TALLUGGLAN

Alla inlägg under september 2018

Av helena - 22 september 2018 18:41

Väcktes av sms strax efter fem i morse av bror som undrade om jag hade någon telefon att låna honom. Innan jag hann svara somnade jag om med telefonen i handen. Väcktes några timmar senare av bror som tröttnat på mitt sega svar och nu bara skickade "?".
Skickade pga min förstörda sovmorgon, ett snabbt svar att jag inte hade någon att låna ut och försökte sedan somna om, men det sket sig. Istället började tankarna snurra runt min brors telefonproblem och jag visste att jag hade en liten extratelefon någonstans i lyan. Tidigare hade jag haft den liggandes i bokhyllan i vardagsrummet, men eftersom jag sålde bokhyllan förra året så fanns telefonen sedan ett år tillbaka på annan plats i lyan. Frågan var bara var någonstans?
Hittade en stor låda med elpriser och gamla favorittelefoner som sparats bara av nostalgiska skäl och skickade en bild på de och frågan om det var något av intresse, men fick bara ett fniss tillbaka.

Fortsatte leta och i ett skåp hittade jag det lilla monstret. En liten telefon som.jag köpte enkom för att min vanliga telefon kraschade och var på service i två veckor. Skickade en bild till bror och liten lur som går att ringa på är bättre än ingen lur, så jag fick tummen upp och levererade den några timmar senare på busstationen.

MEN det var inte den telefonen som jag hade i tanken från början...
Innan jag skaffade abonnemang på min Sony som jag har nu, hade jag en Samsung och min favorittelefon. Tyvärr tappade jag den i marken och kameran slutade fungera och att ha en kamera i närheten är "livsviktigt" för mig så jag skaffade Sony och lade Samsung på ett säkert ställe. Ett så säkert ställe att den varit försvunnen i 2 år och jag har verkligen letat :-) Dessutom bor jag i en 1:a och såååå många ställen kan den ju inte ligga på... Typ :-)
Men för att göra bror glad och lägga alla andra lördagsplaner på hyllan så gav jag mig i kast med att leta telefon.
Jag rensade varenda låda, jag rev ut allt i skåpen och i jakt på telefonen så möblerade jag även om för den kunde ju ligga bakom möblerna.
6 timmar senare har jag ont överallt, är dammig som ett litet troll och fyllt 2 svarta säckar med skräp OCH hängt in alla kläder i garderoben.
Dessutom är telefonen funnen och nu sitter den på laddning :-) Den låg i mitt syskrin bakom en massa trådrullar...
Dem som söker han skall finna :-)



Nu tar jag lite kväll och ett glas vin.

Av helena - 21 september 2018 20:04

Läst, läst och läst lite till i flera olika böcker. Läst, antecknat, försökt fatta och självklart försökt få fakta att sitta kvar i knoppen som absolut inte är ett läshuvud utan tvärtom fylld m diskmedel och det mesta har en tendens att halka ut...
Gjort övningar på nätet, gjort testprov och alla har blivit lysande röda!
Insett att chansen att klara det är minimal men jag kan plugga mer och skriva igen. Jag skulle se dagen som en övning och nästa gång skulle jag veta vart jag skulle, hur provet skulle göras och vad som skulle hända. Jag var med andra ord redo att misslyckas!!

I morse skulle jag skriva teoriprovet vid T-centralen i Stockholm. Hade ingen aning om vart jag skulle, bara att jag skulle vara på plats kl 8.20 för skrivning och 30 min innan skulle jag ta bild för körkortet. Det blev en tidig morgon för Maxen och redan vid 6-tiden var jag på väg till bussen.

Med 7 minuter kvar på min skrivtid, tryckte jag på "rättaknappen", höll andan och...
Sitter nu med en öl framför mig och firar!

JAG KLARADE TEORIPROVET!! ?


Av helena - 15 september 2018 15:32

Plommonår och hur mycket frukt som helst på träden.
Med liten plats i frysen för bakverk och en minimal vilja att kasta fin frukt bara för att jag tröttnat på att äta den direkt, så blev det att tänka i andra banor.
Närmare 2 kilo plommon har väntat i kylen i en vecka och nu fanns äntligen tiden att hitta på något kul med dem.
Hittade någonstans på nätet "Plommonsylt" och det lät spännande så det har jag gjort idag :-)

PLOMMONSYLT
500 g urkärnade och tärnade plommon
3 dl syltsocker
1 krm vaniljsocker
1-2 kanelstång
Rör ner allt i en gryta, koka upp och låt det sedan sjuda i 20-30 min. Skumma av skummet som bildas på ytan.
Häll upp den varma sylten i varma och rena syltburkar och skruva på locket.

Jag ville ha den lite tjockare, lät den koka lite längre och konsistensen jag fick gör att sylten även funkar som marmelad utan att rinna av rostade mackan :-)

Tyderligen bildas vakuum i glasburkar om både burk och sylt är varma när locket skruvas på som då ökar hållbarheten.
Sylten ska hålla ett par månader om den förvaras svalt och mörkt.

Var bara tvungen att testa ljummen nygjord plommonsylt och yoghurt.
Absolut värt ett njutningsfullt mellis :-)

Av helena - 7 september 2018 17:51

I tisdags var jag hos tandläkaren och kom därifrån lite fattigare. Det saknades både pengar och tänder, när jag klev på bussen i Danderyd :-)

Problemet jag har är inte att jag ökat portionerna storlek utan att jag äter hela tiden. Kilorna jag förlorade har delvis kommit tillbaka och med dem även flera hjärnspöken.
Jag vet att jag måste göra en förändring och framförallt sluta att skåpäta... Vilket är lättare sagt än gjort.
En macka går snabbare att smöra och äta än att leta i frysen efter matlåda och värma. En knäckebrödsmacka med smör, örtsalt och ostskiva är dessutom så otroligt gott att jag inte ens kan låta bli den, även fast jag är mätt.
En chokladbit är heller inte helt fel och när affären säljer 5 choklad för väldig billig peng då köper jag fast hjärnan vrålar "NEJ!!"

Jag är matmissbrukare, chokladnarkoman och absolut sockerberoende så det står härliga till.
Missbruk är ett missbruk och inget som ändras i första taget och nya vanor måste sätta sig innan annat kan ändras.

Men så i tisdags så sa min tandläkare att jag INTE fick tugga på höger sida, där gropar efter fd tänder fanns. Att jag absolut INTE äta smulig mat som knäckebröd och chips (gissar att hårda och kantiga bitar kan kilas fast i groparna och leda till infektion...) och att jag överhuvudtaget skulle vara försiktig med att äta de närmaste dagarna.
I min hjärna omvandlade jag det till "Matförbud!"
Jag har varit försiktig och i princip inte tuggat alls, på något :-)
Det har varit yoghurt, shake och kvarg till frukost, lunch och middag medan mellanmålen har blivit mosad banan (småbarnsvarning på det! :-))
Allt som tuggats har varit "förbjudet" (utom gurka utan skal, det går inte att förbjuda!! :-D)
Det går bättre än jag trodde att hålla upp från det söta som alltid lockar och fast chokladen ligger på sin plats i kylen, så tänker jag inte på den lika mycket. Ännu inga tankar el panik: "Jag MÅSTE ha choklad innan jag dör!" Men det lär ju komma. :-)

Målet jag satte i tisdags var litet och kort. Inget att tugga på innan helgen och nu är helgen här, så om jag firar med popcorn i kväll så är det lugnt. Men eftersom det fortfarande ömmar i munnen och tanken på att något ska fastna i tandköttet och inflammera hela käken gör att jag nog väntar ett par dagar till med att äta och nöjer mig med flytande mat ett tag till.
Om jag fixade två veckor på flyt inför gbp-operationen, så borde några dagar inte vara ett problem... Typ :-)

I dag är det fredag och jag firar in helgen med varm soppa och senare i kväll blir det nog kanske även en öl, för det tycker jag att jag har förtjänat :-)

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards