TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 15 september 2017

Inför Krakow

Av helena - 15 september 2017 10:34

En semestervecka på G och den skulle tillbringas i Polen med Nanna.
Närmare bestämt tre nätter i Krakow. 

En stad jag absolut inte var så haj på, jag visste i princip att den låg i Polen, men mer var det inte och inte heller Nanna hade så stor koll på den.
Men efter att i våras ha läst en artikel i en tidning om Krakow, så kändes det som denna resa skulle kunna passa både min ekonomi, mitt intresse för historia, kultur och även nyfikenhet. Nanna hakade glatt på och medan jag kollade hotell och flygbiljetter så tog Nanna hand om sevärdheterna. Vi fick bägge tips om att besöka Saltgruvorna, så det var ett ”måste” på vår resa. Att strosa runt på egen hand är kul, men i en främmande stad där man har absolut noll koll, så skulle nog en guide kunna vara till stor hjälp, så en guidad tur i stan var också något som stod på önskelistan och jag kände att ett besök i Krakow utan att ha varit i Auschwitz skulle vara något av ett misstag.

Auschwitz är något som hör till vår nutidshistoria, ett bevis på människans grymhet och ett område som alla borde besöka. Så även om det inte är ett kul resemål, så kände jag att jag var tvungen att resa dit om inte annat för att kunna förstå vår historia...


Under närmare 2 ½ månade bokade vi guider, kollade upp staden och försökte lära oss mer.

Intressant, lärorikt och för mig en aningens nervöst. Jag har varit utomlands två gånger.

Första gången var Skottland för två år sedan och då gick allt genom en resebyrå. Denna gång tänkte vi spara lite pengar och fixa allt på egen hand. Jag som knappt bott på hotell, skulle boka det helt själv och jag var så orolig att göra fel, boka värsta kråkslottet eller ett hotell som på plats skulle visa sig inte existera överhuvudtaget. Mycket kan gå fel när man har livlig fantasi :)

Kollade olika hotell, kollade flyg och efter ett par svettiga dagar så skickade jag besluten till Nanna och plötsligt var allt bokat och klart.
Hotell fanns med enkelsängar, hotellfrukost och Wi-Fi. Flygbiljetter var bokade med en 45 minuters mellanlandning i Tyskland (för att spara några tusenlappar) och även avbokningsskydd. Enda missen var att vi fick ståplatser i planet då jag inte bokat stolar, men även det löste sig och vi fick varsin sittplats.
Mina nerver lugnade ner sig och jag började se fram mot en semester även om jag tyckte att allt gått för lätt, för bra och på tok för smidigt...

På torsdagen och bara en dag innan min semestervecka skulle starta så informerade min chef om att min semester inte var godkänd, eftersom jag fyllt i semesteransökan på fel sätt och ingen ens hade sett min semesteransökan. Jag var i paniktillstånd eftersom jag kontrollerat flera gånger att jag skulle få semester och att det fanns vikarier.
Jag blev ombedd att skicka in en ny ansökan...
Med hjärtat i halsen och paniken i varje cell så var oron stor att bli nekad en semester som sedan länge varit bokad, planerad och betald. Men det löste sig och vid 7.30 den 11/9 hämtades jag vid porten av Nanna och dotter.


Min semester kunde starta!!  


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards