TALLUGGLAN

Alla inlägg under april 2017

Av helena - 14 april 2017 10:22

Är snart inne på tredje veckan som egofixerad :-)
Att kalla mig själv för egoistisk är nog helt fel men stämmer ändå så rätt. Jag känner mig enormt egoistisk när jag sitter i min lilla bubbla och njuter.
Jag är tvungen att sätta mig själv och min hälsa främst. Tvungen att lyssna på kropp och hjärna om vad de vill och anpassa mig efter deras vilja och ork, istället för att följa alla andra och deras vilja och önskan.

Jag har börjat landa efter en tid då hjärnan snurrat för fullt, tankarna vägrat sluta, gråten har tagit över känslorna och viljan att passa in i mallen och göra det rätta.
Jag kan slappna av och slipper ha ett öga i almanackan och koll på telefonen, istället kan jag ta en långpromenad, släppa tanken att behöva vara tillgänglig och låta någon annan ta hand om det.
Känns bra om än fortfarande ovant att kunna lägga all fokus på mig :-)
Känns underligt att inte få samtal, sms eller mail om olika ting, men samtidigt så enormt skönt att få vara i tystnaden, slippa engagera sig och bara få vara.
Jag får se var jag är om 3 månader och fatta beslut utifrån det.
Kommer jag tillbaka till gemenskapen och ansvaret eller kommer jag att niga, tacka för mig och vända om och gå med stolt nacke? :-)
Vi får se helt enkelt, hur jag mår och var jag är i känslorna, men alla vägar är i mina ögon fortfarande öppna.


I och med att Jossan fyllde år så hamnade alla tankar på hennes tröja. Varje minut jag hade över så satt jag m stickningen och många "måsten" fick ställas åt sidan för att bli klar med den i tid.
Nu är tröjan klar, levererad, uppskattad och jag har fått en PT (personlig tränare) :-)
Målet är att de kommande 6 (eller numera 5)veckorna få koll på konditionen och få upp flåset. Om jag även kan minska mitt dragandes i skåpsdörrarna, så blir det en bonus och jag kan nog bli lite gladare också.
Läxor och uppgifter på distans samt ett par fysiska träffar är det som väntar.
Jag får en spark därbak och tvingas ut i spåret på olika pass eftersom bildbevis skickas till PT som bevis.
Känns dessutom skoj att träffa Ullis utanför Lyckats och veta att jag och min lilla grupp hjälper henne med pluggandet till PT.
Det blir nog bra så småningom! :-D

Av helena - 8 april 2017 23:49

För två veckor sedan kom inbjudan till min systerdotters 14-års firande.
Jag var mitt i tillverkningen av en femårings "restgarnskofta" (julklappar kan aldrig startas för tidigt :-)) och kände mig tvungen att göra klart så mycket på den jag kunde innan jag ens började fundera på present till Jossan. När koftan förutom knappar och fästning var klar så kunde jag börja planera för nästa projekt.
Stora funderingen var framförallt vad man ger en 14-åring som har det mesta.
När dessutom plånboken gapar tom och bankkortet gråter, så är det ännu svårare att hitta på något och 14 dagar är inte mycket tid om man ska göra något handgjort...

Funderade i allafall på vad jag skulle hitta på att göra åt tjejen, som inte kostade ett enda öre (gråtande konto, som sagt) och kom att tänka på att kanske göra ytterligare ett restgarnsplagg...

Kröp ner i restgarnspåsarna och letade fram en hög garn i samma material och tjocklek att leka med.

När färgerna var ungefärligt uttänkta, så letade jag efter mönster.
Eftersom jag upptäckt att min rygg och axlar uppskattar att jag stickar på rundsticka och jag upptäckt att det för mig är lättare att sticka både framstycken och bakstycke samtidigt i ett stycke, så letade jag efter mönster ritade för rundsticka. Det jag hittade var inte som jag tänkt mig och passade inte heller mitt garn speciellt bra, så jag valde att plocka lite från olika mönster och hoppas på det bästa. Risken att det skulle gå helt åt skogen var stor de första varven då jag verkligen trodde att storleken skulle passa en nyfödd elefant.
Men vartefter varv lades på varv så kändes det bättre och bättre.


Den färg som det fanns mest av blev "bakgrunden" och mycket inspirerades från "Pippitröjan".
Vid armhålan maskade jag av och fortsatte på två stycken som sedan syddes samman uppe vid axlarna.
Kollade noga längder och bredder så allt skulle stämma så bra som möjligt.

Med bara armarna kvar att göra var jag så glad över att fått ihop något som påminde om en tröja. Att det även funkade m färger och mönster, gjorde att det var roligare att sticka den.

I princip har det varit stickning alla timmar jag varit vaken och inte arbetat. Lunchrasten och fikapauser har stickningen åkt fram och även över middagen har jag stickat mellan tuggorna. Jag gav mig sjutton på att få den klar...
Min pratkontakt frågade hur plan B såg ut. Hur/vad jag skulle göra om tröjan inte blev klar i tid. Jag förklarade att någon plan B inte fanns, för tröjan skulle bli färdig. Något annat alternativ fanns inte för jag var så säker på att den skulle bli klar i tid. Att tänka på annat sätt hade gjort att jag inte jobbat lika hårt m den, inte gjort mitt yttersta om jag tänkt att den kunnat skickas ner m posten.
Men jag ville ha den klar tills i dag. Ville se henne öppna paketet, se reaktionen och framförallt se om den passade. Så något annat alternativ fanns inte än att sticka dygnet runt, hoppas på fler timmar på dygnet och ignorera tröttheten.
I natt vid 01.30 fäste jag de trådar som inte var svarta och svåra att se. I morse kl 08.30 fäste jag de sista svarta trådarna och rollade tröjan fri från katter.
Planen fanns i går att försöka hinna tvätta tröjan och "blocka" den (spänna upp den blöt för att torka till rätt passform), men det sket sig när tiden att ha tröjan färdig sprack.

Men den blev klar, inslagen och levererad till en väldigt blond 14-åring.
På min önskan att få se hur den blev på henne, satte hon på sig tröjan och där blev den kvar. :-)

Jag är sjukt stolt över mig själv som lyckats göra en "stor" tröja och framförallt fixa det utan att tappa tålamodet. Jag blev själv förälskad i resultatet och ska göra en liknande till mig själv, men först ska det bli en "riktig" Pippitröja på beställning till min bror. Så då blir det ett riktigt mönster att följa och de rätta färgerna utan konstnärliga friheter.
Men just nu är det en säng och massa sömn som lockar mest :-)

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards