TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2009

Gamla vänner eller nya bekanta?

Av helena - 5 oktober 2009 15:07

För hundra år sedan när jag bodde i Hässelby hade jag en bästa kompis. Bara månaden yngre än mig och boende på gatan strax bredvid, var vi alltid i sällskap av varandra. Vi gick på samma öppnaförskola, samma söndagsskola,lekte varje ledig stund och våra föräldrar umgicks även de flitigt.

1981 växte min familj ur 3:an och vi lämnade stan för att hamna i en stor röd trävilla mitt ute i ingenstans på en ö som i släktens ögon låg vid världens ende.

Jag och S fortsatte att vara vänner trots flytten. På lov hände det att jag sov över hos henne och ett par somrar i följd var jag med dem ner till Skåne där deras sommarbostad låg.

Jag vet inte om det bara är jag som överdriver glädjen, solen, värmen och äventyren eller om det verkligen alltid var varm, gassande solsken och frihet...  

Vi växte, blev äldre, lärde känna andra barn och gled ifrån varandra.

Somrarna i Skåne uteblev, telefonen slutade ringa och tiden mellan breven blev allt längre för att en dag utebli helt.


Världen är mindre än man tror och via bekantas bekanta har jag ibland fått uppdateringar om vad som händer i den familj som i min barndom var som min egna familj.

Jag vet att jag och S i dag lever totalt olika liv och jag undrar om det överhuvudtaget finns något som vi har gemensamt. Jag vet inte ens om våra minnesbilder är gemensamma... 


Hursomhelst så har jag ju äldre jag blivit haft en önskan om att åter få kontakt med henne. Men trots mina försök så har jag inte lyckats hitta henne. Jag vet inte var hon bor, vad hon jobbar med eller hur hennes familj ser ut. 

Var häromdagen ute på Myfriends och sökte på kul på namnen hon hade under vår barndom, men hittade henne inte. Sökte därefter på bara hennes efternamn och hittade en person vars uppgifter verkade stämma överens med hennes syster. Skolorna hon gått i, området hon vuxit upp i och även namnet. Jag blev nyfiken och skickade iväg frågan om hon möjligen kunde vara syster till "S" och fick redan svar dagen därpå. Det var rätt person som jag hoppats och jag fick av henne mailadressen till "S". Sitter nu och funderar på om jag ska skicka ett mail till "S" och vad jag i så fall ska skriva . Vill hon ha kontakt med mig? Om hon hade velat det, varför hade hon i så fall inte själv letat reda på mig? 

Om jag nu skickar iväg ett mail och hon vill återuppta kontakten. Vad blir vi då?

Gamla vänner, gamla bästisar, f.d vänner, tidigare vänner, barndomsvänner... kanske uppehållsvänner??  :D

En fråga att fundera över  :)





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards