TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 13 december 2008

luciafirandet på tv= utdåligt

Av helena - 13 december 2008 20:37

Tog ett bloss ute och hittade mellan trädgrenarna en otroligt starkt lysande måne. Tittade på månen och insåg efter ett kort tag att något var fel. Den lös för starkt… och satt på en pinne.

Om man står och beundrar en gatlykta och tycker den är vacker, då är det något som är fel.   =)

 

Min galenskap startade redan i går morse när jag efter en mycket sömlös natt (grannarna hade fest) inte var speciellt pigg vid halvsju snåret när  klockan ringde. Dessutom levde jag i tron att det var fredagen den 13:e. Inte bara en otursdag utan även att det var lucia.  Jag råkar vara en person som älskar lucia och varje luciamorgon börjar med en stor koppkaffe, ett gäng pepparkakor och ett par gyllengula lussebullar, på en bricka framför teven där en grupp vitklädda människor sjunger vackra svenska julsånger och sprider lite ljus i vintermörkret.

Så när klockan var sju satt jag nyduschad framför teven och väntade på lucia. För en gångsskull var jag i tid, rejält i tid. Jag var ett dygn för tidig framför teven.

Det ska vara jag till att göra något sådant.  =)

 

I morse var jag åter uppe med tuppen och luciafikat var åter framdukat på bordet.

För många år sedan visades luciafirandet från någon kyrka. En enorm sal och massor av tärnor. Såååå otroligt vackert och juligt.

Sedan försvann firandet i kyrkan och för något år sedan visades lucia från en gård i dalarna. Det var hästslädar, massor av snö och tända facklor.

Vackert stämningsfullt och så svenskt.  

I år var det från någon nedlagd fabrikslokal i södra Sverige. Där det förutom många engelska julsånger, pratades med luciatåget och följe med de runt på olika ”spelningar”. För mig var gav denna luciamorgon mer känslan av dokumentärfilm än av en svensk tradition. För mig totalt ointressant mellansnack och jag hade svårt att hålla ögonen öppna av ointresse. Nästa år kommer jag att placera mig i Norrtälje kyrka eller i någon annan sal där det är riktigt luciafirande med traditionella svenska sånger.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards