TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 4 juni 2008

Sköldpaddan borde räknas som ett skaldjur.

Av helena - 4 juni 2008 00:09

Det har varit en kanondag här i vackra Norrtälje.

Dels kanon eftersom vädret har varit helt perfekt, lagom varmt, lagom mycket fläktande och lagom mycket människor på gatorna. Men framförallt perfekt eftersom jag tillbringat den i härliga människors sällskap.

Vid tolvsnåret så vankades lunch på stammisstället tillsammans med Karin, Lola och hennes kompis Lisa. Många skratt och som vanligt en vitt bredd på samtalsämnen.

Lola förlorade det mesta av håret hos frissan (klippningen blev kanonsnygg!) och därefter blev det god (och billig!!! ) glass innan Karin lämnade oss åt vårt öde.

Då jag bara lekte följa John så hamnade jag på H&M, och trots att jag inget skulle ha så kom jag ut med en liten påse och ett hmmm…medlemskort (det gick av bara farten). Vad jag ska med ett medlemskort till har jag ingen aning om, eftersom jag handlar på H&M en si sådär vart annat år, Men det är säkert en ”bra att ha sak” :).

 Eftersom jag lyckades rymma ut ur butiken före de andra så hamnade jag även på KappAhl, men denna gång av egen fri vilja. Jag hittade två tunikor som jag gillade och eftersom jag ångrade att jag inte köpte tunikorna jag hittade i Solna centrum, så fanns det inget att tveka på så jag kom även ut därifrån med en stor påse.

När övriga åkt hem till sitt och jag lämnats ensam kvar så firade jag min shoppingdag  med en kaffe i eget sällskap och därefter blev det middag för ett skaldjur.

Jag sitter sköldpaddsvakt och han behöver mat med jämnamellanrum. Jag har aldrig själv haft en sköldpadda som husdjur och för att vara ärlig har jag stött på trevligare och mer sociala djur. Så fort sköldpaddan Stefan såg mig sträckte han nyfiket på halsen och stirrade på mig. Men när han insåg att jag först ville byta vatten innan han fick mat, så drog han irriterat in huvudet i skalet och förvandlades till en liten irriterad sten med fyra ben.

Han blev dock något gladare när vattnet fylldes på och maten serverades.


Eftersom det är efter midnatt så behöver mina funderingar inte vara rationella… Räkor och kräftor räknas till gruppen skaldjur, men var hamnar sköldpaddan? Den tillhör inte däggdjuret eftersom de lägger ägg. Och trots att de (i mitt tycke) liknar en enorm skalbagge med drakhuvud så är det inte heller en insekt.

Jag anser att är det något som borde räknas till gruppen skaldjur så är det sköldpaddan. Det är ett djur och den har ett skal! 


Någon som håller med??



Bild från http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6ldpaddor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards