans... 
Men som sagt så fattas alla beslut efter klockan 14 i morgon. 
Så den som lever får se om jag hamnar på Arlanda eller om det blir att leta annat. Jag sitter inte så djupt i skiten att jag inte kan vänta, om det inte känns rätt i morgon. Bara det att jag faktiskt blivit tillfrågad, gör ju att skälvförtroendet är lite högre än det brukar.


Nu ska jag krypa ner i soffan med en STOR bit äppelkaka och njuta av "det okända" innan jag bäddar om hjärnan på kudden :) 



Av helena - 13 september 2013 21:18

Fick i dag förfrågan om jag vill byta arbetsplats. Fortfarande samma yrke (lokalvårdare), men ett annat ställe.

Eftersom jag en längre tid funderat på det (och jag MÅSTE byta), så var jag inte sen med att visa intresse när frågan dök upp i förmiddags. Direkt kom bollen i rullning och bara 2 timmar senare var ett möte med den eventuella nya chefen inbokat... 
Mötet är på måndag eftermiddag (Snabba ryck med andra ord!!). 


Helgen kommer att gå i funderingarnas tecken och fördelar vägas med nackdelar och för stunden är det tyvärr nackdelarna som väger över...Försöker fokusera på att det är en större arbetsplats, med fler anställda, en högre lön, friare arbetstider (får tydligen välja vilket arbetspass jag vill jobba, så nattugglan Maxe kan vända dygnet "rätt" igen) och nya (spännande) arbetsuppgifter så finns det tyvärr vissa (stora) minus med jobbet.

Jag har aldrig haft så nära till ett jobb som jag har nu, bara 3 minuter från sängen till min städvagn.
Men det nya jobbet ligger inte i Norrtälje... Det ligger inte ens i kommunen!  
Varje resa kommer att ta någonstans mellan 1,18 - 1,50 timmar, beroende på vilken resväg och buss jag tar. Med andra ord så kommer jag i värsta fall att åka buss närmare 4 timmar varje dag... och trots att jag bara jobbar 75% så är det många timmar som kommer att tillbringas borta från lyan och även min sömn och sovtimmar kommer att påverkas. 

Så även om min första reaktion var att skrika "Jag tar jobbet, jag börjar i morgon", så besannade jag mig och jag tror det är första gången jag inte reagerade på impuls! .
Jag är så super intresserad av jobbet men även om jag inte gärna vill erkänna det (ens för mig själv) så är jag inte 100% säker på att jag orkar med resandet... 

Nu med ljuset ute är det en sak, men hur kommer jag att må i vinter med mörker dygnet runt, kylan och tvånget att huttra på en (mycket troligt) iskall buss.
Med bussbyte mitt i resan mitt i ingenstans, kan jag inte ens sova på bussen i risk att "försova mig på bussen" och  hamna i Lappland istället för på jobbet... 


Så helgen kommer att bestå av många funderingar och troligen mycket diskuterande med vänner. 
Men jag ska i allafall träffa den kanske blivande chefen på måndag och sedan ta jag det därifrån.

Kanske gör mötet att jag utan tvekan vill ha och tar jobbet, eller så beslutar vi att det inte passar mig och jag letar vidare...





Kommentarer om mina funderingar (fördelar/nackdelar) mottages tacksamt på bloggen!! 

 

 

 

 

? ? ? ? ? ? ? ? ? ?


Av helena - 13 september 2013 21:01

Med ett liv som för stunden inte snurrar i behaglig hastighet, så har jag nu åter hamnat på en platå och vågen står envist fast på samma siffra, Den förra platån varade i flera månader och det vill jag inte vara med om igen så idag blev det ett besök hos dietisten. Det mesta var bra och hon gillade de medvetna val som jag gör, hon gillade att jag i mycket väljer fiber (mjukt bröd och havregryn) och bra fetter (steker i olja och ingen grädde i maten)... Att jag även under veckorna hade bra måltidsordning med vettig mat var possitivt, men vi kom fram till att mina fällor finns på helgerna. Helg = ingen väckarklocka så frukost kan bli lunch och lunchen blir 1 kanna kaffe och en kanelbulle och middagen ätes framför tv mitt i natta (typ! ) Så målet till nästa möte är att försöka hålla matordningen även på helger (ställa lilla äggklockan, med andra ord). 

Även bristen på frukt och grönt kommenterade hon och självklart även mina kära kanelbullar (Men jag måste påpeka att jag dragit ner betydligt på dem) Jag gör inget fel som unnar mig något gott ibland, så länge ibland inte inträffar varje dag. 

 

Men det är ju som alltid, jag vet exakt vad jag gör för fel och jag vet hur jag ska fixa det... problemet är att få tummen ut och GÖRA det :) 

Kanske är problemet även att jag fortfarande känner sockersug och att intaget av protein är för stort... Men nytt möte är planerat till mitten av oktober, så jag har fått lite läxor till dess :D 

Förhoppningsvis så börjar även mitt liv att rätta till sig och med det så kanske jag även trillar av platån och vågen kanske då åter gör mig glad.

 

Lär ju återkomma med resultatet av allt :) 

 

 

 

Av helena - 10 september 2013 21:26

Tänk om jag mitt i hoppet upptäcker att fallskärmen är kvar i planet??

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards