TALLUGGLAN

Inlägg publicerade under kategorin Semester

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)

Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större

Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)

Min första bästis Smulan, hade en sommargård i skåne och där var jag med under ett par somrar. Vi åkte på turer till både Ängelholm, Båstad och Ystad, men eftersom jag börjar bli gammal och senil, så har jag bara svaga minnen från dessa år.
Kan dock säga att jag vill tillbaka till Ystad och se mera av den stan, samt även åka till Österlen och se det platta och öppna landskapet.

Denna gång blev det dock bara en oguidad tur inne i stan och i sällskap av en papperskarta :)

Sovmorgon och frukostbuffé innan vi gjorde oss klara för en dag i Ystad.

Det svåra var att bestämma klädsel när vädret visade en salig blandning. Inte klart, men inte heller regn och inte riktigt molnigt heller...

Men det var okej väder hela dagen och riktigt varmt för att vara så sent i Augusti.

Det blev lite strul på båten innan vi lämnade "skutan" och som jag fattade det så var det bilar som inte lämnade bildäck och hindrade bussarna från att köra av och inte förrän bussarna lämnat båten kunde vi passagerare lämna färjan via bildäck. Det måste ha sett ut som en svärm med gräshoppor när vi svärmade ut på kajen. Alla blippade sin bordingcards innan landstigningen och de flesta lämnade kajen i bussar för att bli avsläppta närmare Ystad.  Vi fick bara drygt fyra timmar inne i Ystad och jag kände panik över att inte hinna se allt jag ville se innan dagen var slut och vi skulle återvända till båten.

Men vi strosade i lagom takt mellan hus på vackra gator, rosbuskar och smala gränder och jag var härligt nöjd med dagen.

Finns en hel del i denna miljö som påminner om Visby. små och gamla hus, rosor runt dörrarna, korsvirkesbyggnader (jag kallade de för korsstygnshus som liten :) ) och bara en helt underbar småstadskänsla där det mesta doftar historia...

Det är något med dessa platser som jag bara älskar. Att gå omkring på kullerstenarna mellan hus där generationer satt sina spår och skapat historia.

Jag har en karta som visar vad dessa hus heter och en del av dess historia, men just nu får ni bara se dessa bilder :)

**********************************

Vi fick även tid att ta en paus vid kaffestugan "Bäckahästen" som ligger i ett korsvirkeshus i centrala Ystad. Det var väldigt mysigt att sitta i den stora uteserveringen och styrka sig med en kaffe, innan vi traskade vidare för att hinna hem till färjan .

Vi var även inne i några mysiga affärer på vår jakt efter magneter och i mitt fall något kul minne från resan.

Hittade en liten hantverksaffär på en bakgård som jag helt förälskade mig i och hade så svårt att lämna.  Affären hade mycket spännande och gården hade en mysighetsfaktor som bara var... WOW!!

inte för att jag hade kunnat bo där och ha folk/turister gåendes utanför fönstren hela tiden, men som fotoobjekt var det  bara helr perfekt!    och alla bilderna här under är från den gården!

Stora bilder men texten fortsätter efter bilderna :)

Om jag försvinner från Norrtälje, så finns chansen att jag återfinns på denna vackra innergård :)

Vi hittade tillslut våra magneter och gick tillbaka till färjan en kort stund innan vi skulle vara på plats. Ingen av oss orkade springa denna eftermiddag.

Buffé blev det denna kväll och obegränsat med dryck. helt okej mat och vi blev mätta, men det var en stor matsal och sorlret runt oss gjorde mig hjärntrött. Vi hamnade vid samma bord som ett trevligt par och vi pratade lite med dessa för att av och till under resan stöta ihop med Tobbe och Susanne. Två trevliga pensionärer som ofta kryssade och gav oss en del tips om hur vi kunde resa billigt och trevligt.

Även denna kväll avslutades i "Etagé med show , morgondagens program samt några drinkar. Kvällen tog dock slut tidigare för dagen i Visby skulle bli både längre och börja tidigare.

Jag somnade snabbt och sov bra nästan hela natten.
Vaknade någon gång av att det gungade svagt, vatten som slog mot taket och av ryggvärk från helvetet...

Av helena - 13 augusti 2023 17:15

Vet ingen som har såna problem med datorer som jag har.

Nu är det 5:e gången som jag skriver detta inlägg och jag hoppas att det denna gång sparas, annars är risken att grannen under får en dator i huvudet :) Tålamod är tyvärr något som jag inte äger.

Jag har varit till sjöss ett par dagar och i princip inte haft kontakt med omvärlden, så detta har hänt sedan jag blev offline i söndags :)

Söndag 13 augusti

Planen jag hade var att vakna i tid och göra det sista så lyan var i ordning innan kattvkakten dök upp den eftermiddagen. Jag är ingen pedant eller prydlig människa, men jag vill helst inte visa upp ett kaos och en soptipp, lite ordning vill jag ha när jag inte själv är hemma. Så jag ställde klockan på 8 och även om bussen skulle gå vid 12.50 så känner jag mig själv så pass bra att jag vet att jag och klockor inte är en bra  kombo  och att tiden oftast gå väldigt fort i min närhet :) Så upp tidigt och göra i ordning det sista. Packa kläderna i reväskan, plocka ut katten ur densamma, duscha, äta frukost, leta efter katten, diska och dra dammsugaren över golvet.

Kikade på klockan och den var bara 11, så gott om tid kvar. Bussen skulle gå 12.48 och det tar ca 10 min om man går lugnt, så någon stress kände jag inte.  Började skriva en liten lapp till kattvakten, suddade, ändrade och renskrev. En titt på klockan igen och då var den strax för 12.30 Planen var att ta det lugnt, hinna med en kaffe innan bussen och bara ha det skönt på en bänk och titta på folk...

Lappen till kattvakten blev inte klar, för mitt ena resesällskap "S", messade och frågade om vi behövde ha passet med oss, för hon hittade inte det och riskerade att komma försent till mötesplatsen om hon började leta efter det. Medan jag letade efter svaret på Passfrågan så gick tiden och jag insåg att även jag skulle riskera att bli sen till bussen om jag inte rusade. Skuttade i skorna, jackan över armen och ut genom dörren med resväskan skuttandes efter mig.

Kommer ut genom porten när jag inser att mitt pass inte är med mig på resan, så tillbaka upp till lyan igen, greppar passet och tillbaks igen genom trapphuset och stressen börjar komma. En blick på klockan och jag har bara 6 minuter på mig innan bussen är borta. Galloperar gatan fram med passet i ena handen, väskan i andra haden, stresspärlot i pannan och troligen även en hysterisk blick. Kommer fram till busstationen och ser bussen starta en liten bit längre fram. Börjar springa ännu fortare men bussen börjar rulla ut från hållplatsen.

I vanliga fall så inser jag att kampen är förlorad, ger upp och väntar på nästa buss som röda dagar går varje kvart. Men eftersom jag har vänner att träffa och en båt att passa, så är väntan inget allternativ och jag måste med just denna buss. Jag börjar tjoa som en tok samt banka på bussens sidor och till min glädje/lättnad så stannar bussen ch jag kan springa ombord.  Blippar min bussbiljett, kikar runt och kastar mig ner på första bästa lediga plats. Ser inte mitt resesällskap och messar henne medan bussen rullar ut från stationen. Det visar sig att inte heller hon fick med sig passet, så medan jag rusade efter bussen, så stod hon kvar på busstationen och väntade på maken som hämtade passet.

Jag undrar vad den stackars busschauffören  tänkte, när jag gav mitt yttersta för att hinna med hennes buss och sedan bara åker en station innan jag klev av  :D . Tanken då var att jag skulle vänta på min kompis och göra sällskap med henne ner till Stockholm, men tiden gick utan att passet dök upp och för att inte vi alla skulle missa båten, så lämnade jag ensam Norrtälje.

Hela vägen ner var en enda stor stress, för även om jag inte var lika sen så skulle vi inte ha så gott om tid som önskat till båten. Den skulle lämna hamn 15.30 och  en halvtimme innan skulle incheckningen stänga (enligt  hemsidan) så det blev en kamp mot klockan när jag och den 3:e i sällskapet "S", tog våra långa steg till färjan. Vi kom in i avgångshallen och såg att vi inte var sist på plats och fick samtidigt SMS från "N" att hon såg båten. Jag studsade av nervositet samt oro och försökta finna hur vi skulle få båten att stanna kvar tills vi alla var ombord, men otroligt nog så blev vi inte kvar på land!

Det hade verkligen varit hemsk om vi stått kvar och sett "Cinderella" lätta ankar och glida iväg, medan vi blev kvar på land.

Med andan i halsen hittade vi vår hytt och boade in oss i varsin slaf alltmedan vi berömde vår snabbhet, kondition och turen som vi haft. Medna motorn startade och vårt golv vibrerade så tog vi oss upp på däck och vinkade adjö till Stockholm.

17.00 serverades vår middag och denna första kväll ombård hade vi bokat en trerätters. Så medan skärgården, segelbåtar och små röda stugor gled förbi vårt middagsbord åt vi gott och skålade i vin.

Vi var alla glada att vi hunnit och hoppades att turen skulle fortsätta under hela vår vistelse på "Cinderella".

Förrätten och varmrätten var supergoda och helt i min smak men tyvärr så hade efterrrätten stått framme lite för länge och var lite väl varm för att vara lika god som den såg ut att vara.

Efter middagen gick vi igenom Taxfree och satt sedan på "Etage" lyssnade på morgondagens program och såg på underhållningen, medan vi testade lite drinkar i baren.

Runt sent hasade vi oss till hytterna för att vara vakna och mätta inför ett par timmar i Ystad.

Fortsättning i nästa avsnitt :)

Av helena - 10 augusti 2023 20:33

Barnvaktande i dagarna tre och helt slut. Även om barnet är en lugn 11- åring, så tar det på hjärnan att inte vara ensam.
Det ska lagas mat, pysslas, passas och roas. Det har dessutom regnat en del, så mycket innesittande har det blivit.

I går så gjorde vi muffins med jädrans massa socker okej, cupecake är väll det korrekta namnet och ingen av oss hade tidigare lekt m frosting, så det blev ett misslyckande som en rinnande smet. Men nu har vi gjort det och nästa gång kanske det blir rätt :-D

Gott blev det i allafall ?

I går kom F på att hon ville måla och många timmar förflöt i tystnad medan vi bägge var försjunkna i vårt skapande. Jag på papper m vattenfärg och bläckpenna medan F satsade på kanvas och akrylfärg.

I morse fortsatte vi målandet och när F blivit hämtad så fortsatte jag med min.
Egentligen skulle jag både plockat undan, diskat samt gjort annat men jag fastnade i färgen :-)

Att sitta med en ljudbok i öronen och ett papper på bordet får tiden att gå väldigt fort, men det är behövligt ibland.

Det färdga resultatet

Av helena - 8 augusti 2023 09:21

Dag 1 på semestervecka nr 2.
Mina väderappar lovade uppehåll och även solchanser, så jag packade ner kaffetermosen i väskan och for till stora staden.
Plåster på fötterna och lindade skavsår.
Jag var duktig en tidigare vecka och kastade alla mina trasiga skor, så enda alternativet är skorna jag håller på att gå in. Var ite pest el kolera att välja skor för dagen, men blev tillslut mina blå jumpaskor m en extra sula.

Klev av vid Tekniska och fortsatte m buss 67 ut på Djurgården. Var inte riktigt säker på vad jag ville göra och redan på bussen ner insåg jag att fötterna kanske inte var sådär supertaggade att vara på äventyr.
Klev av vid Manillaskolan och fortsatte längsmed vattnet ut mot Blockhusudden. Blev tipsad om att deras fika är något i särklass och har man semester så kan man ju passa på att sitta ner och njuta av det. Kommer fram till café och kedjan på grindarna är låsta.
Det visar sig vara öppet alla dagar utom måndagar... Tjohoo!!

Vandrar vidare och styr kosan mot Rosendal, längstmed Djurgårdbrunnskanalen. Uppehåll i vädret och lagom värme, men en jämngrå himmel gör varenda bild ointressant.
Rosendalsslott har öppet under sommaren och det museet har jag tänkt besöka länge. Slottet är möblerat i dess ursprunga Empirmöbler. Under gymnasiet så skrev jag ett arbete och redovisade om Empiren, så det är en möbelstil som jag gullar lite extra mycket. Efter en ganska händelselös promenad längstmed kanalen kom jag fram till Slottet och kom då som först på att de allra flesta museum i Stockholm har stängt på måndagar...
Bara att knata vidare.
Hamnade i allafall i handelsträdgården och belönade mg m en läsk och sorbet medan jag funderade på fortsättningen.

Gick vidare men nu började skorna att kännas lite för svåra att gå i, så framme vid Nordiskamuseum hoppade jag på spårvagnen mot T-centralen och tog sedan bussen hem. Var hemma lagom till middagstid, plåstrade om mina stackars skavsår och satt resten av kvällen i soffan med ett stort ölglas med vin :-)

Av helena - 7 augusti 2023 00:14

Jösses vilket oväder som just dragit förbi, men jag bor i skärgården så samma oväder kommer att återkomma ytterligare 2-3 ggr innan det försvinner. Hade jag varit ute el bott i villa, så hade nog ovädret skrämt mig till döds, men sittandes i lägenhet har jag suttit i fönstret och njutit :-) Ett par kraftiga smällar, men framförallt blixtar som avlöst varandra och lyst upp hela området... Så otroligt maffigt! ?
Tycker dock synd om systersonen med fina flickvännen som går "Roslagsleden" och just i natt sover i tält. Jag är inte avundsjuk på de just för stunden och hoppas de inte blir alltför blöta samt får sova lite.

Söndag och det har regnat hela dagen, men det är nu som först som jag stängt balkongdörren, så jag gissar att jag kommer dö av värme i natt :-D. I morgon börjar semestervecka nr 2 och jag vill ha lite uppehåll så jag kan se mig omkring med min väska :-)
Skavsåret är bättre om än väldigt känsligt och gör ont, så nya skor får vänta ett tag.
I dag har jag gjort väldigt lite.
Jag har för första gången på evigheter plockat fram strykbrädan, symaskinen och en hög m tyger. Jag har pysslat lite m att passa ihop olika tyger och mönster och tittat på olika lapptäcknik. Tror att det nog kan bli bra, när det är klart :-D

Av helena - 5 augusti 2023 23:14

Avslutar kvällen på balkongen och tystnaden i området, bara trafiken på Västra vägen hörs.
Dagen började sent och regnet slog mot rutan, så någon brådska att kliv upp fanns inte.
Under många timmar igår satt jag och försökte koppla ihop telefon med smartklockan, men det ville sig inte alls. I morse fortsatte jag kampen mot dator och efter tre timmar, så fanns det äntligen kontakt men jag har inte den blekaste susning om vad jag gjorde :-) .
Då hade även solen kommit fram, så jag hoppade I mina "skogskläder" och cyklade ut i skogen. Under mina fyra år på mitt blåbärsställe, har jag varken stött på andra blåbärsplockare eller serr mina ris avplockade. Det enda med denna mängd i skogen är att bestämma mig för var jag ska börja plocka.

Blev många timmar bland riset och jag kunde nog suttit kvar ett bra tag till om inte myggen börjat visa intresse för mig.
Istället blev det förbi affären, hem lämna bär och sedan vidare på sjukhusbesök.
Var lat och köpte en kebabtallrik på vägen hem :-)

När jag kom innanför dörren mötte en upprörd Findus mig i hallen. Han jamade, pratade, gick runt mina fötter och gjorde sitt absolut bästa att få min uppmärksamhet.
Jag gav honom mat och tog sedan min mat och gick ut på balkongen. Mitt i dörrhålet satt Findus som en stenstod och stirrade upp på något som satt på fönstret, han vägrade släppa fönstret m blicken och vägrade röra sig ur fläcken, så jag fick kliva över katten för att komma ut. Vinglas i en hand, kebabtallrik i andra handen och träskor på fötterna, så levde han väldigt farligt, men jag kom ut. När jag väl satt mig ner så började Findus åter högljutt prata, sträcka sig upp mot glaset och på alla möjliga sätt att få mig att fatta att något var fel, något hörde inte hemma på balkongen och att Findus ville ha "saken".
Det är 3:a året i rad som en STOR gräshoppa eller vårtbitare (vad är skillnaden?)tagit sig upp till mig. Förra årets åkte ut över balkongräcket på en sopskyffel medan den första som tog sig in till mig hittades i min säng... i delar ?
Även årets försvann över räcket till Findusens stora besvikelse ochvi flera timmar letade han efter den.

Nu är gårdagens vinbär och dagens blåbär infrysta, disken är diskad och jag börjar känna mig redo för sängen.

Har ingen aning om vad jag ska hitta på i morgon, inte heller hur vädret kommer att bli.
Men jag skulle behöva dra dammsugaren över golvet....

Av helena - 3 augusti 2023 22:03

Det var grått som sjutton när jag vaknade, men kände att jag behövde bort från lyan. Vaknade dessutom och hade lördag så jag kände panik över att en vecka redan gått utan att jag gjort något alls på semestern.
Hoppade i kläder, hällde kaffe i en termos och satte mig på bussen.

Tänkte först ta mig till Skansen, men regnet smattrade mot asfalten när jag steg av vid Tekniska, så jag kände att det nog passade bättre och ta något museum som hade tak.
Det blev tunnelbanan till Gamla stan där jag halkade uppför kullerstenarna till Slottet. Mina nya skor är ännu inte anpassade till den svenska väderleken och även om de är vattentäta, så är sulan ännu värdelös och jag halkade runt på den blöta gatstenen som om jag gått på is.

Jag gillar Stockholmsslott och har senaste året besökt både "Representationsvåningarna" och "Livrustkammaren" två gånger vardera :-) Men i dag så gick fötterna till museet "Tre Kronor", slottet som brann 7 maj 1697 och vars grundmur till stor del fortfarande finns under nuvarande slottet.
Jag älskar historia och där nere finns det mycket av den varan.

klicka på bild för hel bild!

190 kr för inträde och då ingick ytterligare 3 museum, så väldigt bra och kul dag :-)

Det som slog mig när jag vandrade runt under slottet var tystnaden.
ALLA besökande pratade m låga och ibland viskande röster... stor skillnad mot biblioteket där tystnaden bör finnas :-D

Efter Tre Kronor gick jag in på Gustav III:s Antikmuseum. Jag har inte ens vetat att det fanns, så förväntningar fanns liksom inte på innehållet. Bara att ta sig in genom dörren visade sig vara svårt. En liten trädörr i själva muren och som var så trög att öppna att jag var säker på att det var låst. Så jag stod stilla utanför och kikade in tills en trevlig tysk påväg ut höll upp dörren för mig :-D

Hur många nyanser av vitt finns det?
Här inne var det massor av vitt...

klicka på bild för hel bild!

Eftersom jag ändå betalt för Representationsvåningarna så blev det ett 3:e besök bland kristallkronor, sovgemak, kandelabrar,speglar och otroligt vackra golv.

Till skillnad från förra gången som råkade vara "kulturnatten 2023" och kön för att komma in ringlade sig ner till kajen, så var det nu väldigt glest mellan besökarna.
Då gick vi gåsmarsh, nu var jag ofta ensam i en sal och jag såg så mycket mer nu än när det var mäniskor överallt. Lyssnade dessutom på en guidning i app på telefonen och salarna fick lite mer liv.
Jag var dessutom typ den ende svensken på plats. Franska, tyska, engelska, norska, danska och endel asiatiska språk hördes hela dagen på slottet, men ytterst lite svenska. Å andra sidan hade väll svenskarna vett att hålla sig hemma och undan regnet, medan man som turist vill se så mycket som möjligt och inte låter sig stoppas av lite regn, så det var jag och turister som vandrade runt...
Å andra sidan så turistade ju även jag i min egna stad :-)

Älskar denna trappa!

Efter min tid på slottet så vandrade jag min vanliga sväng till Riddarholmen. Drack mitt kaffe ståendes under ett träd och tog lite bilder, medan dropparna lämnade molnen.

klicka på bild för hel bild!

Nu är jag åter hemma och försöker torka.

Morgondagen blir nog på hemmaplan, men vem vet :-)

Av helena - 18 juli 2023 17:54

Ytterligare en arbetsdag är avbockad i almanackan och nu är det bara 8 dagar kvar tills jag kan ställs moppen i vrån och dansa ut från städskrubben.
Har börjat inse att jag faktiskt får en semester i år, vilket inte helt självklart efter en del strul på företaget under året ? och det gick så långt att jag började undersöka mina chanser till annat jobb... Men det är en annan historia.

Finns så mycket jag vill göra och så mycket pengar som saknas, så vi får se vad som händer under dessa tre veckor som jag är "utsläppt" från jobbet.

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Instagram

Tidigare inlägg

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...