TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 15 februari 2018

Förföljd?

Av helena - 15 februari 2018 15:40

Romanen jag läser just nu (genom snäckor intryckt i öronen) lider en man av många diagnoser bla autism men framförallt är det förföljelsemani som tagit över hans liv. Mycket fakta om psyket och mediciner i deckarform då ingen av figurerna är normal i romanen. En annorlunda deckare m andra ord :-)
Livlig fantasi har jag alltid lidit av och att sugas in så i en bok att jag tror mig vara där, är inget ovanligt.

I dag på vägen hem gick jag som vanligt vägen längst med ån, bakom sjukhuset och över sjukhusbron. I romanen har många människor dött av vad som verkar vara självmord, men man som läsare får följa mördarens tankar...
Mot mig på bron kommer en grabb lätt vinglande. Han lutar sig mot räcket, ställer sin ölburk på översta räckkanten, vänder sig bort från mig drar ner dragkedjan i jackan och börjar leta efter något i en innerficka.
Jag går förbi och han kastar en blick på mig över axeln samtidigt som han fortsätter vända sig bort så jag inte ser vad han plockar fram för något. Mössan är långt nerdragen över pannan, skor oknutna, jumpabyxorna har missfärgade fläckar och ögonen simmiga av alkohol och/el annat. Vid slutet av bron vänder jag mig om för att se vad han pysslar med. Killen är nu vänd mot mig, har ett fast grepp om sin öl, en genomskinlig fryspåse i andra handen och stirrar på mig med stora ögon. Raskt vänder jag mig om fortsätter gå, samtidigt som jag stänger av ljudboken. Jag går en bit innan jag åter kastar en blick bakåt och ser att han inte längre är kvar på bron, han är på väg åt samma håll som mig.
Jag fortsätter gå och funderar på vad min livliga fantasi kommer hitta på härnäst. Kastar en blick över axeln och grabben är nu närmare...

Jag ökar tempot, kommer in i ett område där fler människor rör sig och kollar åter bakom mig och killen är ännu närmare mig. Fortsätter gå i mitt vanliga tempo samtidigt som hjärtat rusar på för fullt och hjärnan ligger långt fram i händelsekedjan. Vad skulle hända om jag börjar springa för glatta livet och skrika?
Jag kommer in i mitt område och känner mig på säkrare mark. Hastar runt husknuten och kastar blickar bakom mig. Kollar nervöst att ingen ser mig gå in genom min port, nyckeln redan i handen när jag når fram till min dörr och förvånat ser katterna på mig när jag kastar mig ner framför fönstret och oroligt kikar ut över kanten för att se om en ungvuxen i smutsiga kläder och vinglande gång står och stirrar på min balkong...

Jag måste hitta något annat att läsa!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards