TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 25 april 2018

Som en uppmuntran! :-)

Av helena - 25 april 2018 18:17

Kämpar år ut och år in. Alltid är det något som ligger som ett dis över tillvaron. Hur man än gör så går det inte ihop.
Antingen så är det ekonomin som inte går ihop eller hjärnan som spökar. Vrider på ören för att få allt att fungera och lyfter på fötterna för att inte snubbla över livets snubbeltrådar.
Leva som student med studielån, hamna på soc och livet är en kamp, komma ut i arbetslivet men hamna på botten och få pengar från försäkringskassan och eller socialen. Kämpa för allt, vända på alla ören, låna av släkt och vänner. Försöker intala sig att man inte behöver nya vattentäta skor och att allt kan lagas med silvertejp... Räkningar hopar sig, csn vill ha sina pengar och man känner hur kronofogden räknar minuterna innan de kan ta upp jakten på en...
Hjärnan kräver dyr medicin för att fungera och hjärnspöken sätter käppar i hjulet för både idéer och vettiga tankar.
Stundvis är livet svart och stundtals grått, men aldrig riktigt fri att andas utan kamp
På något sätt lär man sig att leva med att hela tiden leva på gränsen mellan lite pengar och inga pengar. Att dra in på något för att kunna ha råd med annat, planera månader i förväg för att skramla ihop till något som egentligen inte borde vara så svårt att köpa.
Man hoppas att det en dag ska bli bättre. Kanske inte drömmen om att bli rik, men bara kunna slappna av en stund och bara kunna vara...lugn.

För någon månad sedan hade jag ganska exakt 800 kr på kontot när alla räkningar var betalda. Min spargris gjorde att jag fixade månaden på 1500 kr och då är kattmat och kattsand inräknade, men inte var det en lätt eller kul månad varken i plånboken eller för psyket.

Jag hoppas att år av kamp nu äntligen är över och att någon däruppe imponerats av mitt kämpande och nu belönar mig med lite stillhet och kanske en kista med guldpengar. Fick i dag besked att försäkringskassan har godkänt min ansökan, skatteverket är snällt mot mig i år och min läkare har gjort fel så jag väntar skadestånd...
Trots att min förkylning fortfarande driver mig till vansinne, så för dagen är jag ganska glad och lättad ändå :-)

...OM jag en dag inte svarar i telefonen så sitter jag troligen på en sista minuten till Skottland...typ :-D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

Av helena - 13 augusti 2023 17:15

Vet ingen som har såna problem med datorer som jag har. Nu är det 5:e gången som jag skriver detta inlägg och jag hoppas att det denna gång sparas, annars är risken att grannen under får en dator i huvudet :) Tålamod är tyvärr något som jag inte äg...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards