TALLUGGLAN

Alla inlägg under januari 2014

Av helena - 29 januari 2014 20:32

Vid operationen den 21 maj 2012, var de lagom stora.

Visst har jag känt att mina härliga joggingbrallor blivit en aning större, men att jag skulle kunna dra upp byxorna så pass mycket att jag kan faktiskt kan knyta dem under armen hade jag ingen tanke på förrän jag testade nu i kväll... 
Kanske kan jag starta ett nytt mode :) 

 

Av helena - 29 januari 2014 20:20

Hatar cancer!! 

Fick i kväll höra att ytterligare en i min bekantskap drabbats av denna hemska sjukdom...   


Av helena - 28 januari 2014 19:25

Träffade en ung och nyutbildad läkare i dag och han tog även blodtrycket :) 
Hur som haver så kom han fram till att det nog är "karpaltunneln" som gör att min hand domnar med ojämna mellanrum och som även gör att jag vaknar MÅNGA gånger på nätterna och tvingas "skaka liv i handen", så nu ska jag få en skena till handen... Han förklarade även att den lilla nerven i handleden kunde orsaka värk i axeln... 

Så nu har jag ytterligare något att "skylla" på: 
"Jag kan inte jobba idag, jag har såååå ont i handleden att jag inte kan böja mig... " (Hmmm)   :)


Nä, skämt å sido så måste jag hitta tillbaka till gymmet då jag gissar att lite extra träning för rygg och axlar inte kan skada :) 
Men läkaren var väldigt bra (nyutbildad så klart) och tog mig och mina symptom på allvar. Och förklarade allt så bra att även jag förstod allt han sa (det är inte ofta det händer :)  )
Tyvärr så hade jag ingen värk i dag och att efter närmare en månad som smärtfri hade jag svårt att beskriva värken och var den suttit. mitt finger som hittills låst sig dagligen ville inte alls låsa sig i dag, hur jag och doktorn än gjorde.

Men vi riktar in oss på att fixa Karpaltunneln och tar övriga leder och fingrar vartefter de kommer. 
En bra stund på sjukan med andra ord :) 


Då en jäkla telefon redan spräckt min ekonomi för månaden tyckte jag att det var lika bra att fortsätta sprida pengar runt mig... Tiden till att uppsöka gymmet varkar aldrig infinna sig. Jag orkar ta ca timmen promenad när jag slutat på jobbet, ut i naturen och njuta av luften, halkan, ensamheten och tystnaden. Men utöver det vill jag bara vara i fred och samla kraft i ensamheten. Att trava till gymmet och försöka trivas i hög musik och svettiga kroppar är för mycket just nu för mig.

Så jag cyklade till Rusta i motvind och köpte en boll och gummiband.

Vissa av övningarna som sjukgymnasten gett mig går att göra hemma, så om inte Helena kan ta sig till gymmet så får delar av gymmet ta sig till Helena. :) 
Bara att pumpa upp bollen var som ett träningspass i sig och att pumpen dessutom lät som en knarrande järnssäng, gjorde inte saken lättare (om grannen under ger mig underliga blickar i morgon, så vet jag varför :) 
Bägge pälsbollarna gjorde stora ögon när bollen började växa, höll tassarna för öronen av pumpens ljud och flydde in under soffan. Tillslut kunde jag torka svetten ur pannan och njuta av en kaffe (och en dröm), medan den snorgröna bollen låg som en enorm vårta på vardagsrumsmattan. Zasso vågade sig fram från soffan och tog även mod till sig att nosa på den enorma bollen. Han nosade lite hårt så när bollen började rulla flydde han tillbaka till tryggheten och soffan.

Jag tror inte att han vågar gå i närheten av den igen :) 


När jag stod i affären var jag i valet och kvalet om jag verkligen vågade köpa en boll. Såg framför mig hur 2 katter vässade klorna på bollen, använde den som studsmatta/trampolin och hur den innan morgondagen skulle drabbas av pyspunka, ligga som en utslagen pannkaka på golvet och hur jag tvingades lappa den med silvertejp för att kunna använda den...

Men jag tror att bollen är ganska säker för mina kissar, då de flyr såfort den rör sig :D 

 
 

Av helena - 28 januari 2014 15:47

Jag är ibland som en liten envis gris. Jag sätter alla fyra fötterna i marken och vägrar röra mig... bara för att jag inte känner för det :) 

Det är  självklart både på gott och ont denna envishet. Jag klarar saker som ingen annan tror att jag klarar, för att min envishet gör att jag vägrar ge upp, elelr känna mig beslagen.
Samtidigt så är jag så jäkla korkad att jag vägrar ge upp fast ryggen värker och tårarna sprutar av trötthet.

Ensam är stark... eller något.

Eftersom jag är envis så vill jag inte ha hjälp, men hoppas ändå att när jag tillslut sväljer stoltheten och ber om hjälp så ska den finns. Tyvärr så är det allt för sällan så och jag får bita ihop och fortsätta kämpa på egen hand. Göra mitt bästa av situationen, medan tårarna sprutar av irritation, smärta och frustration.

Att sedan få höra att jag måsta vara rädd om kroppen och be om hjälp så fort jag känner smärta gör mig ganska förvirrad... 

Men som sagt, jag är envis... Och om jag nu behöver hjälp, då ska jag banne mig se till att jag fården hjälp jag vill/behöver! :)  

Av helena - 25 januari 2014 21:52

Så gick även denna lördag utan att jag hunnit med "ett skit". Okej, jag har varit ganska duktig, men det är ju såååå mycket som jag skulle ha hunnit med. Men det är ju en dag även i morgon, så jag får väll satsa på att få mer gjort då och skippa slappandet som varit planen :) 
Men 14 stycken lunchlådor ligger i frysen, 4 maskiner tvätt körda, köket hittat under massa disk och flyttlådorna (för stunden innehållandes en liten randig katt)  står mitt i vardagsrummet och väntar på annat innehåll :) 

Även om jag känner för att bara ligga i soffan och rulla tummarna, så behöver dock julen komma ner i lådor, och tack vare bästa grannen har jag inte längre något att skylla på.
Så i morgon ska julen ner... om inte "Kattegojan" gnagt sönder dessa lådor också :) 


I morgon är en promenad planerad och jag gissar att den blir i lugnt "Walk and talking tempo", då jag ska knata med grannen. Vi får se om det räcker eller om det blir en sväng till för Maxen.

Förutom en kortare promenad i dag, så har jag inte varit ute på hela veckan. Varit så vidrigt lat och även om jag behövt gå, så försvann promenad viljan när min S3 kraschade. Det är inte lika kul att gå utan att ha något som håller koll på tempot och längden. Men nu är appen åter nedladdad på min extra lur, så nu kan jag åter knata ut i naturen :)  

Av helena - 25 januari 2014 09:51

Har så mycket att göra i dag och ändå så sitter jag som en uppstoppad padda, framför datorn :)

I början av nästa vecka kommer bästa "hustomten" Jocke över och fixar allt som är trasigt i lyan och då är det bra att han kan komma in genom dörren utan att snubbla över en massa saker som jag bara ställt ifrån mig i farten.

Så i dag är det städning, diskning, tvättstugan och lunchlådor som står på schemat. Med en rygg som fortfarande är helt okej, så görs allt i lugn takt till hög musik :)
Men först något som jag inte gjort på en hel vecka...  Jag ska ut och knata ett par kilometer och andas lite frisk luft :)


Av helena - 25 januari 2014 09:15

I natt möblerade jag om i mitt lilla sovrum. Jag rensade ordentligt och flyttade det mesta.

Mitt skrivbord slipades, lackades i svart och stolen fick en fin dyna.
Jag tapetserade och målade även min vita och tråkiga Billyhylla. Hyllorna målades svarta och sidorna tapetserades i en svart/röd tapet. Det blev bättre än jag trodde...
Tyvärr så var det bara en dröm och allt var lika rörigt omkring mig som när jag somnade :) 

Har dock insett att jag måste göra något åt mitt lilla sovrum, så framöver blir det nog lite hobbyarbete med penseln, tapetlim och en Billy. Även om drömens tapet kanske var i vildaste laget, så var det helt klart en inspirerande dröm. Ska bli kul att se om jag orkar och klarar av att fixa det själv, eller om det blir halvfärdigt som det mesta jag gör...  
Det största problemet kommer nog att bli hur jag ska tapelsera med två nyfikna pälsbollar i närheten.
Är ganska säker på att ett av djuren (den lilla grisen garanterat) kommer att fastna i hyllan :) 



Inspirerande bild

  Bilden hittad på http://livethemma.ikea.se

Av helena - 23 januari 2014 20:22

Orkeslös och trött hamnade jag i soffan, med stereon på hög volym som "bakgrundsmusik" :) 
Plockade fram stickmönster, garn och började sticka. Fel antal maskor fick mig att repa upp och börja om och åter fel antal maskor och åter repa upp. Tillslut fick jag rätt antal maskor på rätt stickor och kan börja med mönstret... 
Nu efter tre timmar har jag åter repat upp de 15 centimetrarna som jag stickat och även gett upp för kvällen. Huvuset värker, halsen svider och axlarna håller på att ge upp...
I dag är ingen bra dag för mig att vara pysslig på, så nu ger jag upp! 

Tack och godnatt! 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards