TALLUGGLAN

Alla inlägg under oktober 2017

Av helena - 23 oktober 2017 13:32

Semesterveckan blev sjukskrivning och efter många dagar i sängen m vidrig förkylning med halsont, rinnande näsa och huvudvärk så trodde jag faktiskt inte att jag skulle orka med en kryssning. Men envisheten segrade och jag vägrade låta sjukan vinna så med massor av näsdukar i fickan lämnade jag lyan och mötte upp stora gänget från Göteborg vid Slussen.
Väldigt vackert väder och vattnet låg blankt och stilla, vilket förhoppningsvis skulle ge en lugn kryssning.

Efter hyttletning och ombyte så började kvällen. I varje högtalare hördes härlig musik från det bästa årtiondet och många gick utklädda för att dels fånga känslan men även med chans att vinna priser.

Själv var jag bara publik och inte en 80-tals sak i sikte, men jag gillade att se allt det överdrivna återuppstå igen för en kväll :-)

Lyckades hitta både "Slash" och "Axl" bland en del rockare, pudelfrisyrer, neonkläder och hockyfrillor. Det jag saknade var dock axelvaddar, men annars var det mycket 80-tal samlat på samma plats.

När musiken blev för hög, trängseln för stor och luften för stillastående så sökte jag mig upp på däck till mörkret och tystnaden.

Ju fler kockar... Att vi var sju personer i gänget gjorde det lite margarin att bestämma restaurang och även att finna plats för alla. Men tillslut blev alla nöjda och glada. Min middag bestående av Taggliatelle och kyckling som var lite i torraste laget men.med en stor öl så gick det ner :-)

Blev en del dricka på båten men jag var ganska stabil på fötterna och försökte ha kul och njuta av kvällen.
Rymde vissa stunder för att varva ner, slappna av och finna ork att fortsätta vara positiv och glad.
Att vara jag innebär att orken tar slut snabbt i miljöer där jag inte är van att vistas. Koncentrationen att passa in, slappna av och ha trevligt tar otroligt massa kraft. Höga ljud förstör min hjärna och trängsel och närkontakt får mig bli stressad och får huden att krypa av obehag.
Att smita undan och bara vara ensam i eget sällskap ger lite energi tillbaka.
Jag vill ha kul! Jag vill trivas som fisken i vattnet och njuta. Men jag känner mig alltid som en delfin i em öken oas...
Så fel och malplacerad, men jag försöker och fortsätter att försöka.

Hittade under dygnet ett par små Fristaden, där jag satt och tittade på folk, drack en öl och njöt av musiken...

En del kändisar var med på färden.
Jennie hittade Nicklas Wahlgren, vars bild jag fick skickad till mig och frågesporten hölls av min tonårsidol Richard Herrey.
De andra tog selfies med honom, själv hade jag ingen tanke på det utan var bara så upprymd att få se honom att tankarna försvann totalt. :-)
Men man kan inte alltid ha hjärnan helt redo :-)

Mario och Luigi fanns även de bland 80-tals ikonerna som var ombord och har var bara tvungen att ta en bild av dem. :-)

På det stora hela var kryssningen kul, trevlig och super och jag hoppas det blir fler äventyr i framtiden.

Av helena - 11 oktober 2017 18:43

Varit på kurs i Kista och istället för att åka hem efter kursen så vandrade jag runt lite i Kista centrum, men allt liv och folkmängden gjorde att jag ganska fort rymde det stället. Började istället kolla om det gick någon buss mellan Kista och IKEA i Badkaret. Överraskad att det gick en buss till IKEA så började jag kolla vidare på bussar och tidtabell och innan jag riktigt hann reagera satt jag på en buss till Vällingby.
Messade min syster för att se om hon var i närheten eller på jobbet. En träff planerades och i väntan på att syrran skulle ta sig från jobbet så åkte jag vidare till min barndoms kvarter, Hässelby.
Kan ju säga att jag blev ganska vilsen direkt när jag klev ut från stationen. Letade efter för mig kända platser, men 99% var nytt...
Med tanke på att vi flyttade från platsen 1981 och jag inte gått där sedan syster sonen var nyfödd, 1990, så är det inte så förvånande att allt var främmande.
Hittade tillslut Aprikosgatan och gick längstmed "min" gamla väg. Såg husen där bästa kompisarna bott och porten där min morfar bott. Mycket fler hus än när det var mitt område och träden var högre än då.


Var det port 34 el 36 som vi bodde i? Inte heller syrran minns porten, men telefonnumret kan hon fortfarande :-)
Högst upp på våning sju var det i allafall och med utsikt mot badet.

Min lekpark där jag och Smulan lekte. Långt där uppe låg vår balkong med vardagsrummet bakom och köksfönstret bredvid...
Tyckte huset var så mycket högre... Eller så var jag lite kortare då :-)

Gick en runda genom "skogen" vid lekplatsen och som i själva verket bara är en dunge med ett par tallar... Typ ?
Men då var det stort och perfekt att leka kurragömma på.
Även avstånden var så mycket större som liten. Den lilla backen upp till "Tant Gerda" var brant som sjutton och evighetslång för den 5-åriga Helena.
En dag i minnets fotspår och en riktig sväng i barndomen.

Avslutade vid Hässelbygård och det enda jag kände igen var kyrkan, där jag gick på... "Kladdis, öppna förskolan eller kanske var det söndagsskolan... En stor sal och massa ungar, var det i allafall :-)
Det centrum jag minns är rivet och höghus växer upp på dess ställe.

Åkte tillbaka till Vällingby och fikade på Pallas m syster, innan jag irrade mig ut från Stockholm och hamnade på bussen ut till lugnet och lyan.
Borta bra men hemma bäst! ?

Tack Jessika för fikat och sällskapet!

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards