TALLUGGLAN

Alla inlägg under april 2015

Av helena - 30 april 2015 23:12

Valborg på Björkögården, Väddö.
En favoritplats i tillvaron!
Naturen, vattnet, människorna och tystnaden. ..

#blogg100

Av helena - 28 april 2015 08:39

Funderar på hur jag ska göra med utmaningen, #blogg100.

Att få ihop ett inlägg varje dag visade sig vara marigare än jag trodde och att bara skriva något för skrivandets skull känns inte heller bra.

Jag ville ha långa inlägg om intressanta ämnen. Men planeringen runt ämnena fanns inte, inte heller tiden och jag känner mig ute på hal is när jag försöker ge mig ut i ämnen som är okända...



Jag funderar på att köra återstående dagar  med bilder. 


Bilder förstår jag i allafall och där finns en heldel jag kan dela med mig av.




#blogg100

Av helena - 27 april 2015 21:00







Bilden är tagen i April 2013!

Men jag tycker att den är fantastisk och visar den därför igen! :) 

#blogg100 #natur #april20013 

Av helena - 26 april 2015 20:30

Då en del nytt händer och sker, så drogs det ihop en liten träff på jobbet i lördags för att informera alla. 
En dag som inte bara innehöll en arbetsplatsträff utan det blev även aktiviteter och middag.

Nya ansikten och nya idéer presenterades för hela gänget på "Byssan" vid 12 –snåret.

De närmaste veckorna kan nog bli en smula röriga har jag en känsla av och även jag kommer nog att få ändrade arbetsuppgifter eller i alla fall utökade uppgifter. Jag försöker att inte ta ut oron i förväg, men det är svårt.
Under mötet bjöds vi på sallad och en idé som ska testas under sommaren för att locka in nya kunder till den lilla restaurangen på sjukan. Efter mötet och maten blev det fika och en lek för att lära känna varandra. En lapp med texten "JAG ÄR..." tejpades upp på våra ryggar och därefter skulle alla skriva ett positivt ord på varandras lappar. I slutänden skulle det finnas 19 uppmuntrande ord som visar hur andra ser på oss och att det som vi ser som negativt med oss själva ser andra som något bra. (Tack Ninni för idén !) 
En kul och ganska svår lek. En del av mina kollegor är nya och det är svårt att skriva en positiv sak om någon man inte känner... 

Efter mötet skulle vi ta oss vidare ner till Roddklubben vid Lommarsjön. Vi hade fått order om att klä oss efter väder, så jag anade att vi skulle tillbringa ett par timmar utomhus. Jag gissade dock inte att vi skulle tillbringa timmarna på sjön :)

Det visade sig att mina chefer har anmält två lag till Mathildarodden i sommar.  En roddtävling på 300 meter i Societetsparken i juni och vi fick nu för första gången testa att ro. 
Jag kan paddla kajak, kanot och ro eka, men detta var inget för mig!  Att paddla i takt med andra funkade inte när jag helt saknar koordination. Det var ben hit, armar dit, krock med paddlar och ett väldigt gungande när paddeln åkte under vattnet, över vatten ytan och sedan djupt under vattenytan... 
Känslan när man vet att hade inte jag varit i båten så hade de flygit fram...

 


        

 

 

Efter ett par timmar vid vattnet så återvände vi till varmare plats. Medan vissa lånade dusch och bastu på jobbet så gick jag hem och slappade ett par timmar innan middagen på ”Köket”.
Klockan 18 var vi åter samlade igen under samma tak och jag var vrålhungrig, men middagen lät vänta på sig. Det visade sig att vi tillsammans skulle göra en fyra rätters meny.

Indelade i lag skulle vi fixa rätter utifrån innehållet i en korg. Fyra lag och fyra korgar med varierande innehåll men med två gemensamma nämnare. Alla korgarna innehöll choklad och karamellfärg i olika färger och det var ganska spännande men även svårt att få ihop något som skulle innehålla allt i korgarna.


 

 

Många kockar var det och full fart överallt!!
     

 

Även om resten av köket stod till förfogande, så var tiden det mest stressande.
men alla fick ihop fina och goda rätter.




  
  
 Förrätten var en toast med räkor och lax. 

Fågel och en sallad med babspenat   
 Entrecote och en röra som bla inehöll ris.

Jag hamnade i efterrättsgruppen, grupp nr fyra och var sist ut under kvällen. Och även om alla jobbade fort med att laga maten, servera, äta och plocka undan, så sprang tiden iväg och jag tycker att det blev lite i stressigaste laget när väl efterrätten hamnade på bordet.

Det var i princip kasta i sig efterrätten, tack för maten, kasta in disken i diskrummet och iväg till nästa ställe… 

Jag hade tyckt att det hade varit roligare om vi fortsatt att vara på ”Köket” och bara slappnat av, snackat och bara varit. Istället för att rusa iväg till Havspiren, skrikit med varandra runt ett bord medan musiken (eller vad man nu vill kalla oljudet) var för hög…

Korgen som jag fick innehöll: Vaniljglass, rödchili, ingefära, rabarber, mörkchoklad, vit choklad, pistagenötter, röd karamellfärg och torkade tranbär…

 

Vi fick ihop en hallon och rabarber kompott som blev extra röd med lite karamellfärg. på kompotten lades en kula vaniljglass som toppades med smält choklad och en liten päronbit rullad i hackad pistagenöt. Vit choklad och tranbär ströddes över. För att göra det extra kul och ge lite energi åt folket, så serverade vi även en liten hulkengrön energidrink av bla chili, ingefära och andra nyttigheter i nubbeglas med frostad kant.  

Vad vi inte visste innan var att det var en tävling där både rätter, ideér och lagarbete bedömdes.
Och till min stora förvåning så vann efterrätten!! (tjohoo!)  :) Till en del för att vi valt att servera den i glas istället för på fat...   
Jag kommer att göra om detta hemma om jag har en möjlighet. Det var både lätt, otroligt gott och kul!! 


Vinsten blev en flaska med alkohol!  :D 

 
 Det var en otroligt kul dag och jag gör gärna om allt! 


#blogg100
#godmat

Av helena - 25 april 2015 23:33

Efter en heldag med ett glatt och kuligt gäng så avslutas kvällen på "Havspiren" med en öl.
Återkommer i morgon om dagen, men mycket har hänt :-)

#blogg100

Av helena - 24 april 2015 23:29

Våren är här och fortfarande knatar jag runt i fodrade skor. Stl 41 och breda fötter har gjort att jag är uppvuxen i gympaskor och platta saker. Nu många kilo senare har inte bara kläderna blivit mindre utan även fötterna och jag har numera stl 39 (tjohoo)! :-)
I garderoben har jag närmare 8 par fodrade skor/stövlar att välja på. Men på sommarskorsfronten är det fattigare.
Men nu gar jag i allafall ett par som är det skönaste jag haft på fötterna och jag hoppas de håller ett par somrar, för jag har inte råd att köpa nya! :-D
Nu vill jag ha värme, så jag får använda dem!!

#blogg100

Av helena - 23 april 2015 21:00

I morgon kommer lönen igen och jag har fortfarande kvar pengar på kontot!
HUR gick det till??
DEt är inte alltför ofta som det händer, utan tvärtom så brukar det vara nu som burkarna pantas och spargrisen rånas.
Bara det att jag dagen före löning bjuder grannen på pizza ute på "Knuten", är inte bara ovanligt utan det är snarare första gången det sker :-)
Kanske pengasparandet är en kombination av däckad på soffan samt icke rökare.
Hur som helst, så gillar jag att ha lite pengar kvar i plånboken :-)

#blogg100

Av helena - 22 april 2015 21:00




I brist på text att skriva så blir det favoritbilder i repris :) 

 

En bild tagen en aprilkväll 2013

 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards