TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2023

Turist i Stockholm

Av helena - 3 augusti 2023 22:03

Det var grått som sjutton när jag vaknade, men kände att jag behövde bort från lyan. Vaknade dessutom och hade lördag så jag kände panik över att en vecka redan gått utan att jag gjort något alls på semestern.
Hoppade i kläder, hällde kaffe i en termos och satte mig på bussen.

Tänkte först ta mig till Skansen, men regnet smattrade mot asfalten när jag steg av vid Tekniska, så jag kände att det nog passade bättre och ta något museum som hade tak.
Det blev tunnelbanan till Gamla stan där jag halkade uppför kullerstenarna till Slottet. Mina nya skor är ännu inte anpassade till den svenska väderleken och även om de är vattentäta, så är sulan ännu värdelös och jag halkade runt på den blöta gatstenen som om jag gått på is.

Jag gillar Stockholmsslott och har senaste året besökt både "Representationsvåningarna" och "Livrustkammaren" två gånger vardera :-) Men i dag så gick fötterna till museet "Tre Kronor", slottet som brann 7 maj 1697 och vars grundmur till stor del fortfarande finns under nuvarande slottet.
Jag älskar historia och där nere finns det mycket av den varan.

klicka på bild för hel bild!

190 kr för inträde och då ingick ytterligare 3 museum, så väldigt bra och kul dag :-)

Det som slog mig när jag vandrade runt under slottet var tystnaden.
ALLA besökande pratade m låga och ibland viskande röster... stor skillnad mot biblioteket där tystnaden bör finnas :-D

Efter Tre Kronor gick jag in på Gustav III:s Antikmuseum. Jag har inte ens vetat att det fanns, så förväntningar fanns liksom inte på innehållet. Bara att ta sig in genom dörren visade sig vara svårt. En liten trädörr i själva muren och som var så trög att öppna att jag var säker på att det var låst. Så jag stod stilla utanför och kikade in tills en trevlig tysk påväg ut höll upp dörren för mig :-D

Hur många nyanser av vitt finns det?
Här inne var det massor av vitt...

klicka på bild för hel bild!

Eftersom jag ändå betalt för Representationsvåningarna så blev det ett 3:e besök bland kristallkronor, sovgemak, kandelabrar,speglar och otroligt vackra golv.

Till skillnad från förra gången som råkade vara "kulturnatten 2023" och kön för att komma in ringlade sig ner till kajen, så var det nu väldigt glest mellan besökarna.
Då gick vi gåsmarsh, nu var jag ofta ensam i en sal och jag såg så mycket mer nu än när det var mäniskor överallt. Lyssnade dessutom på en guidning i app på telefonen och salarna fick lite mer liv.
Jag var dessutom typ den ende svensken på plats. Franska, tyska, engelska, norska, danska och endel asiatiska språk hördes hela dagen på slottet, men ytterst lite svenska. Å andra sidan hade väll svenskarna vett att hålla sig hemma och undan regnet, medan man som turist vill se så mycket som möjligt och inte låter sig stoppas av lite regn, så det var jag och turister som vandrade runt...
Å andra sidan så turistade ju även jag i min egna stad :-)

Älskar denna trappa!

Efter min tid på slottet så vandrade jag min vanliga sväng till Riddarholmen. Drack mitt kaffe ståendes under ett träd och tog lite bilder, medan dropparna lämnade molnen.

klicka på bild för hel bild!

Nu är jag åter hemma och försöker torka.

Morgondagen blir nog på hemmaplan, men vem vet :-)

 
 
Kristine

Kristine

3 augusti 2023 22:22

Mange veldig fine bilder! Du har hatt litt av en dag, skjønner jeg :)

Ha en fin fredagsnatt ^^

http://slossplassen.blogg.se

helena

4 augusti 2023 22:14

Det har varit en superbra dag, trots regnet .
Trevlig start på helgen

 
Ingen bild

Anne

4 augusti 2023 08:36

Så fina bilder! Sen ett bra tips om bra museer. :)

helena

4 augusti 2023 22:13

Tack Anne!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards