TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 4 mars 2017

En katt...

Av helena - 4 mars 2017 14:37

I strax över ett år har min grårandiga "bebis" Zasso varit ensam boss i lyan. Han har stundtals varit som ett tuggummi på mig och reglerna har nog inte alltid följts så hårt, speciellt inte sedan armen bröts, orken och värken hos mig ersatte disciplinen och han tog sig glatt mer frihet.
Viljan att skaffa katt till katten :-) har funnits länge men vad och hur. En liten att själv fostra hade varit kul och väldigt sött, men minnen från Zassos barndom och vänners mardrömshistorier och om ungar mer vilda än tama, envisa katter utan vett men m stor fantasi har gjort att jag insett att en kattunge inte varit det bästa valet för någon :-)
En katt från katthem har varit fundering nummer 2.
Kastrerad, försäkrad, chippad och vaccinerad... Hur har jag kunnat välja EN katt?? Jag hade garanterat kommit hem med flera än bara en tacksam kisse och mått dåligt över valet att välja.
Så i ett år har jag funderat fram och tillbaka. Katt el inte katt. Unge el vuxen osv.
Skönt att bara ha ett monster, billigare att bara ha en sambo men Zasso har ju mer energi än vad jag har och kan utan problem leka dygnet runt utan paus...

När Findus dök upp på en sida och skulle omplaceras, var jag snabbt där.
En nästan 3 årig kastrat av rasen "Russian Blue". Borde vara lagom ung för att fortfarande vara lekfull men tillräckligt gammal för att inte möblera om i fönstret och hänga i gardinerna.
En av få regler jag har är: "Inga katter på bord och bänkar", en regel som Findus typ gäspar åt och totalt ignorerar.
Han är vacker som sjutton, päls som sammet och väldigt trevlig i humöret... Dvs när han inte är på riktigt keligt humör och hugger mig i armen :-)
Han och Zasso går bra ihop, men Zasso måste moppsa upp sig och bli tuffare mot liten skit som gärna är framme och biter i Zassos svans, slår honom i huvudet eller ligger på en stol och attackerar ovanifrån. Men annars har de riktigt kul. Jagar varandra, småbrukare och smyger på varandra. Blir det för vilt så söker Zasso skydd hos mig eller i sin klätterställningen som är enda platsen där Findus inte tillåts vara (enligt Zasso).
Allt är m andra ord frid och fröjd, men...

Findus kräver att kattlådan är ren och då menar jag HELT ren, annars sätter han sig på golvet och uträttar sina behov. I förra veckan hette han "Kattkräk" ett par gånger. Han kissade på två stolsdynor (som skulle kastas) och satte sig även i mina fårskinstofflor. Dessa var dock inte påväg att kastas utan snarare på väg till tvättstugan och nu hamnar de där tidigare än planerat.
I morse rensade jag kattlådan fri från kiss och direkt satte sig katten där och bajsade sedan travade han vidare till min säng och kissade!! Mitt i högen m förra veckans rena tvätt och gossebjörnar. Blött högen igenom och även genom täcke, lakan och bäddmadrass...
Istället för en seg och avslappnad lördagsfrukost blev det sanering av säng. Sovrumsdörren är nu stängd, all fd ren tvätt åter i smutskorgen och kl 15 i dag är tvättstugan bokad.
Ska testa m utterligare en kattlåda på toaletten, sedan är all golvyta upptagen och jag får flytta till större. Funkar inte det, så måste jag göra mig av med katten. Jag vill inte de närmaste 15 åren behöva oroa mig för var katten kissar någonstans.
Men försöker m åtgärder först, innan de tuffare besluten tas.

 
 
Mia

Mia

4 mars 2017 18:05

Har du tagit misse till veterinär? Min adoptivkatt Lise kissade på matta och soffa, det visade sig att hon har kristaller i urinen. Nu äter hon specialfoder för katter med urinvägsbesvär, kommer äta det resten av livet.

http://www.virtuellakatten.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards