TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2023

Från skog till stad. (Många bilder)

Av helena - 2 augusti 2023 12:16

Tisdagen började sent efter en orolig natt, men vid lunchtid var jag i allafall ute i skogen.
Molnigt, lätt vind och lite droppande gjorde att jag jag fick vara ifred i närmare två timmar innan myggorna hittade mig. Hasade runt i regnställ där byxorna åkte ner i varje steg och jackan åkte upp varje gång jag böjde mig ner, så det var ett väldigt muttrande mellan träden ?, men det blev fem liter blåbär, innan jag gav upp och cyklade hem.

stillheten och tystnaden ... Jag mår nästan lika bra på en mossbeklädd sten som på en klippa vid havet /f]
Klicka på bild för hel bild...

Handlade på vägen hem och det åkte ner en bullpåse i korgen av bara farten. Kom hem, kikade på väderappen och beslöt mig för att ta mina nya skor på en utflykt.
Packade en kaffe, två bullar och enbstor vattenflaska i en väska och hoppade på 676 ner till Stockholm. Inget mål för turen utan bara vandra runt och se var jag hamnade. Klev av vid Tekniska högskolan och gick ner till Humlegården. Upptäckte att det i parken under en buske ligger ägg från en enorm höna...

Gick vidare mot stan och igenom Brunkebergstunneln.
Finns ju tunnlar och tunnlar och denna är så spännande att gå igenom :-D

In en sväng på Flying tiger för köp av galge till mina medaljer samt ny laddkabel till min telefon. Galgarna var tyvärr slut men jag kan nu åter igen ladda min telefon utan att behöva sitta på golvet med den under tiden den laddar :-)
Gick glatt vidare mot slottet för att slutligen hamna på Riddarholmen där jag tog min fika och studerade människor.

Vände efter ett tag hemåt, tog tunnelbanan från Gamla stan och klev av vid Tekniska.
Jag missade min buss (som vanligt) med någon minut så i väntan på nästa tog jag en titt på KTH, på andra sidan gatan.
Jag har trott att trappan slutat m en ointressant tegelbyggnad och en tråkig dörr och således inte ägnat den en tanke...
klicka på bilderna för hela bilder



Jag hade såååå fel och jag måste tillbaka ?

När jag gick uppför trappan och förbi industrifontänen av Carl Milles upptäckte jag mycket spännande.
Genom valvbågar och uppför trappor, öppna utrymmen m kullerstenar, gångvägar och parkbänkar. Statyer, utsmyckningar, vackra lampor och träd...
Jag bara måste tillbaka ?
Att påstå att tegel är ett tråkigt och fult material är bara så fel.
kolla taket!

 
 
Ingen bild

Karin

2 augusti 2023 13:11

Jag misstänkte att det var KTH när du la upp på FB.
Väldigt vackert och tegeltaket är ju helt fantastiskt.

helena

3 augusti 2023 10:07

Jag gissade att du skulle kunna veta var jag varit :-D

 
Kristine

Kristine

2 augusti 2023 13:40

Så mange fine bilder...!

Ønsker deg en fin midtuke-dag ^^

http://slossplassen.blogg.se

helena

2 augusti 2023 23:00

Tack detsamma Kristine

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards