TALLUGGLAN

Alla inlägg under december 2012

Av helena - 31 december 2012 23:52

Nu är det bara minuter kvar på detta år och utanför smäller det för fullt. 

 

Önskar er ett kul, spännande och trevligt kommande år.

 

 

 

Gott nytt år! 

 

 

Av helena - 31 december 2012 00:02

Fick häromkvällen (efter min reklamkupp) veta av  Linus att han även har en hemsida, där massor av bilder ligger uppe.

 

 

Önskar jag kunde ändra bakgrunden på "Tallugglan" till svart, så man verkligen ser hur läckra bilderna är och sticker ut än mer, men det är för stunden omöjligt så jag tycker att ett besök hos Linus Falk  är ett bättre förslag :)  





Gillar denna bild och dess färger starkt!!  

Snyggt Linus!  :) 

   

Av helena - 30 december 2012 18:00

Årets sista inlägg och som vanligt blir det en utmaning i form av en sammanfattning om året som varit.


30 frågor om året:


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Jag var i år för första gången och såg Anders Ekborg i Norrtälje kyrka :) 

  
2. Höll du några av dina nyårslöften? 
Jag ger aldrig nyårslöften, eftersom jag vet att jag aldrig kommer att kunna hålla dem. Men jag lyckades sluta röka (peppar peppar ta i trä). Lyckades tidigare i år att vara rökfri i 2 månader, så jag håller tummarna att det blir längre denna gång.


3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Det har dykt upp lite smått bland mina vänner, 4 bebisar om jag räknar rätt varav en liten flicka och tre grabbar. Den lille "S" som jag bara sett på kort, hoppas jag få träffa i januari  på min tripp till Göteborg. 


4. Dog någon som stod dig nära?
Nix... Tack och lov! 

5. Vilka länder besökte du? 
Om Åland räknas till utlandet så var jag utomlands två gånger :)  

6. Är det något du saknat år 2011 som du vill ha år 2012?
Lite mer pengar skulle inta skada :) 
 
7. På en skala mellan 1 - 10, hur har ditt år varit? 

Har nog aldrig varit närmare 10, än jag är i år... 

 
8. Vad var din största framgång 2009?

Att jag klarat mig så bra efter operationen.

 
9. Största misstaget? 
Hm...Försöker att förtränga misstag och troligen så lyckas jag ganska bra med det eftersom jag inte minns något av misstagen :)

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? 

Förutom ett par förkylningar och lite annat så har jag varit ganska frisk. Å andra sidan så har jag väll aldrig varit borta från jobbet så mycket som jag varit i år... Men det beror på att jag fortfarande försöker anpassa mig till mitt "nya liv" och kroppen är fortfarande i oballans. 


11. Bästa köpet? 
Alla lyckade klädköp på loppisar, måste räknas som bästa köp.

12. Vad spenderade du mest pengar på?

Vad lägger jag inte pengar på?!? Men troligen så har det varit  ljus,  doftljus och ljusstakar. 


13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Något som gjort mig glad är allt beröm som kommit från oväntade håll.   

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2011?
Sånger?  Finns nog ingen sång som kommer att påminna mig om året. Jag har för bred musiksmak för att komma ihåg låtar :) 
 
16. Vad önskar du att du gjort mer?
Fframförallt önskar jag att jag satt tydligare gränser och inte låtit mig utnyttjas så ofta som jag faktisk låtit mig bli. Har fortfarande svårt att säga "nej", men det är en träningsfråga som jag måste träna på. 

 
17. Vad önskar du att du gjort mindre? 

Jag önskar att jag inte funderat så mycket och därför missat många chanser...

Åter är det utnyttjandet av min snällhet som jag kommer att tänka på. Önskar att jag låtit mig utnyttjas mindre. 


18. Hur tillbringade du julen?
Med ett par syskon och släkt hos syster. 

19. Blev du kär i år? 
Nix.  Har slutat att leta efter förälskelsen. Dyker den upp så dyker den upp  :)

20. Favoritprogram på TV? 
"Criminal minds" och "CSI".

21. Bästa boken du läste i år?
I år har jag läst ovanligt få böcker. Har verken funnits tillfälle eller lugn att öppna bokpärmen. Hoppas på en ändring, då jag har massor av olästa böcker i hyllan. Hann dock under min sjukskrivning igenom en lånad serie av Margit Sandemo som heter " Trollrunor"

22. Största musikaliska upptäckten? 
Ny musik har det varit ont om i år. Har lyssnat på gammalt  bra skräp :D 

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år? 
Jag önskade mig inget speciellt, så alla presenterna var en glad överraskning.
Men pressentkortet på Kapahls var  behövligt 


25. Något du önskade dig men inte fick? 
Nja...  Jag fick inte miljonen jag önskade mig, men bättre lycka nästa år (hahaha)


26. Vad gjorde du på din födelsedag 2011?
Jag var hemma med en upplåst dörr som några vänner/familj hittade. 

 

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Återkommer till utnyttjandet av min förmåga att alltid säga "ja". Tror att jag hade blivit mer nöjd över mig själv om jag inte gjort saker som jag egentligen inte ville, men gjorde ändå av räddsla att svika eller inte känna mig omtyckt... 

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2011? 
Som den alltid har varit, tror jag.

29. Vem saknade du? 
Som alltid saknar jag människor som försvunnit ur mitt liv. 

30. De bästa nya människorna du träffade?
Finns vissa av mina arbetskamrater som  är underbara nya bekantskaper. Vissa som jag har mycket kontakt med och andra som bara plötsligt dyker upp. Härliga människor som får mig att  skratta och även önska att ålandsresan varit ett par timmar längre.



Gott nytt år!! 

Av helena - 29 december 2012 21:16

Det finns vissa som får fotograferandet att se lätt ut och vars bilder (kanske med lite hjälp) blir så bra att jag bara blir lite grön av avund. 

Linus Falks bilder vill jag ha förstorade, inramade och uppsatta över soffan... eller kanske än mer ha uppsatt som en enorm fondvägg.

Då jag själv inte kan fota, så får jag nöja mig med att skryta över att jag känner en duktig fotograf!      

 

 

Njut av dessa bilder och kika in på hans FB sida, "Photos by Falk"  där finns fler bilder att njuta av! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av helena - 24 december 2012 10:00



GOD JUL!!

 

 

 

  



Av helena - 23 december 2012 20:33

I cirkus två timmar satt jag med gåshud och bara njöt! För varje gång jag ser Anders Ekborg uppträda, blir jag allt mer fast. Hela kvällen var ett enda WOW!!  

Fortfarande 24 timmar efter julkonserten så finns fortfarande julkänslan och stämmningen kvar.

Jag kan inte beskriva kvällen med ord, jag tror att man måste ha varit på plats för att förstå, stämningen, musiken, RÖSTEN, texterna och...allt  :)  
Klassiska sånger blandades med nytt och även den härliga "En Irlänsk ballad" i jultappning dök upp.

Jag blev glatt överraskad, glad och njöt extra mycket när min nya favorit  "I belive" fanns med på kvällens spellista. Men hela kvällen var fantastisk och det fanns inte en enda låt som inte var en höjdare. Även om inte alla sångerna hade jultema, så passade de ändå kvällen så bra och jag svävade på moln efteråt.


I månader har jag sett fram mot denna kväll, räknat dagarna och jag tror att jag var så pass snabb att boka biljett att jag var den 5:e att boka plats i sallongen. Jag kunde välja vilken stol jag ville och jag tror att jag faktiskt  valde den bästa raden... J

ag valde i allafall att gå på årets bästa julspelningen med den bästa artisten :) 


Tack Maria som visade mig tillrätta  och tack Linn för att du höll i kameran  

 

 





Nu har jag den 5 januari, Albert Hall och Göteborg att se fram mot. 

Av helena - 18 december 2012 06:16

Jag föddes med breda fötter och de flesta skor är inte gjorda för oss bredfotade, så hela livet har jag vandrat runt i gympaskor.
Olika märken och massor av olika färger i och för sig, men ändock gympaskor...  jeans och gympaskor, kjol och gympaskor, avslutningar och vita gympaskor...  

Mycket kul att vara finklädd och knata runt i gympaskor... Men det har liksom varit livet, eftersom jag aldrig haft råd att köpa de skorna som mina fötter fått plats i så har det funkat på något sätt att ha ett skoställ fyllt med gympaskor i olika färger och olika skick :) 



Av ren impuls så testade jag en lördag ett par kängor på en loppis och till min förvåning så fick jag ner hela foten i dem OCH kunde dra upp dragkedjan! Testade ytterligare ett par och även i dessa kunde jag röra tårna!  

Två skor hittade på loppis som INTE är i gympamodell utan av kängtyp med klack... Förvånad och småchockad har jag sedan dessa fynd  varit inne i skobutiker och testat skor. Vissa av har funkat bra och varit snygga men prislappen har gett mig rysningar, andra har prislappen varit bra men mina fötter skrikit av smärta. I går fick jag sällskap in på "Skokanonen" och där köpte jag mina första sprillans ankelboots!!

Ett kanonpris gjorde dessutom att jag inte funderade över impulsköpet så väldans länge.

Får väll se bootsen som en julklapp till mig själv  :) 





Av helena - 16 december 2012 19:50

En kul utmaning som går att upprepa   


Regler:

Gå in i mappen där du har dina bilder.

-Gå in i den fjärde mappen och välj den fjärde bilden.

-Visa bilden och skriv något om den.

-Utmana fyra andra att anta utmaningen.

 

 

 

MIN BILD! 

 

  Konsert i sommarkväll.

Den 29/7 var jag i Norrtälje kyrka och såg Caroline Larsson och Anders Ekborg göra en kanonspelning med massor av välkända låtar!
Jag hade turen att hamna på rad nummer 2 och tack vare lånet av min brors kamera så blev det massor av bilder tagna.

Men just denna bild är tagen med en halvtaskig mobil utan blixt :)   

 

 

Jag utmanar alla som känner sig utmanade att anta utmaningen  :) 

 

 


 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards