TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 29 april 2010

Detta med ordning och reda...

Av helena - 29 april 2010 19:00

Regler är till för att följas, brukar det heta.

När det gäller mig så är det verkligen så. Inte så att jag följer alla regler som finns, så ordentlig är jag inte, även solen har som sagt sina fläckar :)  

Men när det gäller vardagen så måste jag veta vad som gäller, hela mitt psyke är beroende av regler. 

Det är inte så att jag inte kan fatta egna beslut eller tänka utanför ramarna, men med diagnosen jag fått så spelar omgivningen en stor roll på hur jag mår.

Min hjärna fungerar bättre när reglerna är tydliga och anvisningarna finns på papper.

Om spelreglerna hela tiden ändras får min hjärna krupp och slutar andas.

Jag blir i samma skick som en nynnande pappersrulle… 

 

Jag vet inte hur omgivningen reagerar på min hjärndöd, eller om de ens märker det. Men jag är medveten om det och även vetskapen att det inte spelar någon roll hur ofta jag skriker efter regler, när det inte finns någon som lyssnar på mig.

Även om de lyssnar så verkar ingen förstå hur viktigt dessa regler faktiskt är för mig.

 

Med regler menar jag att ”lagt kort ligger”… Är det ett planerat cafébesök som gäller, ring inte 30 minuter innan träffen och ändra kaffet till en pizza på krogen. Min hjärna har redan ställt in sig på cafét och det är dit jag kommer att gå och jag kommer att sitta där till någon hämtar mig. 

 

Med andra ord så ställer min hjärna in sig på det som ska göras, jag behöver förberedelse.

Om reglerna ändras så tar det tid för mig att ställa om sig och en ytterligare förberedelse behövs innan jag kan följa den nya planen.

För många order på en gång gör att jag minns den första, men inte resterande. Irriterande för alla runt omkring men även jobbigt för mig eftersom jag satt som plan att klara allt, men känner mig sviken av min egen hjärna som inte är som andras.

Jag som en gång i tiden kunde hålla många bollar i luften och hela tiden viste vad som hände, vet stundtals inte själv var jag är eller vart jag är på väg.

Och det är jobbigt!

 

Att veta på kvällen vad som kommer att ske dagen därpå gör mig lugn och jag har ett par timmar att ställa in mig på det. Att dagen efter få veta att schemat ändrats och nya saker dykt upp får min oro att växa eftersom jag då vet att jag inte har den tid som behövs för att förbereda mig, ställa in mig på det nya och jag kommer således att anstränga mig mer för att få den nya planen att klaffa. Jag kommer kräva mer av mig själv, bli besviken över att inte klara det egna kravet och må än sämre när jag vill göra ett bra jobb men misslyckas...

 

Regler gör att jag vet vad som ska ske, ställer in mig på det, utför uppgiften och kan där efter lägga det bakom mig innan jag går vidare till nästa.

Lätt mattematik, en sak i taget…

Men dessa regler är som sagt lätta att följa om alla spelar i samma lag och ingen lägger krokben.

 

Med andra ord så är det superlätt att göra mig förvirrad.  Det är bara att ändra spelreglerna!     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards