TALLUGGLAN

Alla inlägg under december 2013

Av helena - 15 december 2013 14:39

Gav min bror Henry en burk med hemmagjord chokladpulver i julklapp. 

Bara för brorsan att värma mjölk i micron, röra ner chokladpulvret i mjölken och vips så har han en god drickchoklad.



Helenas Chilichoklad


 


Ingrediensser till ca 2 1/2 dl pulver

 

100 g Mörkchoklad 70% 

1 dl socker (blir vackrare färg med råsocker...) 

2 msk kakaopulver

1 tsk vaniljsocker

1 tsk chilipulver (kan bytas ut till andra mixade kryddor te.x Kardemumma, kanel el stjärnanis.)


Hacka chokladen i mindre bitar och kör den sedan i mixer tillsammans med de övriga ingredienserna så att det blir ett fint pulver.

Förvara i tättslutande burk.

Värm mjölk och smält chokladpulvret till önskad styrka i en kopp.  


Av helena - 15 december 2013 14:08

Mozartkulor och "Krokofanter"

 

 

Helenas Lätta Mozartkulor

60-70 g Nougat

200 g Mandelmassa

100 g Mörkchoklad


Tärna Nougaten i tärningar  ca 1x1 cm

Skiva mandelmassan i ca 7 mm tjocka

skivor och platta ut till tunna plattor.

Lägg Nogaten i mitten på mandelmassan och baka in den.

Rulla till en rund kula.

Smält chokladen i vattenbad och doppa

ner mandelmasskulorna i chokladen så de täcks.
Ta upp m gaffel, låt de rinna av något innan  de placeras på

bakplåtspapper för att stelna. 

#########################


Helenas Krokofanter

 

Ca 100 g mörkchoklad smält över vattenbad 

ca 20-25 st Marshmallows 

Färgat strössel 

 

Jag sticker ner tandpetare i marshmallowsen och

doppar sedan snabbt ner Marshmallowsen i den smälta chokladen.

För lång närkontakt med chokladen och de smälter! 

Se till att Marshmallowsen täcks av choklad (ett riktigt pysselgöra)
Strö strössel över Marshmallowsen och lägg på bakplåtspapper för att stelna.

 

Dra ut tandpetaren och njut! 
 

 


 

 

Av helena - 15 december 2013 13:45







Fudge

 

Chokladfudge


2,5 dl Standard mjölk  3%

4 dl strösocker

1 dl kakaopulver
ca 1 krm salt

25 g rumsvarmt smör

1/2 msk vaniljsocker


Koka uppmjölk,socker, kakao och salt i en tjockbottnad kastrull.

Koka kraftigt i ca 25 minuter till smeten klarar kulprovet eller har 125 grader.

Ta kastrullen från plattan och tillsätt smöret och vaniljsocker.

Rör kraftigt tills smetentjocknat och svalnat något.

Häll upp i en smordform ca 10x15 cm och låt svalna. 

Tippa upp, skär lagom stora bitar och njut! 


*******************************


Romfudge

2,5 dl Standard mjölk  3%

4 dl strösocker

1 tsk kakaopulver (bara för att ge lite färg)

2 tsk Romarom (dr Oetker)
ca 1 krm salt

25 g rumsvarmt smör

1/2 msk vaniljsocker


Koka uppmjölk,socker, kakao, romaromen och salt i en tjockbottnad kastrull.

Koka kraftigt i ca 25 minuter till smeten klarar kulprovet eller har 125 grader.

Ta kastrullen från plattan och tillsätt smöret och vaniljsocker.

Rör kraftigt tills smetentjocknat och svalnat något.

Häll upp i en smordform ca 10x15 cm och låt svalna. 

Tippa upp, skär lagom stora bitar och njut! 

Av helena - 15 december 2013 00:03

Jag minns inte ens när jag senast var uppe vid midnatt, men nu sitter jag här i alla fall :)

Tystnaden i huset har åter lagt sig och jag sitter i skenet av två levande ljus och njuter.


Det är inte ofta som jag både är vaken innan mina grannar OCH somnar efter att de tystnat...
Tror snarare att i dag är enda dagen som det hänt, men någon gång ska ju vara den första  :)

I morse hade jag tvättsstugan redan kl 07 och då var det bara jag och grannkatten vaken. Hela området låg i mörker när jag tassade runt med tvättsäcken på ryggen, som en liten tomte :) 


I dag var det "lilljul" hos bror med familj och en skara på 12 pers var i mitt tycke lagom många på samma plats.

God mat, trevligt sällskap och julkänsla. Dagen har varit toppen och I och med att denna dag har passerat så börjar även min julångest att dämpas.

Bara en klapp kvar att slå in och jag har 10 dagar på mig, så den stressen och oron att inte hinna bli klar, är borta.

Nu kan jag slappna av, börja njuta av mörkret, ljusen och vetskapen att jag snart har semester (Tjohoo!!!)


 

Barnen satt stilla i väntan på julklapparna.


Minstingen var full av energi,

långt efter sovtid.


 
  






Av helena - 14 december 2013 22:53

Familjens minsting Thea fick en mössa och en värmande "fuskkrage" i rosa, svart och vitt.
Självklart stickade av mig :-)

Oväntat nöjd m resultatet om sanningen ska fram :-D

Färgerna på sakerna stämmer mer med bilden under... 

Av helena - 14 december 2013 22:48

Brorsan Henry (som kom med förslag att bara ge klapp till barnen, men själv bröt överenskommelsen och gav till alla vuxna syskon)fick av mig en burk hemmagjord "chilichoklad". Testade en kopp av den igår kväll och den var supergod!

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards