TALLUGGLAN

Alla inlägg under februari 2016

Av helena - 28 februari 2016 11:44

I morgon startar #blogg100 upp igen och jag kommer att anta den utmaningen. Ett inlägg dagligen i 100 dagar kommer verkligen att bli en utmaning och jag vet redan innan starten att jag inte kommer att gå ända in i mål, men jag kommer att ge det en chans.
Hade varit så mycket lättare om jag brann för ett ämne som jag kunde skriva om, men det gör jag liksom inte. Mina inlägg följer ingen röd tråd utan fladdrar runt som löv i en höststorm. De dagar jag faktiskt klarar av att hålla mig runt samma tema så blir jag uttråkad, tröttnar på mig själv och mina texter...
Ett inlägg dagligen i 100 dagar kommer verkligen att bli en otroligt svår utmaning...

Av helena - 26 februari 2016 20:22

Innan affären öppnar på förmiddagen så pågår varuplocket och varje dag är det techno på hög musik.
Golvet vibrerar, mina öron blöder av ljudet och mina nerver skakar. Det finns viss musik som gör mig nervös, orolig och får nerver som vibbrerar av... panik. Jag klarar inte av den musiken, så varje morgon har jag knatat runt med lurarna i öronen och lyssnat på böcker på ännu högre volym, för att inte höra... "musiken".


Nu är sista delen av Hamilton av Jan Guillou utläst/utlyssnad och jag har bytt deckare mot Nora Roberts :)
Vitt skilda världar och för stunden behöver jag slippa tänka, så då funkar Roberts perfekt :) 

Av helena - 26 februari 2016 19:46

Hörde denna text för första gången för något år sedan i en kyrka och den fastnade direkt. 
Var i en stund där jag inte viste vem jag var eller var jag var på väg någonstans.
Viste bara att jag var tvungen att sätta ner foten, säga "nej" och ge mig själv tid att fundera vad jag ville... 
minns att jag satt längst fram ikyrkan, när Anders plockade upp texten och började läsa.
En rysning gick genom min kropp och vartenda ord kunde varit skrivet direkt för mig.  


Steget  av Kent Andersson

Jag måste få ge mig själv en dag

då min tanke får vandra fritt.

En dag då jag tar mitt första steg

och vet att det steget är mitt.

Jag vill vakna upp i ett eget rum

och resa mig upp och stå

på golvet en stund och fråga mig själv

åt vilket håll jag vill gå

Et steg i sänder

och sedan ett steg till 

Det blir lustigt att se vad som händer

när man går åt det håll man själv vill


Jag måste fråga mig själv vem jag är

'och varför jag gör det jag gör.

Jag kan inte leva med dörren stängd 

om mitt liv står där utanför

och ropar de på mig från alla håll

så svarar jag: -vänta en stund.

I dag vill jag lyda min egen röst, 

i dag är jag ingens hund

Ett steg i sänder

och sedan ett steg til

Det blir lustigt att se vad som händer

när man går åt det håll man själv vill.


Av helena - 24 februari 2016 18:45

Vart tusan tar tiden vägen? Jag vaknar, jobbar, någon timmes fritid och sedan sover jag.
Tycker att timmarna borde räcka för att hinna allt som jag vill och borde göra. Men även om dygnet hade haft dubbelt så många timmar, så tror jag inte att de skulle räcka för mig :)  

Tänker varje dag när jag kommer hem att jag ska sätta mig och uppdatera bloggen och även göra om den.
Men tiden försvinner och plötsligt så ligger jag i sängen och undrar vart dagen tagit vägen. 
Mycket finns på "att göra listan" och jag vet knappt var jag ska börja någonstans. Bara det att jag faktiskt sitter framför datorn i dag är ett under. I soffan ligger en stor hög med rena kläder som ska in i garderoben och på diskbänken står allt annat än ren disk men i stället så sitter jag med ögon röda av trötthet och längtar efter sängen.
 I morgon är det torsdag och sedan bara ett par timmar till sovmorgon och jag får sova ut.
Att även en förkylning bosatt sig i min kropp gör ju inte att dagarna blir roligare direkt.


I dag började bokrean och jag var ju bara tvungen att ta en sväng in på "Flygis" och leta fynd. Lönen kommer i morgon och det är ju tur eftersom det inte fanns en enda bok som jag vill ha och således sparade pengar som jag inte har :)
En hel del deckare men inget av intresse. En sjö av kokböcker, men jag har inte köpt en kokbok på evigheter så även dessa blev liggandes orörda i högarna i affären. Det verkar inte finnas något av intresse för mig i år, men jag ska i allafall ta en sväng och kolla i flera affärer.
Vad läser ni och har ni några tips? Främst på spännande böcker och faktaböcker...   



Av helena - 17 februari 2016 20:29

Så var det onsdag igen och halva arbetsveckan har gått. Två dagar till och sedan en njutningsfull sovmorgon som väntar. Runt omkring mig faller folk och vänner samman i kräksjukan, influensor och annat, så jag vågar inte längre känna efter hur jag mår när jag vaknar på morgnarna :-)

Hela dagarna har jag folk omkring mig. Det är prat, liv och rörelser Är sjukt trött när jag väl kommer innanför ytterdörren och tystnaden, ser verkligen fram mot helgen och kunna samla energi i eget sällskap.

Varje dag denna vecka har det varit något efter jobbet och jag har slocknat innan 21 varje kväll. Försökt hålla mig vaken men det har varit kört och jag har somnat direkt huvudet hamnat på kudden.

Av helena - 13 februari 2016 10:17

Bregottkakor ca 50 st
300 g Bregott  (normalsaltat)
1 1/2 dl strösocker

2 1/2 majsstärkelse

3 1/2 vetemjöl 1 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa samman bregott och socker poröst.
Blanda ner övriga ingredienser i bunken.
Ställ ut små formar på en plåt (typ minimuffinsformar) och klicka ner smet i formarna.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Klara när de har lite färg.

Låt svalna på plåten.



Spröda och beroendeframkallande kakor som garanterat tar slut väldigt fort!! 

 



 

Av helena - 13 februari 2016 09:41

Har ett tag funderat på att lägga upp bilder på de sköldpaddor jag gjort.
Mycket för att själv hålla koll på hur många de är och hur de ser ut, vilka färger och kombinationer jag gjort.

Jag tror att det känns som de är fler än vad de verkligen är :)



Allt började med en filur som fick namnet Sigge.

En testpadda, bara för att se hur jag skulle lyckas få ihop något av de lappar jag hade kvar sedan jag blivit klar med Thereses lapptäcke, eller om jag istället skulle slänga lapparna...

 

Sigge:
   


Det blev lite ändringar och småfix, innan jag blev nöjd med resultatet.

Huvudet och ögonen ändrades, men annars så blev de samma lika som sin "förebild".



Ett litet galleri av Sköldpaddor.

Vissa med namn och andra namnlösa :) 


Gurkan:

 


Rosie: 

   

Och ett blandat gäng:

   

   

     

       

    

 

 De större har en sköld på ca 35 cm och de  mindre en skäld på ca 25 cm. Planen är att göra riktigt stor att ha som kudde i soffan och som kommer att ha en sköld på ca halvmetern... men det får vänta ett tag :)

 

Till min stora förvåning så är de fortfarande roliga att tillverka och jag har ännu inte tröttnat på dem.  




Av helena - 12 februari 2016 11:00

Vad menas egentligen med ordet kultur?  

kanske är det mossiga museum och tavlor som ingen ser vad motivet föreställer... Dvs tråkiga och obegripliga saker som folk ska titta på och studera bara för att det liksom hör till. :) 
Jag förknippar kultur med teater, dans, museum och böcker.
Jag har inga problem med att besöka museum, men det ska vara saker som jag förstår, intresserar mig och som ger mig något.
Moderna museet är för mig lite för modern, men Livrustkammaren är spännande. Mycket för att jag finner historia otroligt intressant och det är kul att se hur det var förr i tiden...  
Tyvärr så blir det alldeles för sällan som jag tar mig tid att strosa runt på museum, men en dag så ska jag ägna tid åt lite kultur i Stockholm.

Kanske är kultur även att strosa genom Gamla stan. I stilla lugn se vackra fasader och vandra på kullerstenar som trampats av många generationer. Att vara på en plats där man riktigt kan höra historiens vingslagviska genom gångarna och gränderna...

I år är det lite dansoch teater inplanerat i mitt annars så stilla hemmasittarliv och jag ska ut och se människor :) Systerdottern/guddottern dansar och det blir förhoppningsvis både tävlingar och uppvisningsdanser som jag bjuds in och får närvara vid.

Förhoppningsvis så blir det även lite musik i kyrkan i sommar och även julkonserter som jag redan ser fram mot. 

Jag och syster planerar även att se "Phantom of the Opera" med Peter Jöback i höst och om ett par veckor så blir det en helg i Jönköping och "Spelman på taket" med Anders Ekborg i huvudrollen.

Kanske är kultur något som inte hör vardagen till. Något som man njuter en stund av och sedan lever på minnet av... 


JTR i "Albert Hall" 2013 
 


 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards