TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 19 april 2008

Tegelstenar eller hembakat bröd? Skillnaden blev hårfin!

Av helena - 19 april 2008 23:54


I ett hörn av köket står min nya frys och brummar förnöjt för sig själv. Jag räknar dagarna tills CSN kommer och jag kan fylla alla de tomma facken med hemlagade lunchlådor och billiga varor. Trodde aldrig att jag skulle bli så gammal att jag skulle känna glädje över en frys :)

 

Denna vecka har gått otroligt fort att jag inte ens hunnit med att blogga på ett par dagar.

Så dagens blogg är veckans händelser i korthet… se det som en nyhetssammanfattning :)

  

I tisdags fick jag min cykel fixad för andra gången. Veckan innan sa det ”poff” om framdäcket och det blev platt. Jag trodde aldrig att det verkligen skulle låta ”poff” när en slang sprack, utan trodde i mitt okunniga sinne att ”poffen” var pålagda ljudefekter i hollywoodfilmerna, så jag vet inte om det var ”poffet” i sig eller om det var däckets platthet som var mest överraskande. Hursomhelst i tisdags var däcket åter fixat, efter ett par mindre problem (tack Karin!!) och jag kunde åter ta mig ner på stan på mindre än tio minuter.

Dessvärre kommer min cykel att fortsätta att vara en följetong eller en parodi om man så vill eftersom den spelar mig olika spratt varje gång jag tittar på den. Inte nog med att jag bara lyckats hitta två växlar (tung och tyngre) nu så verkar även bromsen på bakdäcket spöka eftersom cykeln med jämna mellanrum bromsar av sig själv… Det verkar som om däcket har olika bredhet och vid varje hjulvarv tar däcket emot bromsen. Superkul är det ju inte eftersom den inte bara blir jobbigare att cykla på utan även jobbig att leda.

Hursomhelst så är jag glad över att ha en cykel, även om den inte alltid rullar lätt så spinner hjulen framåt i alla fall.



Fick en stund över i torsdags tog en tripp till stan (eller byn som vissa envisas med att kalla Norrtälje). Planen var att sitta på biblioteket och söka efter info om Sojabönan, eftersom mitt PM jag skrev i januari om denna lilla mirakelböna inte höll den höga kvalitet som förväntades av arbetet (missuppfattningar hela vägen gjorde att jag ännu inte riktigt vet vad som var rätt och vad som var fel). Hursomhelst så satt jag där i närmare timmen utan att finna någon som helst ny fakta och inte ens med hjälp från personalen fick jag fram något som jag inte visste. Efter för lång tid så insåg jag att om jag vill ha en fakta bok om Sojabönan (på svenska) så tvingas jag skriva den själv, vilket jag inte har tid med för stunden. Efter det misslyckade  biblioteksbesöket så tog jag ett break med en kaffe på ett av stadens många små caféer. Det bästa med att sommaren är på väg är att det åter är okej att sitta utomhus med en cigg på i handen och en varm kopp kaffe i andra handen utan att risken att dö av förfrysning är allt för stor. Trots att klockan närmade sig 18 snåret så var det liv på gatan och på caféet. Efter bara en kort stund i den gröna stolen utanför caféet så förstod jag varför jag var den enda som satt utanför, när övriga gäster befann sig innanför glasdörrarna… uteserveringen låg i skugga, det blåste ISKALLT och husdjuren (kajorna) knatade runt på borden.

 

Har fått ett nytt intresse!!! Brödbakning! Nu ska jag även försöka bli bra på min nya hobby också. Köpte en färdig mix häromdagen, en mix där det enda man behöver göra är att tillsätta jäst och vatten. Inget speciellt invecklat, till och med en dresserad papegoja skulle klara av att baka ut det brödet. Som vanligt följde jag receptet utan några som helst utsvävningar och de blev perfekta… i alla fall till utseendet! De jäste perfekt både innan och under gräddningen i ugnen och de fick även en vacker gyllne färg, där slutar dessvärre de positiva egenskaperna med mina frallor. När de väl kom ut ur ugnen vägde de ca ett kilo vardera och hade en yta som får en gråsten att likna en skumbanan, jag lovar. Hade jag försökt klyva frallan med en yxa så hade jag varit en yxa fattigare. Hört Povel Ramels ”kokosnöten”??? Den stod jag och gnolade på medan jag knackade på frallan med förskärarskaftet.

Någon som planerar att bygga en tegelstensgrill i sommar?

Jag kan bidra med billigt tegel!    :)    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards