TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 5 september 2008

Grodor : Svenskar och engelska språket.

Av helena - 5 september 2008 14:01

               
Ryktet säger att en britt på besök på ett av de större svenska företagen
blev mottagen av en sekreterare med orden: 'Please, take your clothes
off and meet me in the whip-room!' (whip=piska)

I bankvärlden utspelades följande: En engelsktalande man kom in på en
svensk bank för att skaffa sig ett bankfack. 'It´s ok', sa
tjänstemannen, 'would you please fill in this blanket, and show me your
leg'. Passiviserad av undran över vilken filt hon menade, och varför hon
ville se hans ben (han var ju ändå över 70 år), stod han bara där.
Tjänstemannen såg sig ändå föranlåten att föra samtalet vidare: 'Would
you like a big fack or a small fack?'. Vid det laget låg alla kollegerna
dubbelvikta, skrattande bakom disken.

Svensk på besök i Amerikat är imponerad av bilen han åker i: 'It must be
nice to have a fart-controller in the car.' (fart=fis)

En ingenjör skulle inleda en internationell teknisk mässa och hälsa alla
välkomna: 'Ladies and gentlemen, welcome to this technical mess!'

Två herrar från gamla goda Götabanken talade om förnyade internationella
kontakter strax efter namnbytet till GOTA BANK med orden: 'Dear friends,
we are the same guys as before although we have lost our pricks.' (prick=stick alt. snopp)

Två svenskar är i England på affärsresa och ägaren till företaget de
besökt bjöd dem att äta middag med hans familj Deras 2-åriga barn
började framåt kvällen bli lite grinigt, varvid den ene svensken (som
har sett blöjreklamen om ungen som var lite 'kinkig') sa: 'Is he getting
a little kinky?'

Ett gäng amerikaner är på äventyrssemester i Lappland. Då de blev
serverade en ståtlig trerättersmeny mitt ute i skogen var de mäkta
imponerade och undrade naturligtvis vad de blev serverade. Förrätten var
enkel, 'salmon'. Efterrätten var inte heller så svår att förklara,
'lingonberrys'. Men varmrätten, som var fjällripa, översattes som
'mountain-rape'. (rape=våldtäkt)

En polare på besök i London ville köpa dartpilar, varpå han frågar en
expedit följande: 'Have you got any piles?' (pile=hemorrojd).

Konversation mellan pilot (nationalitet okänd) och flygledare på Sturup
en majdag för några år sedan. Pilot: 'What are those yellow fields below
us?' Flygledare: 'It´s probably rapefields.' Pilot: 'Oh, you have fields
for that in Sweden?'  



En polare stod vid en korvkiosk i Trollhättan och väntade på sin mat.
Potatismoset var slut och medan han väntade på att mer mos skulle bli
klart dök det upp en annan kund. Den nya kunden visade sig vara
engelsman. Polaren vände sig till engelsmannen och förklarade vänligt:
'You must wait for the moose.'

Två vänninor var på cykelsemester i Holland och en solig eftermiddag
blev den ena väninnan trött och yr och kände sig som hon skulle svimma.
Varpå den andra begav sig till närmsta hus för att be om ett glas
vatten. 'Please, could I have some water because my friend is swimming!'

Två goda vänner drack glögg på skansens julmarknad. Två japanska
turister undrade vad de drack och fick svaret: 'It's warm red wine with
russians in it.'  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards