TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 19 december 2013

"En stilla jul"

Av helena - 19 december 2013 19:30

Den 17 december var det dags att  "En stilla jul" med Anders Ekborg i Norrtälje kyrka. 

Jag har sedan "biljettköpet" funderat på hur det kommer sig att valet föll på lilla Norrtälje. Jag menar Kalix, Umeå, Örebro, Stockholm, Göteborg m fl och mitt bland alla stora städer kommer lilla Norrtälje... Men jag klagar inte det minsta över det   :) 

 

Jag var ju på förra årets "en stilla jul" på Rival i Stockholm och njöt varenda minut, så förväntningarna i år var stora och jag blev inte besviken!! Tvärtom så var det än bättre i år och att det var i kyrkan gjorde att det blev än mer storslaget.

 

Närmare timmen stod jag och Maria i kylan utanför porten, innan den slutligen öppnades och vi kunde gå in i värmen. Såg kön bakom oss växa men vetskapen att vår plats som nummer fem och sex i kön garanterade bra platser fick mig att slappna av. 

Jag satt mig längst ut på bänk nr två på vänstersida och jag hoppades att ingen tvåmeters kille skulle sätta sig framför mig och turen var på min sida, jag hade fri sikt över scenen hela tiden. 


Jag hade min "riktiga" kamera med mig, men den hade levt sitt eget liv på restaurangen innan, så den förblev nedpackad i väskan. Istället blev telefonen flitigt använd och som alltid tog jag fler bilder än jag trodde jag tagit.
De flesta blev även bättre än jag trodde de skulle bli och flera av bilderna kommer att finnas på Andersekborg.nu 


Den närmare 1 1/2 timmen gick otroligt fort, varenda text var igenkänd för mina öron och jag njöt till mer än 100%. Ljuset i kyrkan som skiftade i olika färger, de fladdrande ljusen i kandelabern som Bengt Magnusson och Stefan Nilsson tände samt publiken som skrattade på rätt ställen...Allt gjorde att upplevelsen blev än mer fantastisk och lugnet spred sig i kroppen.

Stressen inför julen tog en välbehövlig paus och fortfarande ett par dagar senare finns det lugnet kvar. 

Jag gillar att det inte bara blir en överdos av julmusik utan att han gjort "en stilla jul" till är en blandning mellan allvar och humor. En blandning mellan jul, musikal, filmmusik och uppläsningen av Viktor Rydbergs "Tomten". 
Jag älskar en "Irlänsk ballad" och hur många gånger jag än hör den så får den mig alltid att le och "Bui Doi" får alltid tårarna att stiga och jag måste behärska mig för att inte gråta.   
Anders otroliga röst ger rysningar av välbehag i ryggraden och ju mer jag hör av honom dessto mer vill jag höra!

"O helga natt" och "Ave Maria" fick nästan taket att lyftas och jag fattar inte riktigt var han hittar den röststyrkan.  De är så otroliga mäktiga med hans röst och gåshuden på armarna blandas med rysningarna.
Han behärskar allt och det är en fröjd att se hans inlevelse och gester på scenen.

Min plats gjorde att jag även såg Bengts gitarrspel på nära håll och speciellt första numret kom tanken "hur i h-e gör han för att få gitarren att låta så!?!". Jag har aldrig sett någon hantera en gitarr på det sättet och är otroligt imponerad!  


Förutom det stora minuset att kvällen tog slut alldeles för tidigt så saknade jag en sång. Hade verkligen velat höra:  "Kanske kärlek är allt", men i övrigt så fanns alla favoriterna med och inget fanns att klaga på.

Sorgen över att jag inte fick höra min favorit försvann snabbt när jag fick skivan signerad och även en pratstund med den trevliga och otroligt goa Bengt Magnusson.   

 

Tack för en fantastisk kväll som gav mersmak och som kommer att leva kvar länge! 

  Bengt och Stefan tänder ljusen
Bengt och hans gitarr :)       
   
    
  
  

  

Jag hoppas att Norrtälje och kyrkan kommer att bli en tradition, vare sig det är julturné eller sommar spelning så  vill jag ha dem tillbaka till min lilla stad.

 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards