TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 15 september 2017

Polen, ankomsten

Av helena - 15 september 2017 17:49

9 September
Klockan 7.30 hämtades jag vid porten och då hade jag i princip varit vaken sedan 4, oroat mig för vad jag glömt hemma och packat om i väskan flera gånger. Kattvakten var informerad om resan jag spänd som sjutton över flygningen. 


I god tid på Arlanda och vi behövde inte stressa det minsta och plötsligt var vi på väg. Nervös som sjutton och tvärsäker på att jag skulle glömt något viktigt men både biljetter och passet var med och även väskan fick plats på hyllan över sätet, trots att vikten inte stämde med vad den vägt hemma :)  
Jag var inte lika nervös över att flyga som resan till Skottland, men att lyfta är fasiken inte kul och fjärilsfladdret hade bytts ut till fladdermöss och hela magen var i obalans, men det gick över så fort vi var över molnen och ingen mark längre var synlig.

 

Mellanlandning i Tyskland och en väntan på 45 minuter, visade sig istället bli en löptur genom flygplatsen och möttes av en stängd gate... Någonstans hade det blivit en försening och de 45 minuternas väntan hade i stället blivit fem minuters försening  så där trodde jag att det skulle gå åt skogen. Men turen var med oss och det visade sig att planet vi skulle med var försenat och inte  städat i tid, så även det planet blev försenat från starten,  men jag och Nanna var i sista sekunden. Flygbussen ut till planet stängdes i samma sekund som jag klev på den...

Aningens stressigt, men vi var med och vi var även på rätt plan.
Pga den förseningen så var vi lite sena när vi landade i Krakow och att vi hade noll koll på språket och gatorna så hamnade vi lite fel och gnatade runt med både karta och gps i högsta hugg. En hjälpsam nunna visade oss riktningen när vi stod mitt på trottoaren och vred vår karta. Hon förklarade att vi skulle gå långt, väldigt långt.
Gatan visade sig heta ”Dluga” vilket tydligen betyder just ”lång” på Polska. Med andra ord så bodde vi på ”Långa gatan”, bara 10 minuter från gamla stan i Krakow.


Förväntningar eller kanske fördomarna gjorde att vi trodde vi skulle mötas av söndriga hus, trasiga fasader och ett land fortfarande fast i Östeuropas standard med förfall och risiga omgivningar.

Men tvärtom så var mycket renoverat och guiden vi anlitat förklarade att sedan inträdet i EU så mådde Polen bättre och många fastighetsägare hade numera råd att renovera husen.

Vi  trodde vi skulle möta en stad i detta skick!   (Klicka för större bild)

                                 


Hotellet jag hittat och bokat  hette ”Yarden aparthotel” och var inget speciellt från framsidan sett. 

Insidan bestod av massor av fina trätrappor, trevlig personal och en gård som måste vara fantastisk att njuta i under vackra dagar, Dessa dagar infann sig tyvärr inte medan vi var där utan vi fick nöja oss med att sitta inne och titta ut på gården. Rummet var ljust, och hemtrevligt med två supersköna sängar och stora vägen direkt utanför fönstret. Bristen på AC gjorde att fönstret var öppet hela dygnet och med spårvagnens tutande, gnisslande och plingande var första natten väldigt jobbig.

Men ett otroligt bra hotell och frukosten var toppen. Färska frukter, 5-6 olika sorters mjukt bröd, Yoghurt, fil, kaffe, flera olika tea och massa olika pålägg och olika juicer. Det var en rejäl frukost och vi blev både glatt överraskade och rejält mätta.

   Framsidan och vägen med spårvagnarna,
fin fasad och mysig insida. 
  Trappor i massor  

     
Vårt lilla rum med nummer 107.

   
  

   
Jag hittade fönstret ganska snabbt efter vår ankomst 

och älskar den breda fönsterbrädan.

 
  
  

När vi skrivit in oss och börjat komma i ordning gick vi på utflykt. Målet var middag och något att mysa med på rummet på kvällen. Vi hittade en pizzeria på ena hörnet av kvarteret. Pastan var bland den godaste jag ätit på restaurang, supergott och till den blev det resans första öl.
På vägen tillbaka hittade vi en liten matbutik och även ett stort utbud av öl, cider och andra drycker som vi inte sett i Sverige. Resten av kvällen låg vi i varsin säng, smuttade på spännande nyheter och stirrade på tv. Allt som sändes är dubbat och att höra Gibbs i NCIS prata polska var kul och även totalt obegripligt, så det blev en kanal som sände 80-tals musik, 24 timmar om dygnet. Underligt nog kunde både jag och Nanna både texterna och de som sjöng...
Sååå gamla är vi väll ändå inte!?



                  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards